ارایه مدل شایستگی های حرفه ای مدرسان دانشگاه علمی کاربردی کشور
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیمجتبی معظمی 1 , نورالدین کاظمی 2 , اسماعیل کاووسی 3 , نازنین بنی اسدی 4
1 - استادیار گروه مدیریت آموزش عالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال ، تهران، ایران
2 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال ، تهران، ایران
3 - استاد گروه مدیریت و برنامه ریزی امور فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال ، تهران، ایران
4 - استادیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال ، تهران، ایران
کلید واژه: شایستگیهای حرفهای, شایستگیهای وظیفهای, شایستگیهای فرا وظیفهای, دانشگاه علمی کاربردی,
چکیده مقاله :
این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش ، تلفیقی از نوع روش های کیفی و کمی می باشد. در مرحله اول از روش کیفی تحلیل محتوا (قیاسی) جهت جمع آوری اطلاعات استفاده شده است، جامعه آماری در این مرحله حدوداً 80 منبع در حوزه شایستگی های حرفه ای مدرسان دانشگاه می باشد که به صورت هدفمندانتخاب شده است. در این تحقیق تعداد 28 نفر از خبرگان و اعضای هیئت علمی دانشگاه های تهران (تمام وقت و حق التدریس) در رشته های مدیریت آموزشی و آموزش عالی به عنوان نمونه آماری با استفاده از روش نمونه گیری هدفدار از نوع گلوله برفی جهت تعیین روایی مرحله کیفی در نظر گرفته شدند. در پایان مرحله اول مدل کیفی شایستگی های حرفه ای مدرسان دانشگاه علمی کاربردی کشور در نه بعد شایستگیهای دانش تخصصی ، شایستگیهای تدریس ، شایستگیهای تواناییهای حرفهای ، شایستگیهای مهارتهای حرفهای ، شایستگیهای نگرش حرفهای ، شایستگیهای اجتماعی ، شایستگیهای فرهنگی ، شایستگیهای دانش سازمانی و شایستگیهای ارتباطی ارائه شد. در مرحله دوم تحقیق، جامعه آماری اعضای هیئت علمی رشته های مدیریت آموزشی و آموزش عالی و دانش آموختگان دانشگاه علمی کاربردی کشور می باشند، که حدودا 3400 نفر می باشند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 384 نفر برآورد شد و پس از گردآوری دادهها، تجزیه و تحلیل آماری داده های پژوهش در دو سطح توصیفی با استفاده از شاخص های آماری(نظیر فراوانی، درصد و میانگین) و سطح استنباطی تحلیل عاملی تاٌییدی، با استفاده از Spss 22 وLisrel8.54 و Excel صورت گرفت.
This research is applied in terms of purpose and in terms of method, a combination of qualitative and quantitative methods. In the first stage, the qualitative method of content analysis (deductive) has been used to collect information. The statistical population in this stage is about 80 sources in the field of professional competencies of university lecturers, which have been purposefully selected. In this study, 28 experts and faculty members of Tehran universities (full time and tuition) in the fields of educational management and higher education as a statistical sample using targeted snowball sampling method to determine the validity of the qualitative stage. were considered. At the end of the first stage, the qualitative model of professional competencies of the teachers of the University of Applied Sciences in nine dimensions of specialized knowledge competencies, teaching competencies, professional competencies competencies, professional skills competencies, professional attitude competencies, social competencies, cultural competencies, organizational knowledge competencies and communication competencies شد.
_||_