پژوهشی بر پدیدارشناسی مارتین هایدگر و واکاویِ پارادایم های "پرسش بنیادین و شی" در فرافرم هایِ ریچارد سِرا و " چهارگانگی و پُل " در بدن مندی معماریِ دیدیه فاستینو و رولف رامستاد
محورهای موضوعی : معمار شهرمرتضی خائف 1 , محمدسجاد فتحی 2
1 -
2 - دانشکده معماری، دانشگاه شهاب دانش ، قم ، ایران
کلید واژه: مارتین هایدگر , پدیدارشناسی , معماری معاصر , چهارگانگی , پل , پرسش بنیادین,
چکیده مقاله :
تحلیل و معنازایی از فرم، ابتدایِ سخن این مقاله است، چگونگی این تحلیل همواره با طرح پرسش و پرسشگری همراه بوده است. پرسشگری در هستیِ وجود، رویدادی به مثابه هم درونی و آشکارگی در اندیشه مارتین هایدگر بوده است. هستی، یگانه پرسش هایدگر و سرود شاعرانه، گذرگاه مسئله مند به عالم در هستی ودن و دازاین است. معنا، ذاتا جایگاهی متافیزیکی برای ارتباط ضمیرِ فرم با اندیشه و حالاتِ هستی مندی دارد. حال سوال اینجاست چگونه یک مکان رخ می دهد؟ آیا در زبانِ پست مدرنیته و پساساختارگرای امروز در این فرادگرگونی هنر، بدن و معماری می توان سخنی از ممیزاتِ همپیوستگی هایدگر و آثارمعاصر معماری و هنر معاصر برداشت کرد؟ در این پژوهش که اسناد خود را به روش تحقیقی–کتابخانه ای جمع آوری کرده است، ابتدا مروری بر هستی و زمان هایدگر صورت گرفته و سپس با مطالعه در پدیدارشناسی مارتین هایدگر؛ مکان مندی ِهستنده در هستی، با رویکرد پدیدارشناختی و با موضوعیت بخشی به ابژه ها آثار معماری و هنریِ پست مدرن تحلیل می شود و در مقام نتیجه هرآنیت و مکانمندی وجودی و فلسفی هایدگر با بیانِ فرمیک صفحه ها و فرم های ریچارد سِرا و بدنمندی فرمِ معماری پلکانی به بهشت دیدیه فاستینو و مسیر ملی رولف رامستاد، خواننده را به درک پدیدارشناسیِ ابژه نزدیک می سازد.
The initial focus of this article is the analysis and meaning-making of form, a process that has always been accompanied by questioning and inquiry. In Martin Heidegger's thought, questioning existence is an event that manifests both internally and externally. Existence, Heidegger's singular question, and the poetic hymn serve as a transitional gateway to the world of being – being and – Dasein. Meaning inherently occupies a metaphysical position for connecting the essence of form with thought and states of being. The question arises: How does a place come into being? In today's postmodern and post-structuralist language, can we speak of Heidegger's interconnectedness and its relation to contemporary works of architecture and art within this transmutation of art, body, and architecture? This research, which collects its documents through a library research method, first reviews Heidegger's "Being and Time" and then studies Martin Heidegger's phenomenology. The being-in-place in existence is analyzed with a phenomenological approach, focusing on objects – postmodern architectural and artistic works. The results bring the reader closer to understanding the phenomenology of the object through the formal expressions of Richard Serra's forms and the embodied form of Didier Faustino's "Stairway to Heaven" and Rolf Ramstad's "National Path
1- زهاوی ، دان ( 1402 ) . مبانی پدیدارشناسی . ترجمه علیرضا عطار زاده . تهران : انتشارات ققنوس. 2- هایدگر ، مارتین ( 1396). هستی و زمان . ترجمه سیاوش جمادی . تهران : انتشارات ققنوس.
3- هایدگر ، مارتین ( 1401 ). مفهوم زمان و چند اثر دیگر . ترجمه عبدالهی . تهران : انتشارات مرکز.
4- شار ، آدم ( 1401) . هایدگر برای معماران . ترجمه مرتضی نیک فطرت ، تهران : انتشارت فکر نو.
5- کمالی ، سیدمجید (1395). لوگوس و حقیقت زبان نزد هیدگر . تهران : پرسش.
6- شار ، ادم ( 1400) . کلبه هایدگر . ترجمه ایرج قانونی . تهران : انتشارات ثالث.
7- شولتز ، کریسیتن نوربرگ شولتز ( 1393) معماری : معنا و مکان و ترجمه ویدا برازجانی . تهران : انتشارات پرهام نقش.
8- tمنوچهری ، عباس (1387 ).مارتین هایدگر . تهران : انتشارات دفتر پژوهش¬های فرهنگی.
9- دیباج ، سید موسی ، سلطان زاده ، حسین (1392) فلسفه و معماری . تهران : دفتر پژوهش های فرهنگی.
10- نیک فطرت، مرتضی. (1399). پدیدارشناسی مارتین هایدگر و ساحت هستی شناسانه فضای معماری. کنفرانس ملی شهرسازی، معماری، عمران و محیط زیست.
11- بولت ، باربارا (1395). هایدگر در چهارچوبی جدید . ترجمه مهتاب کلانتری . تهران : انتشارات ناهید.
12- سلطانی کوهانستانی، مریم. (1398). نقد و بررسی ترجمة فارسی کتاب هایدگر در چهارچوبی جدید: شرح مفاهیم اصلی هایدگر برای هنرمندان. پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، 19(1 (پپاپی 65).