سناریوپردازی برند پوشاک ورزشی ایرانی در چشمانداز 1414: یکپارچگی و گسست زنجیره ارزش آفرینی
محورهای موضوعی : بازاریابی ورزشی
مهدی تکابی
1
,
الهام مشکل گشا
2
*
,
مینا مستحفظیان
3
1 - گروه تربیت بدنی ، واحد مبارکه، دانشگاه آزاد اسلامی، مبارکه، اصفهان، ایران.
2 - گروه تربیت بدنی ، واحد مبارکه، دانشگاه آزاد اسلامی، مبارکه، اصفهان، ایران
3 - مرکز تحقیقات طب ورزشی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
کلید واژه: آینده¬پژوهی, برندهای پوشاک ورزشی, برنامه¬ریزی سناریو, عدم¬قطعیت, چشم انداز 1414,
چکیده مقاله :
هدف این مطالعه، سناریوپردازی برند پوشاک ورزشی ایرانی در چشمانداز 1414 بود. این پژوهش از نظر رویکرد استقرایی، جهتگیری بنیادی، شیوه گردآوری دادهها (کیفی و کمی)، استراتژی آیندهپژوهی و پارادایم نظریه پیچیدگی بررسی شد. مشارکتکنندگان شامل صاحبنظران حوزه برندهای پوشاک ورزشی بودند. در بخش کیفی، با استفاده از نمونهگیری هدفمند و انجام 18 مصاحبه، اشباع نظری حاصل شد. در بخش کمی، 10 نفر از بین 18 مشارکتکننده به عنوان شورای راهبردی انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای کیفی از مصاحبه نیمهساختاریافته و در بخش کمی از پرسشنامه ماتریسی استفاده شد. اعتبار نتایج با راهبردهای قابلیت باورپذیری، انتقالپذیری، تأییدپذیری و مطالعه حسابرسی فرآیند تأیید شد. در بخش کمی، روایی صوری و محتوایی توسط 8 استاد دانشگاه تأیید گردید و ضریب قابلیت اعتماد ابزار اندازهگیری به روش تنصیف برابر با 88/0 بود. دادههای کیفی با روش تحلیل مضمون براون و کلارک (2006) و دادههای کمی با تحلیل تأثیر متقابل و تحلیل موازنه تأثیر برگذر (سناریونویسی) تحلیل شدند. یافتهها نشان دادند که از 51 متغیر تأثیرگذار، چهار متغیر "توان رقابتپذیری بینالمللی"، "دسترسی به مواد اولیه"، "ظرفیت تولید" و "شبکه توزیع" بیشترین عدمقطعیتها را داشتند و دو سناریوی "یکپارچگی زنجیره ارزشآفرینی" و "گسست زنجیره ارزشآفرینی" را شکل میدهند. سناریوی غالب، "گسست زنجیره ارزشآفرینی" پیشبینی شد که میتواند موقعیت دشواری برای برندهای پوشاک ورزشی ایرانی ایجاد کند. بر این اساس، مدیران برندهای پوشاک ورزشی باید اقداماتی برای جلوگیری از تحقق این سناریو انجام دهند تا بقا و حیات آنها به چالش نیفتد.
The aim of this study was scenario planning for Iranian sportswear brands in the 2035 horizon. The participants included experts in the field of sportswear brands. In the qualitative section, theoretical saturation was achieved through purposive sampling and conducting 18 interviews. In the quantitative section, 10 out of the 18 participants were selected as the strategic council. Data collection tools included semi-structured interviews for the qualitative part and matrix questionnaires for the quantitative part. The validity of the results was confirmed through credibility, transferability, confirmability, and process audit strategies. In the quantitative section, face and content validity were confirmed by 8 university professors, and the reliability coefficient of the measurement tool using the split-half method was 0.88. Qualitative data were analyzed using Braun and Clarke's (2006) thematic analysis method through three stages of open, focused, and axial coding. Quantitative data were analyzed using structural impact analysis and balance impact analysis (scenario writing). These analyses were performed using MICMAC and Scenario Wizard. The findings showed that among 51 influencing variables, four variables—"international competitiveness," "access to raw materials," "production capacity," and "distribution network"—had the highest uncertainties and created two scenarios: "integration of the value chain" and "disruption of the value chain." The dominant scenario was predicted to be the "disruption of the value chain," which could present a challenging situation for Iranian sportswear brands. Therefore, managers of sportswear brands need to take actions to prevent the realization of this scenario to avoid challenges to their survival and existence.
امیر حسینی، سید احسان.، عامری، ایوب.، و مرادیان، احسان. (1403). مقایسة تمایل به خرید برندهای ورزشی داخلی و خارجی مشتریان نسل Z با تأکید بر اینفلوئنسرهای رسانههای اجتماعی. مدیریت ارتباطات در رسانه¬های ورزشی، پذیرفته شده انتشار آنلاین، https://doi.org/10.30473/jsm.2023.65581.1675.
بابائی¬نژاد، سحر.، اتقیاء، ناهید.، و حسینی، سید عماد. (1400). تعیین عوامل مؤثر بر ارتقائ برند پوشاک ورزشی منتخب کشور. مطالعات بازاریابی ورزشی. 2(2)، 48-21.
رعیت، امین.، سجادی، سید نصرالله.، رجبی نوشآبادی، حسین.، و حمیدی، مهرزاد. (1403). بررسی روایی و پایایی مدل ترویج و ارزش برند صنعت پوشاک ورزشی. پژوهش¬های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش، 16(1)، 1-17.
شعاعی، مرتضی.، مرادی سیاسر، غلامرضا.، آزادفدا، شیوه.، و رضایان قیه باشی، احد. (1399). شناسایی سناریوهای آینده تأمین امنیت رویدادهای ورزشی جمهوری اسلامی ایران. آینده پژوهی دفاعی. 5(19)، 29-7.
صفری، معصومه.، ویسی، کورش.، علی آبادی، سمیرا.، اسمعیلی، محسن. (1401). آینده نگری برندهای ورزشی ایران در افق 1410 با تأکید بر برندهای سازمانی و شرکتی. مطالعات مدیریت ورزشی، پذیرفته شده انتشار آنلاین.
صفری، معصومه.، ویسی، کوروش.، علی آبادی، سمیرا.، و اسمعیلی، محسن. (1402). سناریونگاری آینده برندهای سازمانی و شرکتی صنعت ورزش ایران. مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، پذیرفته شده انتشار آنلاین، https://doi.org/10.22034/ssys.2023.2937.3145.
فراهانی، ابوالفضل.، کاظمی، مریم.، صفانیا، علیمحمد.، و قاسمی، حمید. (1402). عوامل موثر بر رقابت پذیری برند های پوشاک ورزشی ایرانی برای ورود به بازارهای بین المللی. مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 22(60)، 508-487.
قاسمی یقین، رضا.، و صادقی، محمدرضا. (1398). تحلیلی بر برندها و عوامل مؤثر بر بازاریابی برند پیراهن ورزشی. علوم و فناوری نساجی و پوشاک، 8(2)، 13-5.
قبادی، علی.، شتاب بوشهری، ناهید.، و خطیبی، ناهید. (1399). تحلیل عوامل مؤثر بر توسعه برند پوشاک ورزشی. مدیریت ورزشی، 12(4)، 995-979.
قبادی، علی.، شتاب بوشهری، ناهید.، و خطیبی، ناهید. (1399). تحلیل عوامل مؤثر بر توسعه برند پوشاک ورزشی. مدیریت ورزشی، 12(4)، 995-979.
قربانی آسیابر، مجتبی.، و قاسمی، حمید. (1402). شناسایی ابعاد اثرگذار در جامعه برند ورزشی، دوفصلنامه علمی مدیریت و کارآفرینی در ورزش، 2(2)، 16-1.
نظری، رسول.، و شهولی، جواد. (1401). سناریوهای راهبردی آموزش ورزش سلامتمحور ایران. نشریه مدیریت ورزشی، 14(1)، 172-151.
Bouchet, P., Hillairet, D., & Bodet, G. (2013). Sport brands. Routledge.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.
Chadwick, S., Chanavat, N., & Desbordes, M. (Eds.). (2017). Routledge handbook of sports marketing. Routledge.
Fenton, A., Keegan, B. J., & Parry, K. D. (2023). Understanding sporting social media brand communities, place and social capital: A netnography of football fans. Communication & Sport, 11(2), 313-333.
Fenton, A., Parry, K. D., Ahmed, W., & Chadwick, S. (2023). Understanding sporting brands and entrepreneurship using netnography and social network analysis. International Journal of Technology Transfer and Commercialisation, 20(1), 141-162.
Frith, D., & Tapinos, E. (2020). Opening the ‘black box’of scenario planning through realist synthesis. Technological Forecasting and Social Change, 151, 1-36.
Ho, S. P. S., & Chow, M. Y. C. (2023). The role of artificial intelligence in consumers’ brand preference for retail banks in Hong Kong. Journal of Financial Services Marketing, 1-14.
Kapoor, R., & Wilde, D. (2023). Peering into a crystal ball: Forecasting behavior and industry foresight. Strategic Management Journal, 44(3), 704-736.
Ko, E., Taylor, C. R., Sung, H., Lee, J., Wagner, U., Navarro, D. M. C., & Wang, F. (2012). Global marketing segmentation usefulness in the sportswear industry. Journal of Business Research, 65(11), 1565-1575.
Lee, M. Y., Kim, Y. K., & Fairhurst, A. (2009). Shopping value in online auctions: Their antecedents and outcomes. Journal of Retailing and Consumer Services, 16(1), 75-82.
Mamangkey, C. M., Lapian, J. S. L., & Tumbuan, W. J. A. (2018). The influence of brand personality on consumer purchase intention of nike sportswear products in manado. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Akuntansi, 6(1)83-97.
Manoli, A. E. (2022). Strategic brand management in and through sport. Journal of Strategic Marketing, 1-8.
Moro-Visconti, R. (2022). The Valuation of Sports Brands. In Augmented Corporate Valuation: From Digital Networking to ESG Compliance (pp. 691-721). Cham: Springer International Publishing.
Nooh, M. N. (2022). Designing a sportswear strategic marketing plan: a data analytics approach. ASEAN Entrepreneurship Journal (AEJ), 8(1), 53-70.
Oliver, J. J., & Parrett, E. (2018). Managing future uncertainty: Reevaluating the role of scenario planning. Business Horizons, 61(2), 339-352.
Reis, R., Catarino, A. P., Sousa, B. B., Malheiro, A., & Santos, V. (2023). Brand Attachment and Agile Marketing: Responses to the (Post-) Pandemic Context in the Sports Fashion Context. In Promoting Organizational Performance Through 5G and Agile Marketing (pp. 42-54). IGI Global.
Tang, Y., Zan, S., & Zhang, X. (2022). A comparative study on the competitiveness of knowledge-driven sports brands. Wireless Communications and Mobile Computing, 2022, 1-11.