ارزیابی کارایی و رتبه بندی مدارس شهرستان فیروزکوه با استفاده از مدل تحلیل پوششی داده ها ( مطالعه موردی مدارس ابتدایی شهرستان فیروزکوه )
Subject Areas : policy makingمریم زیاری 1 , مهدی فلاح جلودار 2
1 - کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، واحد فیروزکوه ،دانشگاه آزاد اسلامی،فیروزکوه،ایران
2 - استادیارگروه ریاضی،واحد آیت الله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل،ایران
Keywords: ارزیابی کارایی, رتبه بندی, تحلیل پوششی داده ها, واحدهای تصمیم گیری,
Abstract :
برای اندازه گیری عملکرد و کارایی روش های مختلفی وجود دارد که تکنیک تحلیل پوششی داده ها (DEA)[1] از مهمترین و کاربردی ترین آنها در حال حاضر می باشد. این تکنیک به دلیل استفاده از فنون ریاضی و اجتناب از شیوه های ذهنی و سلیقه ای از دقت و صحت بالایی برخوردار است و از جایگاه علمی و نظری ویژه ای در دو دهه ی گذشته برخوردار شده است. ویژگی ها و قابلیت های اغلب مدل های ارزیابی در آن خلاصه می شود. از این رو در سال های اخیر به شکل قابل توجه ای در ارزیابی عملکرد و کارایی واحدهای تصمیم گیری (DMu)[2] به کار رفته است. ارزیابی کارایی و رتبه بندی مدارس شهرستان فیروزکوه هدف اصلی این تحقیق است و این موضوع می تواند زمینه ای برای بهبود کارایی مدارس و نیز تعیین استراتژی ها و برنامه های مناسب جهت پیشبرد اهداف و رشد و توسعه با توجه به عملکرد آنها برای مدارس مذکور باشد. تحقیق حاضر،ارزیابی مدارس ابتدایی شهرستان فیروزکوه را مد نظر قرار داده است که نتایج حاصل از آن می تواند در تصمیم گیری مدیران اثرگذار باشد .در این پژوهش برای 23 مدرسه ابتدایی شهرستان فیروزکوه، اقدام به تعیین 4 ورودی و 2 خروجی در طی سال های 91-90 لغایت 92-91 نمودیم. سپس با استفاده از مدل های CCR و BCC اصلاح شده ی خروجی محور اقدام به ارزیابی کارایی آنها پرداختیم، و مدارس کارا و ناکارا را شناسایی نمودیم. در خاتمه هم با استفاده از مدل اندرسون – پترسون (Ap)[3] مدرسه ها را از نظر کارایی رتبه بندی کردیم..