شناسایی ابعاد و مولفه های الگوی چابکی سازمانی مدیران آموزشی استان لرستان ( مطالعه موردی: مدیران مستقر در ادارات آموزش و پرورش)
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیمحمد ضرونی 1 , ابراهیم پورحسینی 2 , حسین مهرداد 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد خرم اباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرماباد، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران.
3 - گروه مدیریت آموزشی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران.
کلید واژه: چابکی سازمانی, عامل فرهنگی, عامل انسانی, عامل خدمتی, عامل فرآیندی )سازمانی(, عامل دانشی )تکنولوژی(, عامل مدیریتی,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این تحقیق شناسایی ابعاد و مولفه های الگوی چابکی سازمانی مدیران آموزشی مستقر در ادارات آموزش و پرورش استان لرستان بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از حیث ماهیت توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری مدیران آموزشی مستقر در ادارات آموزش و پرورش استان لرستان به تعداد 153 نفر (131 مرد و 22 زن) بود. نمونه آماری با استفاده از جدول کرجسی مورگان تعداد 115 نفر با روش تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب شدند (98 مرد و 17 زن). شیوه ی مطالعات به دو شکل کتابخانه ای و میدانی بود. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ی بسته پاسخ بود. پایایی پرسشنامه با آزمون آلفای کرونباخ به شکل کلی 91/0 و عامل فرهنگی72/0، عامل خدمتی 77/0، عامل فرآیندی (سازمانی) 74/0، عامل دانشی (تکنولوژی) 76/0، عامل مدیریتی 82 و عامل انسانی 81/0 بود. برای تجزیه و تحلیل داده های تحقیق از روش تحلیل عاملی تاییدی مبتنی بر نرم افزارSPSS و مدل معادلات ساختاری )تحلیل مسیر) بر پایه نرم افزار لیزرل استفاده شده است. نتایج نشان داد که مقدار نسبت مجذور خی به درجه آزادی 06/2 و از 3 کوچکتر است و همچنین سایر شاخص های برازش در محدده ی قابل قبول قرار داشته که نشان دهنده ی برازش مناسب مدل می باشد. ضرایب مسیر اثرات سازه ها و معنی داری پارامترهای برآورد شده برای عامل فرهنگی 40/0، عامل خدمتی 65/0، عامل فرآیندی (سازمانی)69/0، عامل دانشی )تکنولوژی( 67/0، عامل مدیریتی 50/0 و عامل انسانی 40/0 بود که شاخص عامل فرآیندی یا سازمانی بیشترین تاثیر را بر چابکی سازمانی داشته است. به طور کلی، می توان گفت چابکی سازمانی مدیران آموزشی مستقر در ادارات آموزش و پرورش استان لرستان در برگیرندهی شش مولفهی عامل فرهنگی، عامل خدمتی، عامل فرآیندی یا سازمانی، عامل دانشی یا تکنولوژی، عامل مدیریتی و عامل انسانی است.
The main aim of this research was to identify the dimensions and components of the organizational agility model of educational managers based in education departments of Lorestan province.The current research is descriptive-correlational in terms of applied purpose.The statistical population of educational managers in education departments of Lorestan province was 153 people. Statistical sample Using Krejcie Morgan table, 115 people were selected by relative stratified random sampling method (98 males and 17 females). The method of studies was in two forms, library and field. The data collection tool was a closed-ended questionnaire.The reliability of the questionnaire with Cronbach's alpha test is 0.91 overall and cultural factor 0.72, service factor 0.77, process (organizational) factor 0.74, knowledge factor (technology) 0.76, managerial factor 0.82 and human factor was 0. 81. To analyze the research data, Confirmatory factor analysis method based on SPSS software and structural equation model (path analysis) based on LISREL software were used to analyze the research data. The results showed that the value of the chi-square ratio to the degree of freedom is 2.06 and less than 3, and also, other fit indices are in the acceptable range, which indicates the appropriate fit of the model. The path coefficients of the effects of the structures and the significance of the estimated parameters for cultural factor 0.40, service factor 0.65, process (organizational) factor 0.69, knowledge factor (technology) 0.67, managerial factor 0.50 and The human factor was 0.40, that the index of the process or organizational factor has had the greatest impact on organizational agility.In general, it can be said that the organizational agility of educational managers in education departments of Lorestan province includes six components: cultural factor, service factor, process or organizational factor, knowledge or technology factor, managerial factor and human factor.
_||_