شناسایی و واکاوی ابعاد و مؤلفههای توانمندسازی زنان هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیسعیده کوهی 1 , کامران محمدخانی 2 , نادرقلی قورچیان 3 , امیرحسین محمد داودی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی دانشگاه علوم و تحقیقات
2 - دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران
3 - گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران.
4 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، گروه مدیریت آموزشی
کلید واژه: توانمندسازی, توانمندسازی زنان, اعضای هیئت علمی, دانشگاه آزاد اسلامی,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این مقاله شناسایی و واکاوی ابعاد و مؤلفههای توانمندسازی زنان هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی است. روش پژوهش ازلحاظ اهداف کاربردی و ازنظر دادهها، آمیخته اکتشافی و ازنظر ماهیت در بعد کیفی، داده بنیاد از نوع خود ظهور و در بعد کمی، پیمایشی مقطعی است. برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک تحلیل مضمون با نرمافزار MAXQDA12 استفادهشده است. جامعه آماری تمام اعضای هیئتعلمی دانشگاههای آزاد اسلامی شهر تهران بودند که بعد از انجام 20 مصاحبه اشباع نظری صورت گرفت و در بخش کمی جامعه آماری کلیه اعضای هیئتعلمی زن دانشگاههای آزاد اسلامی شهر تهران بودند. تعداد نمونه 327 نفر بودند که توسط نمونهگیری طبقهای از 6 حوزهی دانشگاهی انتخاب شدند. در بخش کمی برای برازش نمونه از معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج نشان داد که برای توانمندسازی زنان عضو هیئتعلمی 6 بُعد و 21 مؤلفه و 73 شاخص طراحی شد و درنهایت در مدل معادلات ساختاری مشخص گردید که بُعد رهبری مثبت با ضریب 0.960 بالاترین تأثیر و بُعد فرهنگسازمانی 0.721 کمترین تأثیر را دارد. برای حصول اطمینان از روایی ابزار در بخش کیفی پژوهش و به¬منظور اطمینان خاطر از دقیق بودن یافته¬ها از دیدگاه پژوهشگر، ازنظرات ارزشمند اساتید آشنا با این حوزه و متخصصان و اعضای هیئتعلمی که در این حوزه خبره و مطلع بودند استفاده شد. هم¬چنین به¬طور هم¬زمان از مشارکتکنندگان در تحلیل و تفسیر داده¬ها کمک گرفته شد. در این پژوهش ضریب پایایی بین کدگذاری¬های انجامشده 0.83 درصد به دست آمد که بیانگر قابلقبول بودن آن است.
The main objective of this paper is to identify and analyze the dimensions and components of empowering female faculty members at Islamic Azad University. The research method is applied in its goals and exploratory in terms of data, with a qualitative approach being data-grounded and a quantitative approach being cross-sectional survey-based. For this research, in addition to document studies, thematic analysis using MAXQDA12 software was used. The statistical population included all faculty members at Islamic Azad University in Tehran. After conducting 20 interviews, theoretical saturation was achieved, and for the quantitative section, the population included all female faculty members at these universities. A sample of 327 individuals was selected through stratified sampling from 6 academic domains. Structural equation modeling was used for sample fit in the quantitative section. Results showed that for empowering female faculty members, 6 dimensions, 21 components, and 73 indicators were identified. The structural equation model indicated that the leadership dimension had the highest impact with a coefficient of 0.960, while the organizational culture dimension had the lowest impact at 0.721. To ensure the validity of the tools in the qualitative part of the research and to confirm the accuracy of the findings from the researcher's perspective, valuable opinions from experts and faculty members familiar with this field were utilized. Additionally, participants assisted data analysis and interpretation. The reliability coefficient between the codings conducted was 0.83%, indicating its acceptability.