نقش کیفیت تیمی و ارتباط بر دلبستگی رفتاری هواداران باشگاه های لیگ برتر فوتبال عراق
محورهای موضوعی : مدیریت دانش
احمد سعد والی المالجی
1
,
سید احسان امیرحسینی
2
*
,
ریاض نوری عباس
3
,
داود نصر اصفهانی
4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
2 - گروه علوم ورزشی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران
3 - استادیار تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه بصره، بصره، عراق.
4 - استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
کلید واژه: کیفیت تیمی, کیفیت ارتباط, دلبستگی هواداران فوتبال, رضایت احساسی,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل اثر کیفیت تیمی و کیفیت ارتباط بر دلبستگی هواداران باشگاه های لیگ برتر فوتبال عراق میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوهی گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبسستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه هواداران لیگ برتر فوتبال عراق بودند که بازیهای تیم محبوبشان را طی فصل 2023-2024 دنبال میکنند. به این منظور 220 نفر از هواداران فوتبال بطور داوطلبانه پرسشنامه را تکمیل نمودند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار Spss و Smart PLS3 بهره گرفته شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای استاندارد استفاده شد. نتایج حاصل نشان داد که کیفیت تیمی بر روی رضایت احساسی و دلبستگی هواداران فوتبال تأثیر دارد ولی کیفیت ارتباط تنها بر روی دلبستگی تأثیر دارد. رابطه بین رضایت احساسی و دلبستگی هواداران فوتبال و همچنین رابطه بین دلبستگی و نیات رفتاری مثبت و معنادار بود. نقش میانجیگری مثبت رضایت احساسی بر رابطه بین کیفیت تیمی و دلبستگی هواداران فوتبال مورد تأیید قرار گرفت و همچنین اثر تعدیلگر ارزش ادراک شده رابطه بین کیفیت ارتباط و رضایت احساسی را دستخوش تغییر قرار داده است. با توجه به نتایج حاصل پیشنهاد میشود باشگاه ها به روابط خود با هواداران فوتبال پایبند باشد و نگاه متفاوتی به دلبستگی هواداران فوتبال در تمامی موقعیتها داشته باشند تا به طبع آن قصد حضور مجدد و تبلیغات دهان به دهان هواداران فوتبال افزایش یابد.
The purpose of the present research wasThe model of the role of team and communication quality on the behavioral attachment of fans of Iraqi Premier League football clubs. The current research is applied in terms of purpose and descriptive in terms of correlation type in terms of data collection. The statistical population of the research included all fans of the Iraqi Premier League who follow the games of their favorite team during the 2023-2024 season. For this purpose, 220 football fans voluntarily completed the questionnaire. Spss and Smart PLS3 software were used for data analysis. To collect information from standard questionnaires was used. The results showed that the quality of the team has an effect on the emotional satisfaction and attachment of football fans, but the quality of communication only affects the attachment. The relationship between emotional satisfaction and attachment of football fans, as well as the relationship between attachment and behavioral intentions, was positive and significant. The positive mediating role of emotional satisfaction on the relationship between team quality and football fans' attachment was confirmed, and the moderating effect of perceived value has changed the relationship between communication quality and emotional satisfaction. According to the results, it is suggested that the clubs adhere to their relations with football fans and have a different look at the attachment of football fans in all situations, so that the intention to attend again and the word-of-mouth advertising of football fans will increase.
- افچنگی، سمیه؛ هادوی، سیده فریده؛ و الهی، علیرضا. (1392). پیش بینی رضایت مندی و تمایل حضور مجدد مشتریان توسط مؤلفه های بازاریابی رابطه مند در باشگاه های ورزشی: مطالعه باشگاه های ایروبیک زنان مشهد. دوره1، شماره4، ص: 63-70.
- پارسامهر، مهریان؛ نیک نژاد، محمدرضا و رسولی نژاد، سید پویا. (1393). بررسی انگیزه های مرتبط با هواداری جوانان از فوتبال. نشریه پژوهش های مدیریت ورزشی و رفتارحرکتی، سال دهم، شماره 19، ص:187-196.
- حسینی، بهزاد. (1396). نقش تعدیل کننده ارزش ادراک شده مشتریان بر رابطه بین کیفیت خدمات با بهره وری، وفاداری و رضایتمندی مشتریان در استخرهای شمالغرب کشور و ارائه ی مدل. رساله دکتری مدیریت ورزشی. دانشگاه ارومیه.
- حقيقي ،محمد.،سعيدنيا، حميدرضاو كيانوش قويم ،غزال(1390)، نقش رضايت احساسي در تمايلات رفتاري مشتريان در ارتباط با کيفيت خدمت در صنعت هتل داري.نشریه مدیریت بازاریابی .
- کریمی، ندا. (1397). نقش تعدیلکننده انواع ریسک ادراکشده در تأثیر ارزش ادراکشده بر نیات رفتاری تماشاگران ورزشی. رساله دکتری. پردیس بینالملل دانشگاه خوارزمی.
- میکاییلی طالخونچه، فرین؛ الهی، علیرضا و اکبری یزدی، حسین. (۱۳۹۷). تاثیر کیفیت خدمات بر تمایلات رفتاری مشارکت کنندگان زن در ورزش های گروهی : نقش واسطه ای رضایت کلی و احساسی، چهارمین همایش ملی علوم ورزشی و تربیت بدنی ایران، تهران، : انجمن توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین.
- Abosag, Ibrahim & et.al. (2012) "Examining the relationship between brand emotion and brand extension among supporters of professional football clubs”. European Journal of Marketing. Vol. 64 No. 9.
- Bagozzi, R. P., Gopinath, M., & Nyer, P. U. (1999). The role of emotions in marketing. Journal of the academy of marketing science, 27(2), 184-206.
- Bansal, H. S; Irving, P. G; Taylor, S. F. (2004). A three-component model of customer to service providers. Journal of the Academy of marketing Science; 32(3): 234-250.
- Bell, L., Babyak, A. (2018). Customer Satisfaction as an Antecedent to Engagement in Co-Creation of Value in the Hotel Industry. Journal of Tourism and Hospitality Management, Vol. 6, No. 2, pp. 13-25.
- Bristow, D.N., & Sebastian, R.J. (2001). Holy cow! Wait ‘til next year! A closer look.
- Byon, K. K., Zhang, J. J., & Baker, Th. A. (2013). Impact of core and peripheral service quality on consumption behavior of professional team sport spectators as mediated by perceived value. European Sport Management Quarterly, Vol. 13, No. 2, p: 233.
- Chan, K. W., & Li, S. Y. (2010). Understanding consumer-to-consumer interactions in virtual communities: The salience of reciprocity. Journal of Business Research, 63(9–10), 1033–1040. doi:10.1016/j.jbusres.2008.08.009.
- Darman, S, S., Bayar, M, R., Aree, M, A. (2012). Determine the Role of Customer Engagement on Relationship Quality and Relationship Performance. European Journal of Business and Management, Vol 4, No.11, 27-36.
- Dharmaputra, J., Aruan, D, T. (2017). Analysis of team engagement and physical servicescape perception effects on branch service quality and customer engagement. Advances in Economics, Business and Management Research, volume 36.
- Fachmi, M., Modding, B., Kamase, J., Damis, H. (2020). The Mediating Role of Satisfaction: Life Insurance Customers’ Perspective (Service Quality, Trust, and Image Toward Loyalty). International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding (IJMMU).Volume 7, Issue 6, Pages: 156-170.
- Henseler, J., Ringle, C. M., & Sinkovics, R. R. (2009). The use of partial least squares path modeling in international marketing. In New challenges to international marketing (pp. 277-319). Emerald Group Publishing Limited.
- Higgs, C., & Mckinley, B. (2005). Why sport management matters. In A. Gillentine, & R.B.Crow (Eds.), Foundations of Sport Management Morgantown, WM: Fitness Information Technology. pp: 11-20.
- Kim, Y.K., Trail, G; Ko, Y. J. (2010). The influence of relationship quality on sport consumption behaviors: An empirical examination of the relationship quality. In 2010 North American Society for Sport Management Conference, Tampa, FL.
- Kim, Yu kim. (2008). A Relationship Framework in Sport Management: How Relationship Quality Affects Sport Consumption Behaviors, Doctoral Dissertation, University of Florida, 164 pages.
- Ladhari, R., Souiden, N., & Dufour, B. (2017). The role of emotions in utilitarian service settings: The effects of emotional satisfaction on product perception and behavioral intentions. Journal of Retailing and Consumer Services, 34, 10-18.
- Lai, F., Griffin, M., & Babin, B. J. (2009). How quality, value, image, and satisfaction create loyalty at a Chinese telecom. Journal of Business Research, 62(10), 980-986.
- Marcello, R., Rosaria, R., Annarita, S., Michele, Q. (2017). "The impact of consumer–brand engagement on brand experience and behavioural intentions: an Italian empirical study", British Food Journal.
- Moreno, F. C., Prado-Gascó, V., Hervás, J. C., Núñez-Pomar, J., & Sanz, V. A. (2015). Spectator emotions: Effects on quality, satisfaction, value, and future intentions. Journal of Business Research, 68(7), 1445-1449.
- Palmatier, R. W; Jarvis, C. B., Bechkoff, J. R., Kardes, F. R. (2009). The role of customer gratitude in relationship marketing. Journal of marketing; 73(5): 1-18.
- Parks, J., & Zanger, B. (1990). Sport and fitness management: Career strategies and professionalcontent. Champaign, IL: Human Kinetics.
- Patterson, P. G., & Smith, T. (2001). Relationship benefits in service industries: A replication in a Southeast Asian context. Journal of Services Marketing, 15(6), 25-33.
- Plunkett, J.W. (2008). Plunkett’s sport industry almanac 2008: Sport industry market research, statistics, trends & leading companies. Houston, TX: Plunkett Research.
- Radith, H., Michael, D, C., David, D. (2017) "The impact of service quality, customer engagement and selected marketing constructs on airline passenger loyalty", International Journal of Quality and Service Sciences, Vol. 9 Issue: 1, pp.21-40, doi: 10.1108/IJQSS-07-2016-0048.
- Reynolds, K. E., & Beatty, S. E. (1999). Customer benefits and company consequences of customer-salesperson relationships in retailing. Journal of retailing, 75(1), 11-32.
- Richter, N. F., Sinkovics, R. R., Ringle, C. M., & Schlaegel, C. (2016). A critical look at the use of SEM in international business research. International Marketing Review, 33(3), 376-404.
- Stotlar, D. K. (2009). Developing successful sport marketing plans (3rd ed.). Morgantown, WV: Fitness Information Technology.
- Tara, M, E. (2004). The effect of communication quality and quantity indicators on intimacy and relational satisfaction. Journal of Social and Personal Relationships, Vol. 21(3): 399–411. DOI: 10.1177/0265407504042839.
- Vale, L., Fernandes, T. (2017). Drivers of Consumer Engagement with Sports Clubs on Facebook: An Extended Abstract. Journal of Strategic Marketing.DOI: 10.1007/978-3-319-47331-4_275.
- Wong, A., & Sohal, A. (2002). An examination of the relationship between trust, commitment and relationship quality. International Journal of Retail & Distribution Management, 30(1), 43-60.
- Yoshida, M., & James, J. M. (2010). Customer SatisfactionWith Game and Service Experiences: Antecedents and Consequences. Journal of Sport Management, 2010, 24, 338-361.
- Yu, Y. T., & Dean, A. (2001). The contribution of emotional satisfaction to consumer loyalty. International journal of service industry management, 12(3), 234-250.
- Yusof, A., & Lee, H. S. (2008). Spectator perceptions of physical facility and team quality: A Study of a Malaysian Super League Soccer Match. Journal of International Studies, Issue 8, 132-140.
- Zhang, J. J., Smith, D. W., Pease, D. G., & Lam, E.T.C. (1998). Dimensions of spectator satisfaction toward support programs of professional hockey games. International Sports Journal, 2(2), 1_17.
رررر