بررسی وضعیت و کارکرد خبرگزاری های ایران
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهفیروز دیندار فرکوش 1 , فرنوش صمیمی 2
1 - ندارد
2 - ندارد
کلید واژه: خبرگزاری, خبرگزاری دولتی, خبرگزاری غیردولتی, پایگاه های اطلاع رسانی
, 
, اینتر,
چکیده مقاله :
در دنیای امروز نقش وسایل ارتباط جمعی درهمه شئون زندگی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی وحتی فردی غیرقابل انکار است. با گسترش فناوری های نوین ارتباطی و اینترنت، شرایط حرفه ایفعالیت روزنامه نگاری، تحولی چشمگیر یافته است. بر این اساس شاهد رشد بی سابقه روزنامهنگاری آنلاین هستیم. در این راستا فعالیت سایت ها و پایگاه های اطلاع رسانی تحت عناوینمختلفی از جمله خبرگزاری سبب شده تا تعیین و تشخیص مرز بین خبرگزاری ها و دیگر فعالیتهای خبری در فضای وب دشوار شود که انجام تحقیق درعرصه فضای مجازی برای شفاف شدنزوایای پدیده نوین را لازم و ضروری می سازد.پایگاه های اطلاع رسانی وخبری فعال درفضای مجازی با توجه به ماهیتشان، با عناوین مختلفیهمچون وبلاگ، سایت و روزنامه الکترونیکی و خبرگزاری فعالیت می کنند. درکشور ما بخصوصدرچند سال اخیر، خبرگزاری ها و بنگاههای خبری نوینی شکل گرفته اند که بیش از هرچیز مدیونشکل گیری فضای مجازی می باشند و نه کادر و سازمان خبری و تحریری. این خبرگزاری ها گاه دربستر سازمان های دولتی و گاه به نوعی مستقل از آن ها به فعالیت مشغول می باشند. اما بسیاری ازآن ها اگرچه از نظر کارکردی وضعیت نسبتا مشخصی(تولید یا انتشار خبر) دارند اما به لحاظماهیت(خبرگزاری یا بنگاه اطلاع رسانی) و نیز مالکیت (دولتی یا غیردولتی بودن) وضع چندانروشنی ندارند.هدف اصلی این تحقیق شناخت و تعریف کامل و عینی خبرگزاری های دولتی و غیردولتی وتفکیک آن ها از یکدیگر و نیز پایگاه های خبری اینترنتی است.دستیابی به تعریف کامل و مناسب ازخبرگزاری ها، تفکیک خبرگزاری های دولتی و غیردولتی از یک دیگر، دستیابی به شاخص ها ومعیارهای خبرگزاری های غیردولتی، دستیابی به کارکرد خبرگزاری ها، تفکیک خبرگزاری ها ازپایگاههای اطلاع رسانی اینترنتی، ارزیابی ازعملکرد خبرگزاری های کنونی ایران، شرایط تاسیس یکخبرگزاری، ارزیابی از تکثر خبرگزاری ها در سال های اخیر، بررسی چالش ها و مشکلات فرارویخبرگزاری ها درایران و درآخر بررسی خبرگزاری های ایران درحال حاضر از لحاظ تعداد، وضعیتومشخصات هرکدام از آن ها از اهداف این نگارش است. روش تحقیق دراین رساله مطالعه اسنادی بهروش کیفی بوده است وجمع آوری مطالب به صورت کتابخانه ای صورت گرفته است. همچنین تمامیخبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران جامعه آماری این تحقیق محسوب می شوند. ابزار تحقیق دراین مجموعه، فیش برداری ازکتاب ها، مقالات، پروژه های تحقیقاتی و تمامی منابع موجوددردسترس دراین زمینه بوده است.درحال حاضر بیش از 40 خبرگزاری درایران فعالیت دارند که پس ازبررسی ها و مطالعه هرکدامازآن ها می توان گفت 70 درصد ازکل خبرگزاری ها درطی سال های 1376 تا 1384 تاسیس و آغازبه کار کرده اند.