بررسی جنبه های غنایی سیمای زن در ادبیات مکتب خانه ای ایران
محورهای موضوعی : زبان و ادبیات فارسینسرین جبارخلجی بناب 1 , عزیز حجاجی کهجوق 2 , آرش مشفقی 3
1 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران
2 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران
3 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران
کلید واژه: زن, ادبیات عامیانه, ادبیات غنایی, ادبیات مکتب خانه ای, جنبه های غنایی,
چکیده مقاله :
یکی از راه های دسترسی به ادبیات عامه در ایران ادبیات مکتب خانه ای است که بر مبنای ادبیات شفاهی بوده، به صورت مکتوب در آمده و در مکتب خانه های قدیم به محصلان آموزش داده می شد. از آن جا که زن یکی از مهم ترین موضوعات ادب و هنر سراسر گیتی است، بررسی جنبه های غنایی سیمای زن در آثار مکتب خانه ای از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. هدف از این پژوهش که به روش مطالعۀ کتابخانه ای و بر اساس رویکرد توصیفی- تحلیلی صورت گرفته، بررسی جنبه های غنایی سیمای زن در ادبیات مکتب خانه ای می باشد. بر این اساس 27 قصۀ مکتب خانه ای که سیمای غنایی زن در آن ها مشهود است، به عنوان جامعۀ آماری انتخاب گردیده و مورد مطالعه قرار گرفته است. یافته های پژوهش نشان می دهد که پر بسامدترین جنبۀ غنایی سیمای زن در ادبیات مکتب خانه ای ستایش زیبایی های جسمانی اوست. عشق نیز اصلی ترین درون مایۀ غنایی سیمای زن در منظومه های عاشقانه می باشد. توبه، مرثیه سرایی، تفاخر، عشوه گری، شادخواری و نفرین از جنبه هایی هستند که با بسامد کم تر سیمای غنایی زن را تشکیل می دهند.
One of the ways to access popular literature in Iran is home-based literature based on oral literature, written and taught to students in the old home school. Since woman is one of the most important subjects in the arts and crafts throughout the universe, it is important to examine the richness of the female form in the works of home school. The purpose of this research, which is a library-based study based on a descriptive-analytical approach, is to investigate the rich aspects of the female landscape in home school literature. Accordingly, 27 home school tales in which female enrichment is visible are selected and studied. The research findings show that the most frequently enriched aspect of the female face in home school literature is her praise of physical beauty. Love is also the main theme of the richness of the female image in romantic poems. Repentance, soliloquy, hypocrisy, humor, cheerfulness, and cursing are also aspects of the richness that make up the lesser richness of a woman.
23- نصر، زهرا (1382)، «تحلیلی بر جایگاه و موقعیت زن در منظومههای غنایی، تعلیمی و عرفانی»، مجلۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان، دورۀ 2، ش 32 و 33، صص 187-169.
_||_