نگرش زنانه پروین اعتصامی و بازتاب آن در آیینه تصاویر شعری
محورهای موضوعی : پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسیبرات محمدی 1 , فرین قره باغی 2
1 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران. نویسنده مسئول
2 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران.
کلید واژه: تصویر شعری, پروین, هماهنگی نگرش و تصویر, روح و نگرش زن,
چکیده مقاله :
تصویر، فرزند نگرش و ذهنیت است و همانطور که ذهنیت و اندیشه کلان شاعر بر جمیع عناصر روساختی سیطره دارد، تصویر نیز بهمثابه عنصری روساختی تحت سیطره نگرش مسلط شاعر است. منطبق با این اصل است که در شعر شاعران همواره هماهنگی و ارتباط بین ذهن و تصویر آشکار است و تصویر را از این لحاظ میتوان آیینه عالم ذهنی شاعر به شمار آورد. در شعر پروین اعتصامی نیز این هماهنگی مشهود است و در پارهای موارد تصاویر او، نماینده روح زنانه و عالم زنانه اوست و نگرش زنمدار او را در آیینه تصاویر شعریاش بهوضوح میتوان دید. با توجه به اینکه پژوهشی در ارتباط نگرش و تصویر در شعر پروین نگارش نیافته بود، تلاش کردیم پژوهش حاضر را به این موضوع اختصاص دهیم و با روشی توصیفی-تحلیلی مظاهر این هماهنگی را در شعر این شاعر مورد بازکاوی و توضیح و تبیین قرار دهیم. نتیجه پژوهش حاضر نشان از پیوندی عمیق بین تصویر و ذهنیت پروین دارد و همگرایی تصویر و نگرش، ویژگی مسلط زیباییشناسی تصویر در تصاویر زنانه اوست
the harmony and connection between the mind and the image in poems, and in this regard, the image can be considered as a mirror of the poet's world weiw. This harmony and connection is also evident in Parvin Etesami's poetry, and in some cases her images represent her feminine spirit and world view, and her feminist attitude can be clearly seen in the mirror of her poetic images. given that no research on world veiw and image had been written in Parvin's poetry, we tried to dedicate the present research to this issue and to review, explain the manifestations of this harmony in this poet's poetry in a descriptive-analytical method. The result of the present study shows a deep connection and harmony between the images and Parvin's worldveiw and the harmony of the image and world view is the dominant feature of the aesthetic aspect of the Parvins poems
_||_