ساخت و هنجاریابی پرسشنامه وضعیت موجود مدیریت باشگاهداری در فوتبال ایران
محورهای موضوعی : مدیریت دانش
میر حامد کریمی زاد
1
,
مهران نصیری
2
*
,
فهیمه ادیب صابر
3
1 - گروه تربیت بدنی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
2 - گروه تربیت بدنی، واحد بندر انزلی، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر انزلی، ایران
3 - گروه تربیت بدنی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
کلید واژه: باشگاهداری, فوتبال, ایران, مدیریت, پرسشنامه,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر با هدف ساخت و هنجاریابی پرسشنامه وضعیت موجود مدیریت باشگاهداری در فوتبال ایران به روش آمیخته در دو بخش کیفی و کمی انجام شد. در بخش کیفی برای شناسایی شاخصها و ابعاد مدیریت باشگاهداری، از مصاحبههای نیمهساختاریافته با ۲۰ نفر از نخبگان مدیریت ورزشی و مدیران باشگاههای فوتبال استفاده شد. نمونهها به روش هدفمند و بر اساس اصل اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار پژوهش در این بخش، مصاحبههایی با سؤالات طراحیشده بود. در بخش کمی، پس از تحلیل دادهها، پرسشنامهای استاندارد برای سنجش وضعیت مدیریت باشگاهداری طراحی شد. جامعه آماری در بخش کمی شامل ۱۰۷ مدیر باشگاههای فوتبال بود. به دلیل محدودیت جامعه، کل اعضا بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامهای با طیف لیکرت ۵ درجهای بود. برای ارزیابی ابزار، روایی صوری و محتوایی و پایایی با آلفای کرونباخ بررسی شد. تحلیل دادهها با استفاده از روشهای تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. پس از کدگذاري باز و فرایندي مصاحبههاي انجام گرفته، پرسشنامه در قالب 72 گویه در خصوص وضعیت موجود مدیریت باشگاهداری در فوتبال ایران تهیه شد. پس از حذف سوالات با بار عاملی پایین، میزان آلفای کرانباخ پرسشنامه افزایش یافته و پایایی افزایش یافت. بر طبق نتایج پرسشنامه سنجش وضعیت مدیریت باشگاههای فوتبال ایران، از پنج بعد هواداران، حامیان، دولتی و قانونی، رسانه و مالکیت و مدیریت قابل بررسی میباشد. پرسشنامه وضعیت مدیریت باشگاهداری در فوتبال ایران تدوین شده در این پژوهش از روایی و پایایی قابل قبول برخوردار بوده و به عنوان یک پرسشنامه پرنفوذ میتواند استفاده شود.
This study aimed to construct and standardize a questionnaire on the current state of club management in Iranian football using a mixed method in two sections. In the qualitative section, semi-structured interviews were used with 20 elite sports management and football club managers to identify the indicators and dimensions of club management. The samples were selected purposively and based on the principle of theoretical saturation. The research tool in this section was interviews with designed questions. In the quantitative section, a standard questionnaire was designed to measure the state of club management. The statistical population included 107 football club managers. The research tool included a questionnaire with a 5-point Likert scale. To evaluate the tool, face and content validity and reliability were examined with Cronbach's alpha. Data analysis was performed using exploratory and confirmatory factor analysis methods and structural equation modeling. After open and process coding of the interviews, a questionnaire was prepared in the form of 72 items regarding the current state of club management in Iranian football. After removing questions with low factor loading, the Cronbach's alpha of the questionnaire increased and the reliability increased. According to the results of the questionnaire to assess the state of management of Iranian football clubs, five dimensions of fans, sponsors, government and legal, media and ownership and management can be examined. The questionnaire on the state of club management in Iranian football developed in this study has acceptable validity and reliability and can be used as an influential questionnaire.
This study aimed to construct and standardize a questionnaire on the current state of club management in Iranian football using a mixed method in two sections. In the qualitative section, semi-structured interviews were used with 20 elite sports management and football club managers to identify the indicators and dimensions of club management. The samples were selected purposively and based on the principle of theoretical saturation. The research tool in this section was interviews with designed questions. In the quantitative section, a standard questionnaire was designed to measure the state of club management. The statistical population included 107 football club managers. The research tool included a questionnaire with a 5-point Likert scale. To evaluate the tool, face and content validity and reliability were examined with Cronbach's alpha. Data analysis was performed using exploratory and confirmatory factor analysis methods and structural equation modeling. After open and process coding of the interviews, a questionnaire was prepared in the form of 72 items regarding the current state of club management in Iranian football. After removing questions with low factor loading, the Cronbach's alpha of the questionnaire increased and the reliability increased. According to the results of the questionnaire to assess the state of management of Iranian football clubs, five dimensions of fans, sponsors, government and legal, media and ownership and management can be examined. The questionnaire on the state of club management in Iranian football developed in this study has acceptable validity and reliability and can be used as an influential questionnaire.