هویتسازی با تکیه بر رسانههای نوین
محورهای موضوعی : ارتباطاتفاطمه تقوی رمضانی 1 , محمد سلطانی فر 2 , حسن درزیان ستمی 3 , حمیدرضا حسینی دانا 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت رسانه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار، گروه علوم ارتباطات، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه علوم ارتباطات، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - استادیار، گروه مدیریت رسانه، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران
کلید واژه: هویت سازی, هویت, سیاست, جامعه شبکه ای, رسانه های نوین,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش تبیین نقش رسانه های نوین در هویت سازی سیاسی اعضای جامعه شبکه ای است ویژگی پژوهش ، ارائه شاخص های هویت ساز رسانه های نوین است ،رویکرد پژوهش ترکیبی است وازتکنیک دلفی برای شناسایی شاخص های رسانه های نوین و هویت استفاده گردید و برای آزمون مدل اکتشافی وتحلیل میزان اثرات متقابل این متغیرها بریکدیگر از تکنیک حداقل مربعات جزئی استفاده شد. ابزارهای تجزیه و تحلیل آماریsmart pls نسخه3، IBM SPSS Statistics نسخه 26 استفاده شد.جمع آوری اطلاعات، تلفیقی از روشهای اسنادی ،میدانی بوده به این ترتیب که از روش اسنادی برای پیشینه پژوهش و از روش میدانی جهت جمع آوری اطلاعات استفاده گردید ولی مبنای تجزیه و تحلیل، داده های جمع آوری شده با استفاده از روش دلفی است و ابزار اندازهگیری پرسشنامه ساختارمند ودرقالب طیف لیکرت و پرسشنامه آنلاین می باشد .جامعه آماری دربخش کیفی متشکل از خبرنگاران ،اساتید علوم سیاسی وارتباطات ،با حجم نمونه 15 نفر و در بخش کمی60نفر می باشد که باروش نمونه گیری گلوله برفی مجازی انتخاب شدند. یافته های پژوهش نشان داد رسانه های نوین تاثیرمثبت و معناداری برهویت سازی سیاسی دارند . و این بدان معناست که رسانه های نوین مفهوم هویت راتغییر می دهندو فضای مجازی با نحت تاثیر قراردادن نحوه تفکر دنیا را متحول ودنیای جدیدی ساخته است
The purpose of the research is to explain the role of new media in the identification of the members of the network society, which is the characteristic of the research, presenting the identity indicators of the new media, the research approach is a combination and the Delphi technique is used to identify the indicators of the new media and identity, and the model test. Exploratory and analysis of the mutual rate of these changes was done using the partial least squares technique .The statistical analysis tools smart pls version 3, IBM SPSS Statistics version 26 were used. Data collection was a combination of documentary and field methods in this way that the documentary method was used for the background of the research and the field method was used to collect information, but the basis of analysis And the analysis is the data collected using the Delphi method, and the measuring tool is a structured questionnaire in the form of a Likert scale and an online questionnaire. The statistical population in the qualitative section consists of journalists, professors of political science and communication, with a sample size of 15 people and in the quantitative section 60 people who were selected through virtual snowball sampling. The findings of the research showed that new media have a positive and significant effect on political identification. And this means that new media change the concept of identity and virtual space has changed the way of thinking and created a new world by influencing the way of thinking
_||_