بررسی تطبیقی فرم و محتوای سبک زنانه در رمانهای عامهپسند و رمانهای حرفهای
محورهای موضوعی : پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی
1 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.
کلید واژه: محتوا, سبک, فرم, طوبی و معنای شب, دالان بهشت,
چکیده مقاله :
دیرینگی سبک زنان در فرم و محتوای داستان، به قدمت قدرت قلم آنها است. آنچه بر صحنه زندگی دیدند، بر صفحه کاغذ نگاشتند. ادبیات داستانی پایگاه مناسبی برای ابراز احساسات و تفکرات زنانه بوده و است. برخی هنرمندان زن با ابزار هنر، حقیقت را نشانه رفتند و برخی هنرمندانه سلیقه عامه را برای انعکاس واقعیت به کار گرفتند. در این پژوهش از دالان بهشت، یکی از پرفروش ترین اثر، به قلم نازی صفوی، از طیف رمانهای عامه پسند و طوبی و معنای شب، اثر شهرنوش پارسی پور از رده رمانهای حرفه ای انتخاب شدند و سبک آنها از نظر فرم و محتوا بررسی شد. همچنین صورت گرایی و انعکاس فرهنگ زمان روایت فضای محدودیت اجباری یا خودخواسته در بخش فرم و محتوای این دو رمان از منظر انگاره های عاشقانه، هنجارگریزی و زنستیزی، شیوه برخورد زنان در مقابل خشونت و بی پناهی و میزان تأثیر آنها در مسیر رشد قهرمان زن نیز تحلیل شد.
The history of women’s style in the form and content of story writing, is as long as their writings. Fiction was, and still is, a suitable institution for the expression of effeminate emotions and thoughts. Some female artists, through the means of art, aimed for the truth, and some, artistically, took popular taste as the means to reflect reality. In this study, one of the bestseller popular novels, The Dalan-e Behesht by Nazi Safavi from the category of poplar novels, and Tooba Va Ma nay-e Shab written by Shahrnoush Parsipour, in genre of sublime novels, are selected. The reflection of the time’s culture and the narration of the atmosphere of imposed or self-imposed limitations in form and content, with regards to love and misogynistic themes, women’s behavior in the face of violence and helplessness and their impact on the heroine’s path of growth, are analyzed.
_||_