مقایسه زنان در دو منظومه غنایى نظامى
محورهای موضوعی : پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی
کلید واژه: زن, شیرین, نظامى, ادبیات غنایى, لیلى, منظومههاى نظامى,
چکیده مقاله :
حضور زنان و نقش آفرینى آنان از بن مایه هاى ادبیات غنایى است در منظومه لیلى و مجنون پنج و در خسرو شیرین پانزده زن به چشم مى خورند. زنان مطرح شده در لیلى و مجنون چهار نفر (به غیر از لیلى) و از زنان وابسته به خانواده هایى هستند که در داستان ایفاى نقش مى کنند اما در خسرو و شیرین دوازده شخصیت مستقل به چشم مى خورد. در میان زنان، شیرین شخصیتى تاریخى است و در حماسه ها نیز حضور دارد و مى توان گفت که وى از قهرمانان بلندآوازه حماسه ایران است. هر دو داستان لیلى و مجنون و خسرو و شیرین از دید دراماتیک، تراژدى اند. زمینه هر دو داستان متفاوت است داستان لیلى و مجنون محصول فرهنگ عرب و خسرو و شیرین متعلق به فرهنگ اشرافى ایرانى است. زنان قهرمان هر دو داستان وفادار و پاکدامنند اما وفاى لیلى عامیانه و وفادارى شیرین، شورانگیز اشرافى است. آغاز عشق لیلى آتشین است ولى عشق شیرین پایانى آتشین دارد.