نقش جهت گیری ارزشی مدیران زن در ارتباط بین باورهای معرفت شناختی و مدیریت جهادی
محورهای موضوعی :
1 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی ، واحد شیراز ، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز ، ایران
کلید واژه: مدیریت جهادی, باورهای معرفت شناختی, جهت گیری ارزشی,
چکیده مقاله :
هدف: هدف از پژوهش حاضر، نقش جهت گیری ارزشی مدیران زن در ارتباط بین باورهای معرفت شناختی و مدیریت جهادی بود. روش¬: جامعه مورد مطالعه شامل مدیران زن مدارس نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شهر شیراز به تعداد 590 نفر بود. که بر اساس جدول مورگان 235 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده شد. جهت گردآوري داده¬ها از سه پرسشنامه استاندارد جهتگیری ارزش شوارتز ، مدیریت جهادی پورصادق و باورهای معرفت شناختی شومر استفاده گرديد. در روش انجام پژوهش از روش تحقیق کاربردی، توصیفی و همبستگی استفاده شد. روایی پرسشنامه با تائید اساتید و صاحبنظران رسیده و پایایی با محاسبه آلفای کرونباخ که برای هر سه پرسشنامه به ترتیب، 92/0 ، 81/0 و 84/0 بدست آمد. دادهها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون، تی گروه های مستقل و معادلات ساختاری تحلیل شدند. یافته¬ها: بین باورهای معرفت شناختی، جهت گیری ارزشی و مدیریت جهادی رابطه مستقیم و معناداری برقرار بود. بین مؤلفه¬های باورهای معرفت شناختی و سرمایه فکری نیز رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بین مؤلفه¬های باورهای معرفت شناختی و جهت گیری ارزشی نیز رابطه مثبت و معناداری، وجود دارد. بین جهت گیری ارزشی و ابعاد مدیریت جهادی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج آزمون تحلیل مسیر نشان داد که جهت گیری ارزشی در رابطه باورهای معرفت شناختی و مدیریت جهادی، نقش واسطه ای داشت. نتیجه گیری: تمایل مدیران زن به سمت جهت گیری های ارزشی موجب می شود تا آنان حداکثر توان خود را در دستیابی به مولفه های مدیریت جهادی، به کار گیرند. سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های مناسب می تواند موجبات افزایش آشنایی مدیران با باورهای معرفت شناختی، جهت گیری ارزشی و آشنایی با مولفه های مدیریت جهادی مدیران زن شود.
Introduction: The aim of the current research was the role of value orientation of female managers in the relationship between epistemological beliefs and jihadist management. Methods: The studied population included 590 women school principals in the four educational districts of Shiraz. Based on Morgan's table, 235 people were selected as samples. Stratified random sampling method was used in this research. In order to collect data, three standard questionnaires were used: Schwartz's value orientation Jihadi management by Ashtiani and Poursadegh and Schumer's epistemological beliefs. Applied, descriptive and correlational research methods were used in the research method. The validity of the questionnaire was confirmed by professors and experts, and the reliability was obtained by calculating Cronbach's alpha, which was 0.92, 0.81 and 0.84 for all three questionnaires, respectively. Data were analyzed using Pearson's correlation test, t-test of independent groups and structural equations. Findings: The results showed that there was a direct and significant relationship between epistemological beliefs, value orientation and jihadi management. There is also a positive and significant relationship between the components of epistemological beliefs and intellectual capital. There is a positive and significant relationship between the components of epistemological beliefs and value orientation. There is a positive and significant relationship between value orientation and dimensions of jihadi management. The results of the path analysis test showed that value orientation played a mediating role in the relationship between epistemological beliefs and jihadist management. Conclusion: The desire of female managers towards value orientations makes them use their maximum power in achieving jihadi management components. Appropriate policies and planning can increase managers' familiarity with epistemological beliefs, value orientation, and familiarity with the jihadist management components of female managers.
1. Abdi, A., Moradi, A. the relationship between epistemological beliefs and the orientation of primary school teachers, the first national conference of behavioral and Islamic sciences. Library and Information Sciences, 2021; 21(1): 153-179. In Persian.
2. Abdoli, S., Ahmadi, J., Isazadegan, A. the relationship between collective efficacy beliefs and self-efficacy beliefs with job satisfaction of male secondary school teachers in Qom, Career and Organizational Counseling, 2022; 4, (10): 12-37. In Persian.
3. Abedini, Y., Mahdian, M. Epistemological Beliefs, First National Conference of Educational Sciences and Psychology. 2013; 23, (3):111-137. In Persian.
4. Beheshtayin, M. Islamic jihadi management and productivity, opportunities and challenges, new research approaches in management and accounting. 2023; 5, (16): 13-29. In Persian.
5. Behjat, A., Fardanesh, H., Friday, I. the relationship between epistemological beliefs and teachers' teaching orientations, Iran Curriculum Studies, 2015; 9, (36): 67- 81. In Persian.
6. Esfahani, S., Formehini, M. Analysis of Values Representation Methods in Persian Blogs, Jahani Media. 2022; 6, (11): 45-57. In Persian.
7. Farhi, A., Sanjaghi, M., Soltani, M. Designing a pattern of Jihadi culture, one of the institutions of the Islamic Revolution. Human Resource Management Research Quarterly. 2015; 8, (2): 53-83. In Persian.
8. Kessels, U. How epistemological beliefs relate to values and gender orientation. Learning and Individual Differences. 2023; 23, (3): 256-261.
9. Madani, J. Conceptual link of organizational transparency and healthy organizational culture in institutions. Govt (case study: Judiciary supervisory organizations), Organizational Culture Management Magazine. 2020; 20, (45): 67-89. In Persian.
10. Maroufi, Y., Turban, S. analysis of the status of teachers' epistemological beliefs (a case study of secondary school teachers of the 1st district of Hamedan city), the first nationwide scientific research congress on the development and promotion of educational sciences and psychology, sociology and social cultural sciences of Iran. 2024; 12, (7): 34-56. In Persian.
Quarterly Journal of Women and Society Summer 2025. Vol 16. Issue 62
Research Paper | |
The Role of Value Orientation of Female Managers in the Relationship between Epistemological Beliefs and Jihadist Management | |
Sirous Hadadnia 1* Department of Education, Nourabad Mamasani Branch,Islamic Azad University Nourabad Mamasani,Iran | |
Received: 2024/07/02 Revised: 2025/04/25 Accepted: 2025/04/27 | Abstract Introduction: The aim of the current research was the role of value orientation of female managers in the relationship between epistemological beliefs and jihadist management. Methods: The studied population included 590 women school principals in the four educational districts of Shiraz. Based on Morgan's table, 235 people were selected as samples. Stratified random sampling method was used in this research. In order to collect data, three standard questionnaires were used: Schwartz's value orientation (19), Jihadi management by Ashtiani and Poursadegh (16) and Schumer's epistemological beliefs (18). Applied, descriptive and correlational research methods were used in the research method. The validity of the questionnaire was confirmed by professors and experts, and the reliability was obtained by calculating Cronbach's alpha, which was 0.92, 0.81 and 0.84 for all three questionnaires, respectively. Data were analyzed using Pearson's correlation test, t-test of independent groups and structural equations. Findings: The results showed that there was a direct and significant relationship between epistemological beliefs, value orientation and jihadi management. There is also a positive and significant relationship between the components of epistemological beliefs and intellectual capital. There is a positive and significant relationship between the components of epistemological beliefs and value orientation. There is a positive and significant relationship between value orientation and dimensions of jihadi management. The results of the path analysis test showed that value orientation played a mediating role in the relationship between epistemological beliefs and jihadist management. Conclusion: The desire of female managers towards value orientations makes them use their maximum power in achieving jihadi management components. Appropriate policies and planning can increase managers' familiarity with epistemological beliefs, value orientation, and familiarity with the jihadist management components of female managers. |
Use your device to scan and read the article online
DOI: 10.71801/jzvj.2025.1216471 | |
Keywords: Jihadi management, epistemological beliefs, value orientation. | |
Citation: The Role of Value Orientation of Female Managers in the Relationship between Epistemological Beliefs and Jihadist Management. Quarterly Journal of Women and Society. 2025; 16 (62): 176-188 | |
* Corresponding Author: Sirous Hadadnia Address: Department of Education, Islamic Azad Univwersity, Nourabad Mamasani, Iran Tell: 09177282162 Email: sirous.hadadnia@iau.ac.ir
|
Extended Abstract
Introduction
Jihadi management is a style of management in which abundant effort is the priority. Jihadist management is a co-born of Iran's Islamic revolution, whose effects are the creation of Jihad and its result is the fulfillment of tasks, alignment with God's will, preservation and consolidation of governmental foundations, and planning Activities and Carrying out constructive actions using the teachings of religion, consciously commanding the guardian, using science and technology is the direction of the divine will, the most important indicator of which is the integration of the human will into the divine will (5), in Jihadi management, the basis and basis of management is on guiding people towards their tasks and building, which environmental values can have an effect on increasing the motivation of Jihadi management, which results in a better realization of management. Jihadi and being dissolved in to serve others and faith is to forget oneself. In fact, this motivation can be called Jihadi culture and as a result, we can propose that Jihadi management is based on Jihadi culture (4). Jihadi management can be related to many variables including epistemological beliefs and value orientation. The beliefs of school principals about the nature of knowledge and knowing play an important role in their behaviors and subsequently the beliefs and learning of students. Epistemological beliefs, as part of the underlying mechanisms of cognition and metacognition, affect students' learning and academic performance (12). Values are one of the most fundamental factors that guide human behavior in any society and play an important role in economic, social and political growth and development. Every person has a special value system and they prefer some values to other values. The origin of a person's values is the result of a person's perspective and worldview, which is religious or non-religious, but anyway, everyone has certain values. He acts based on those thoughts. They have divided the values in the organization into three categories, individual values of employees and managers, organizational values, and national and international values (11). Examining the factors affecting Jihadi management can provide great help in achieving the goals of the organization. Therefore, the problem of the present research is to investigate the relationship between epistemological beliefs, value orientation and jihadist management of female principals of schools in the four educational districts of Shiraz city, and the main question of the research is posed as follows: Is there a relationship between epistemological beliefs and management Is there a significant relationship between jihadi and the mediating role of value orientation from the point of view of female school principals in the four educational districts of Shiraz?
Methods
This research is considered practical according to its purpose. Also, in terms of nature and method, it is a description of the correlation type and in terms of time, it is cross-sectional. The studied population included all the female principals of schools in the four educational districts of Shiraz, numbering 590 people. Based on Morgan's table, 235 people were selected as samples. In this research, a stratified random sampling method was used, which was selected based on Morgan's table. In this research, the data collection method is a combination of field and library methods. The library method will be used to collect the theoretical foundations and background of the research, and the field method will be used to collect the statistical information. Library information collection tools: To collect information in the field of theoretical foundations and literature, the researcher reviewed books, magazines, these and other documents available in specialized libraries and also used available information and data. will be in order to collect data, three standard questionnaires of Schwartz's value orientation (19), (16), and Shoumer's epistemological beliefs (18) were used. that the validity of the content of the questionnaire has been confirmed by professors and other valid domestic and foreign studies, it has the necessary validity. Also, Cronbach's alpha coefficient of all three questionnaires is 0.92, 0.81 and 0.84 respectively. After completing the questionnaires, the obtained information is analyzed by SPSS and Amoos software.
Findings
The correlation matrix shows the variables of epistemological beliefs and jihadi management. As can be seen, there is a positive and significant relationship between epistemological beliefs and Jihadi management, which is 0.649 using the Pearson correlation coefficient and is significant at the 0.01 level. Also, there is a positive and significant relationship between the components of epistemological beliefs and jihadi management at a level smaller than 0.01.
The correlation matrix shows the variables of epistemological beliefs and value orientation. As can be seen, there is a positive and significant relationship between epistemological beliefs with value orientation, which is 0.624 using the Pearson correlation coefficient and is significant at the 0.01 level. Also, there is a positive and significant relationship between the components of epistemological beliefs and value orientation at a level smaller than 0.01.
The correlation matrix shows the variables of value orientation and jihadi management and its dimensions. As can be seen, there is a positive and significant relationship between value orientation and jihadist management, which is 0.406 using the Pearson correlation coefficient and is significant at the 0.01 level. Also, there is a positive and significant relationship between value orientation and dimensions of jihadi management, which is significant at a level smaller than 0.01.
Structural equation modeling through AMOOS was used to investigate the mediating role of value orientation in the relationship between epistemological beliefs and jihadist management. The results of this analysis are presented below.
The normalized chi-square index (CMIN/df) is equal to 1.209, the values below 3 are suitable values for the model fit, and the goodness-of-fit index (GFI) is equal to 0.984. The Tucker-Lewis index (TLI) is equal to 0.98, the comparative fit index (CFI) is equal to 0.987, and the normalized fit index (NFI) is equal to 0.933, which is higher than the value of 9. 0.0 all indicate a good fit of the model. Also, the root mean square error of estimation index (RMSEA) was equal to 0.072, which indicates that the model is well fitted.
The research model shows that the path coefficient of value orientation to jihadi management is equal to 0.373 and this shows that with one-unit increase in value orientation, jihadi management increases by 0.373. The path coefficient of epistemological beliefs to jihadi management is equal to 0.491 and this shows that epistemological beliefs have a positive effect on jihadi management to the extent of 0.491. The path coefficient of epistemological beliefs to value orientation is equal to 0.412 and this shows that epistemological beliefs have a positive effect on value orientation to the extent of 0.412. As can be seen in the table, the variable of epistemological beliefs, in addition to direct influence, can also influence jihadi management indirectly (through value orientation) as much as 0.154. Therefore, it can be said that value orientation plays a mediating role in the relationship between epistemological beliefs and jihadist management.
Discussion
Female principals who have a higher level of epistemological beliefs have higher effort and more success in achieving place management because they simultaneously adopt multiple beliefs about the subject and the way it is taught, about themselves and the learners and They also have different beliefs about the nature of knowledge. which, with the tendency of female managers towards value orientations such as benevolence, tradition, harmony, security, power, success, excitement, self-reliance, globalism, etc., causes them to exert their maximum power in achieving the components Jihadi management, including insight and non-negligence, selfless service and scientific expertise and tact, should be used.
Conclusion
Female managers, who have more complex epistemological beliefs, have a greater ability to engage in solving ill-structured problems and therefore provide the best solution based on evidence, it is natural that such skills are considered vital for all work environments and especially the teaching profession. Female managers who have a higher level of cognitive knowledge and its dimensions are simple-minded, have simple knowledge, quick learning, and the ability to change. And they quickly react to the events and change, and as a result, value orientation grows in them, including benevolence, success, arousal, etc. Various things in a job, including managing an educational center, are in the same direction. Appropriate policies and planning in holding courses while serving can increase managers' familiarity with epistemological beliefs, value orientation, and familiarity with the components of jihadi management of female managers, and female managers who have the above characteristics will definitely improve their performance. And they will be more effective.
Ethical Considerations
Compliance with ethical guidelines
- Obtaining informed consent from participants.
- Keeping names and personal information confidential.
- Honesty, trustworthiness and respecting the rights of authors in using resources.
Funding
The costs of this study were provided by the author of the article.
Conflicts of interest
According to the author of this article, there was no conflict of interest.
| |
نقش جهتگیری ارزشی مدیران زن در ارتباط بین باورهای معرفت شناختی و مدیریت جهادی | |
سیروس حدادنیا 1 1. گروه علوم تربیتی، واحد نورآباد ممسنی، دانشگاه آزاد اسلامی، نورآباد ممسنی، ایران | |
تاریخ دریافت: 12/04/1402 تاریخ داوری: 05/02/1404 تاریخ پذیرش: 07/02/1404 | چکیده هدف: هدف از این پژوهش، نقش جهتگیری ارزشی مدیران زن در ارتباط بین باورهای معرفت شناختی و مدیریت جهادی بود. روش: جامعه مورد مطالعه شامل مدیران زن مدارس نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شهر شیراز به تعداد 590 نفر بود. که بر اساس جدول مورگان 235 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شد. جهت گردآوري دادهها از سه پرسشنامه استاندارد جهتگیری ارزش شوارتز (19)، مدیریت جهادی پورصادق (16) و باورهای معرفت شناختی شومر (18) استفاده شد. در روش انجام پژوهش از روش پژوهش کاربردی، توصیفی و همبستگی استفاده شد. روایی پرسشنامه با تائید اساتید و صاحبنظران رسیده و پایایی با محاسبه آلفای کرونباخ که برای هر سه پرسشنامه به ترتیب، 92/0 ، 81/0 و 84/0 بدست آمد. دادهها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون، تی گروههای مستقل و معادلات ساختاری تحلیل شدند. یافتهها: بین باورهای معرفت شناختی، جهتگیری ارزشی و مدیریت جهادی رابطهای مستقیم و معنادار برقرار بود. بین مؤلفههای باورهای معرفت شناختی و سرمایه فکری نیز رابطهای مثبت و معنادار وجود دارد. بین مؤلفههای باورهای معرفت شناختی و جهتگیری ارزشی نیز رابطهای مثبت و معنادار، وجود دارد. بین جهتگیری ارزشی و ابعاد مدیریت جهادی رابطهای مثبت و معنادار وجود دارد. نتایج آزمون تحلیل مسیر نشان داد که جهتگیری ارزشی در رابطه باورهای معرفت شناختی و مدیریت جهادی، نقش واسطهای داشت. نتیجه گیری: تمایل مدیران زن به سمت جهتگیریهای ارزشی موجب میشود تا آنان بیشترین توان خود را در دستیابی به مولفه های مدیریت جهادی، بکار گیرند. سیاستگذاریها و برنامهریزیهای مناسب میتواند موجبات افزایش آشنایی مدیران با باورهای معرفت شناختی، جهتگیری ارزشی و آشنایی با مولفههای مدیریت جهادی مدیران زن شود.
|
از دستگاه خود برای اسکن و خواندن مقاله به صورت آنلاین استفاده کنید
DOI: 10.71801/jzvj.2025.1216471 | |
واژههای کلیدی: مدیریت جهادی، باورهای معرفت شناختی، جهتگیری ارزشی. | |
* نویسنده مسئول: سیروس حدادنیا نشانی: گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نورآباد ممسنی، نورآباد ممسنی، ایران تلفن: 09177282162 پست الکترونیکی: sirous.hadadnia@iau.ac.ir
|
مقدمه
به دلیل پویایی محیط سازمانها، شیوههای مدیریت و رهبری، دستخوش تغییرات قابل ملاحظه ای شده است و سازمانها تلاش میکنند برای بقاء خود از شیوههای کارآمدتر استفاده کنند. این موضوع در مدارس نیز وجود دارد و ضروری است که مدیران مدارس به این امر توجهی ویژه داشته باشند و با بکارگیری سبک مدیریتی مناسب عملکرد خود را بهبود ببخشند. از این جهت اهميت آموزش و پرورش بر هيچ كس پوشيده نيست و سرمايه امروز و آينده ماست، سرمايهاي كه نمي توان قيمتي بر آن نهاد و همان چيزي است كه بشر را از عصر تاريكي و جهل به عصر روشنايي و نور سوق بخشيده است (15) از مهمترين عناصر اين نهاد سرنوشت ساز، مدیرانی هستند كه مسئوليت مدیریت، برنامهریزی، سازماندهی، اجرا، هدايت و ... يك نسل برعهده آنهاست. بنابراين، هرگونه سرمايهگذاري علمي و هدفمند به پرورش و بهسازي آن ها و نيز تامين آتيه روحي و رواني اين قشر انسان ساز، نه تنها موجب ارتقاء بهره وري آن ها ميشود بلكه ميتواند موجبات بالندگي و سرفرازي يك ملتي را فراهم آورد (2) یکی از حوزههای مهم و تأثیرگزار حیات اجتماعی، حوزه مدیریت است. مدیریت وقتی با قید جهادی همراه گردد مفهوم و شاخصهایی را در بر میگیرد که تبیین صحیح آنها منوط به تحلیل محتوای قرآن کریم در این موضوع است. مدیریت جهادی عنوانی است به سبکی از مدیریت که تلاش و جهد فراوان در آن در اولویت است. مدیریت جهادی هم زاد انقلاب اسلامی ایران میباشد که آثار آن در نهاد جهاد سازندگی هویدا میباشد و نتیجه آن ادای تکالیف، همسویی با اراده الهی، حفظ و تحکیم پایه های حکومتی، تجهیز سرمایههای انسانی، برنامهریزی فعالیتها و انجام اقدامات سازنده با استفاده از آموزههای دین، فرمانبری آگاهانه از ولی امر، بهرهگیری از علم و فناوری هم جهت با اراده الهی میباشد که مهمترین شاخص آن، تلفیق اراده انسان در اراده الهی میباشد (4)، در مدیریت جهادی پایه و اساس مدیریت بر روی هدایت انسان ها به سمت تکالیف خود و سازندگی میباشد بنابراین مدیریت جهادی مبتنی بر فرهنگ سازندگی و جهادی میباشد (5).
مدیریت جهادی میتواند با متغیرهای زیادی از جمله باورهای معرفت شناختی1 و جهتگیری ارزشی2 در ارتباط باشد. باورهای مدیران مدارس در مورد ماهیت دانش و دانستن نقشی مهم در رفتارهای او و متعاقباً باورها و یادگیری دانش آموزان دارند. باورهای معرفت شناختی به عنوان بخشی از سازوکارهای زیربنایی شناخت و فراشناخت، یادگیری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان را تحت تأثیر قرار میدهند (12)، ارزشها از بنیادیترین عوامل جهت دهنده رفتارهای انسانی در هر جامعهای بشمار میآیند و نقشی مهم را در رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ایفا میکنند. هر فرد نظام ارزشی خاصی دارد و برخی از ارزشها را به ارزشهای دیگر ترجیح میدهند منشاء ارزشهای فرد ناشی از دیدگاه و جهانبینی فرد است که مذهبی یا غیرمذهبی است، ولی به هرحال هرکسی دارای ارزشهای خاصی است که بر اساس آن افکار اقدام میکند. ارزشهای موجود در سازمان را به سه دسته، ارزشهای فردی کارکنان و مدیران، ارزشهای سازمانی و ارزشهای کشوری و بینالمللی تقسیم کردهاند. (11). در پژوهشی شادمانی و پاکدامن ساوجی (17)، اقدام به بررسی رابطه باورهای معرفت شناختی و جهتگیری اهداف پیشرفت با میانجیگری خودکارآمدی کردند. نتایج بدست آمده از تحلیل فرضیات پژوهش نشان داد که شاخصهای برازش مدل پژوهش در وضعیت مطلوبی قرار دارد. متغیر باورهای معرفت شناختی بر متغیر کمک طلبی هم اثر مستقیم و هم اثر غیرمستقیم معنادار دارد. متغیر اهداف پیشرفت بر متغیر کمک طلبی هم اثر مستقیم و هم اثر غیرمستقیم دارد. متغیرخودکارآمدی تحصیلی بر متغیر کمک طلبی اثر مستقیم دارد. همچنین، در مطالعه ای عبدی و مرادی (1)، به بررسی رابطه باورهای معرفت شناسی با جهتگیری معلمان مقطع ابتدایی پرداختند. ّنتایج تجزیه و تحلیل داده های پژوهش نشان داد که معلمان مقطع ابتدایی در میان ابعاد باورهای معرفت شناسی گرایش بیشتری به باورهای خام و ساده بودن دانش دارند. همچنین، معلمان مقطع ابتدایی گرایش بیشتری به جهت گرایی عقل گرایی آکادمیک دارند و بین باورهای معرفت شناسی و جهتگیری معلمان بر حسب جنسیت، سابقه تدریس و پایه تدریس تفاوت وجود دارد. در پژوهشی پورصادق (16)، با عنوان بررسی تأثیر مدیریت جهادی بر اثربخشی سازمان در سه بعد رهبر، پیرو و زمینه، به این نتیجه رسیده اند که از میان سه بعد رهبر، پیرو و زمینه در مدیریت جهادی، ابعاد پیرو و زمینه بر اثربخشی سازمان تأثیری معنادار دارد در حالی که بعد رهبر مدیریت جهادی بر اثربخشی سازمان آموزش و پرورش تأثیری مثبت و معنادار ندارد. در پژوهشی اصفهانی و همکاران (6)، بررسی تأثیر مدیریت جهادی شهرداری تهران بر رفتار شهروندی، به این نتیجه رسیده اند که بین متغیرهای پیش بین شامل: احساس مسئولیت، جهادکاری، وجدانکاری، رعایت تقوا، جهتگیری معنوی، رضایت کارکنان، رضایت شهروندان و کارایی و اثربخشی فقط میزان تأثیر احساس مسئولیت نسبت به بقیه شاخصها به نسبتا پایین است و باید بسیار تقویت شود. همچنین، متغیرهای کارایی و اثربخشی و رضایت شهروندان بیش ترین تأثیر را بر رفتار شهروندی دارد. معدنی و همکاران (9)، در مقاله ای با عنوان، طراحی مدل فرهنگ جهادی مبتنی بر مبانی دینی و ارزشهای انقلاب اسلامی در دانشگاه اسلامی علامه طباطبایی تهران، به این نتیجه رسیده اند که فرهنگ تعهد محور رتبه اول و فرهنگ دانش محور رتبه سوم را از نظر خبرگان پژوهش به دست آورده است. بین شاخص ها، مهم ترین عاملی که خبرگان پژوهش، بیشترین اهمیت را نسبت بدان قائل شده اند، ویژگی ولایت مداری است. در مطالعهای نیز بهجت و همکاران (5)، به بررسی رابطه باورهای معرفت شناختی و جهتگیری های تدریس معلمان پرداختند. نتایج نشان داد 53% معلمان دارای باورهای معرفت شناختی خام و 55% دارای جهتگیری تدریس- محور هستند و بین باورهای معرفت شناختی و جهتگیریهای تدریس آن ها همبستگی معنیدار متوسط منفی وجود دارد. معروفی (10)، در مطالعهای اقدام به تحلیل وضعیت باورهای معرفت شناختی دبیران دوره دوم متوسطه ناحیه 1 شهر همدان کردند. نتایج نشان داد که وضعیت باورهای معرفت شناختی از دیدگاه دبیران بالاتر از حد متوسط است. همچنین، نتایج t برای گروه های مستقل نشان داد بین باورهای معرفت شناختی بر اساس نظرات دبیران مرد و زن تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل واریانس یکطرفه نشان داد که بین باورهای معرفت شناختی به لحاظ سن، سطح تحصیلات و سابقه خدمت دبیران متوسطه دوم ناحیه 1 شهر همدان تفاوت معناداری وجود ندارد. عابدینی و مهدیان (3)، در مطالعه ای به تحلیل باورهای معرفت شناختی پرداختند. باورهای معرفت شناختی افراد در خصوص آموزش آنان نقش دارد و عوامل گوناگونی بر شکل گیری و توسعه این باورها اثر گذارند. هدف این پژوهش بررسی ابعاد و سطوح باورهای معرفت شناختی بود. یافته ها حاکی از آن است که باورهای معرفت شناختی کمک میکند که افراد چگونه ادعاهای گوناگون دانشی را تلفیق و اطلاعات جدید را ارزیابی کنند و درباره رخدادهای اندیشمندانه مهم و مشکل تصمیم بگیرند. در مطالعه ای فرهی و همکاران (7)، در پژوهشی با عنوان طراحی الگوی مدیریت جهادی نهادهای انقلاب اسلامی، به این نتیجه میرسند، الگوی مدیریت جهادی در قالب چهار مؤلفه ارزش محوری، ورزیدگی، مجاهدت محوری و انطباق محوری است؛ مؤلفههای معنویت محوری و انطباق محوری دارای بالاترین درجه اهمیت بین مؤلفههای مدیریت جهادی است. کسلز (8)، در مطالعه ای به بررسی اینکه چگونه باورهای معرفت شناختی با جهتگیری ارزشی ارتباط دارند، پرداخته است. نتایج این مطالعه نشان داد که باورهای معرفت شناختی با جهتگیری ارزشی رابطهای معنادار داشته است.
در عصر کنونی که عصر دانایی نام گرفته، باید با بهرهمند از نظام ارزشی و کسب معرفت مدیران را از رویکردهای مدیریت جهادی برخوردار ساخت. با توجه به مباحث مطرح شده، بررسی عوامل موثر بر مدیریت جهادی میتواند کمکهای شایانی را در رسیدن به اهداف سازمان ارائه نماید. لذا، مسأله این پژوهش، بررسی رابطه بین باورهای معرفت شناختی، جهتگیری ارزشی و مدیریت جهادی مدیران زن مدارس نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شهر شیراز، میباشد و سوال اصلی پژوهش به شکل زیر مطرح میشود: آیا بین باورهای معرفت شناختی و مدیریت جهادی با نقش واسطهای جهتگیری ارزشی از دیدگاه مدیران زن مدارس نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شهر شیراز، رابطهای معنادار وجود دارد؟
روش پژوهش و ابزار پژوهش
این پژوهش بر حسب هدف، کاربردی محسوب میشود. همچنین، از نظر ماهیت و روش، توصیفی از نوع همبستگی و از لحاظ زمانی، مقطعی میباشد. جامعه مورد مطالعه شامل همه ی مدیران زن مدارس نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شهر شیراز به تعداد 590 نفر بود که بر اساس جدول مورگان 235 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شد، که بر اساس جدول مورگان انتخاب شد. در این پژوهش، روش گردآوری اطلاعات ترکیبی از روش میدانی و کتابخانه ای میباشد. برای گردآوری مبانی نظری و پیشینه پژوهش از روش کتابخانه ای و برای گردآوری اطلاعات آماری از روش میدانی استفاده خواهد شد. ابزار گردآوری اطلاعات کتابخانه ای: پژوهشگر برای گردآوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری و ادبیات به بررسی کتب، مجلات، پایان نامهها و سایر مستندات در دسترس و موجود در کتابخانه های تخصصی پرداخته و همچنین، از دادههای موجود و در دسترس استفاده خواهد شد. جهت گردآوري دادهها از سه پرسشنامه استاندارد جهتگیری ارزش شوارتز (19)، مدیریت جهادی پورصادق (16)، و باورهای معرفت شناختی شومر (18)، استفاده شد. که اعتبار محتوای پرسشنامه توسط اساتید و سایر مطالعات معتبر داخلی و خارجی مورد تائید قرارگرفته است، از روایی لازم برخوردار میباشد. همچنین، ضریب آلفای کرونباخ هر سه پرسشنامه به ترتیب، 92/0 ، 81/0 و 84/0 میباشد. پس از تکمیل پرسشنامه ها، اطلاعات بدست آمده بوسیله نرم افزارهای SPSS و Amoos تحلیل میشود.
یافته های پژوهش
بمنظور بررسی رابطه باورهای معرفت شناختی و مدیریت جهادی مدیران زن از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج مربوط به این تحلیل در جدول 1، ارائه شده است.
[1] . Epistemological Beliefs
[2] . value orientation
جدول 1. ماتریس همبستگی بین باورهای معرفت شناختی و مدیریت جهادی
متغیرها | باورهای معرفت شناختی | ساده اندیشانه | دانش ساده | یادگیری سریع | توانایی تغییرپذیری | مدیریت جهادی |
باورهای معرفت شناختی | 1 |
|
|
|
|
|
ساده اندیشانه | **416/0 | 1 |
|
|
|
|
دانش ساده | **531/0 | **793/0 | 1 |
|
|
|
یادگیری سریع | **582/0 | **793/0 | **947/0 | 1 |
|
|
توانایی تغییرپذیری | **481/0 | **75/0 | **585/0 | **895/0 | 1 |
|
مدیریت جهادی | **649/0 | **595/0 | **724/0 | **778/0 | **716/0 | 1 |
* 05/0>P ** 01/0>p |
جدول 1، ماتریس همبستگی متغیرهای باورهای معرفت شناختی و مدیریت جهادی را نشان میدهد. همانگونه که مشاهده میشود، باورهای معرفت شناختی با مدیریت جهادی رابطهای مثبت و معنادار وجود دارد که این رابطه با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون 649/0 بوده و در سطح 01/0 معنادار میباشد. همچنین، بین مؤلفههای باورهای معرفت شناختی و مدیریت جهادی نیز رابطهای مثبت و معنادار در سطح کوچکتر از 01/0 وجود دارد.
بمنظور بررسی رابطه باورهای معرفت شناختی و جهتگیری ارزشی مدیران زن از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج مربوط به این تحلیل در جدول 2، ارائه شده است.
جدول 2. ماتریس همبستگی بین باورهای معرفت شناختی و جهتگیری ارزشی
متغیرها | باورهای معرفت شناختی | ساده اندیشانه | دانش ساده | یادگیری سریع | توانایی تغییرپذیری | جهتگیری ارزشی | |
باورهای معرفت شناختی | 1 |
|
|
|
|
| |
ساده اندیشانه | **416/0 | 1 |
|
|
|
| |
دانش ساده | **531/0 | **793/0 | 1 |
|
|
| |
یادگیری سریع | **582/0 | **793/0 | **947/0 | 1 |
|
| |
توانایی تغییرپذیری | **481/0 | **75/0 | **585/0 | **895/0 | 1 |
| |
جهتگیری ارزشی | **624/0 | **649/0 | **595/0 | **657/0 | **648/0 | 1 | |
* 05/0>P ** 01/0>p |
جدول 2، ماتریس همبستگی متغیرهای باورهای معرفت شناختی و جهتگیری ارزشی را نشان میدهد. همانگونه که مشاهده میشود، بین باورهای معرفت شناختی با جهتگیری ارزشی رابطهای مثبت و معنادار وجود دارد که این رابطه با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون 624/0 بوده و در سطح 01/0 معنادار میباشد. همچنین، بین مؤلفههای باورهای معرفت شناختی و جهتگیری ارزشی نیز رابطهای مثبت و معنادار در سطح کوچکتر از 01/0 وجود دارد.
به منظور بررسی رابطه باورهای جهتگیری ارزشی و مدیریت جهادی مدیران زن از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج مربوط به این تحلیل در جدول 3، ارائه شده است.
جدول 3. ماتریس همبستگی بین جهتگیری ارزشی و مدیریت جهادی و ابعاد آن
متغیرها | جهتگیری ارزشی | تخصص و درایت | خدمتگذاری بی منت | بصیرت و عدم غفلت | مدیریت جهادی |
جهتگیری ارزشی | 1 |
|
|
|
|
تخصص و درایت | **883/0 | 1 |
|
|
|
خدمتگذاری بی منت | **837/0 | *324/0 | 1 |
|
|
بصیرت و عدم غفلت | **804/0 | **376/0 | **574/0 | 1 |
|
مدیریت جهادی | **406/0 | **445/0 | **537/0 | **85/0 | 1 |
* 05/0>P ** 01/0>p |
جدول 3، ماتریس همبستگی متغیرهای جهتگیری ارزشی و مدیریت جهادی و ابعاد آن را نشان میدهد. همانگونه که مشاهده میشود، بین جهتگیری ارزشی و مدیریت جهادی رابطهای مثبت و معنادار وجود دارد که این رابطه با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون 406/0 بوده و در سطح 01/0 معنادار میباشد. همچنین، بین جهتگیری ارزشی و ابعاد مدیریت جهادی رابطهای مثبت و معنادار وجود دارد که در سطح کوچکتر از 01/0 معنادار میباشد. برای بررسی نقش میانجی جهتگیری ارزشی در رابطه بین باورهای معرفت شناختی و مدیریت جهادی از مدلسازی معادلات ساختاری از راه AMOOS استفاده شد. نتایج مربوط به این تحلیل در شکل 1 زیر ارائه شده است.
شکل 1. مدل نهایی پژوهش
شکل 1، مدل نهایی نقش میانجی جهتگیری ارزشی در رابطه بین باورهای معرفت شناختی و مدیریت جهادی را نشان میدهد. در مدلسازی معادلات ساختاری پیش از اینکه مدل پذیرفته شود باید مشخص شود که آیا داده¬ها با مدل مفهومی پژوهش برازش دارد یا خیر. متخصصان شاخصهای را بمنظور بررسی برازش مدل ارائه دادهاند. چنانچه شاخصهای مدل با آنچه متخصصان ارائه دادهاند همسو باشد میتوان گفت که دادهها با مدل برازش دارد. در جدول زیر شاخصهای برازش دادهها با مدل مفهومی ارائه شده است.
جدول 4. شاخصهای برازش مدل نقش میانجی جهتگیری ارزشی در رابطه بین باورهای معرفت شناختی و مدیریت جهادی
علامت اختصاری | معادل فارسی | مقدار شاخص |
CFI | شاخص برازش تطبيقي | 987/0 |
TLI | شاخص توکر- لويس | 98/0 |
NFI | شاخص برازش هنجار شده | 933/0 |
GFI | شاخص نيکويي برازش | 984/0 |
ريشه ميانگين مربعات خطاي برآورد | 072/0 | |
CMIN/DF | کای اسکوئر بهنجار شده | 209/1 |
همانگونه که در جدول 4، مشاهده میشود، شاخص کای اسکوئر بهنجار (CMIN/df) برابر با 209/1 است که مقادیر زیر 3 مقادیر مناسبی برای برازش مدل میباشند و شاخص نیکویی برازش (GFI) معادل 984/0 میباشد. شاخص توکر-لویس (TLI) برابر با 98/0 میباشد، شاخص برازش تطبیقی (CFI) برابر با 987/0 میباشد و شاخص برازش هنجار شده (NFI) برابر با 933/0 میباشد که بالاتر بودن این مقادیر از مقدار 9/0 همگی نشاندهنده برازش خوب مدل میباشد. همچنین، شاخص ریشه دوم میانگین مربعات خطای برآورد (RMSEA) نیز برابر 072/0 بود که نشاندهنده این است که مدل به خوبی برازش یافته است.
جدول 5. نتایج مدلسازی معادله ساختاری متغیرهای پژوهش
ردیف | مسیرهای الگو | اثر مستقیم | انحراف معیار | آماره t | اثر غیرمستقیم |
1 | جهتگیری ارزشی به مدیریت جهادی | 373/0 | 129/0 | 718/2 | - |
2 | باورهای معرفت شناختی به مدیریت جهادی | 491/0 | 10/0 | 495/2 | 154/0 |
3 | باورهای معرفت شناختی به جهتگیری ارزشی | 412/0 | 163/0 | 631/4 | - |
جدول 5، نتایج مدلسازی معادله ساختاری مدل نهایی پژوهش را نشان میدهد. ضرایب الگوی پژوهش نشان میدهد که ضریب مسیر جهتگیری ارزشی به مدیریت جهادی برابر 373/0 میباشد و این نشان میدهد که با یک واحد افزایش در جهتگیری ارزشی، مدیریت جهادی به میزان 373/0 افزایش می یابد. ضریب مسیر باورهای معرفت شناختی به مدیریت جهادی برابر 491/0 میباشد و این نشان میدهد که باورهای معرفت شناختی به میزان 491/0 بر مدیریت جهادی تأثیر مثبت دارد. ضریب مسیر باورهای معرفت شناختی به جهتگیری ارزشی برابر 412/0 میباشد و این نشان میدهد که باورهای معرفت شناختی به میزان 412/0 بر جهتگیری ارزشی تأثیر مثبت دارد. همانطور که در جدول مشاهده میشود متغیر باورهای معرفت شناختی افزون بر تأثیر مستقیم بلکه به طور غیرمستقیم نیز (از راه جهتگیری ارزشی) به اندازه 154/0 میتوانند بر مدیریت جهادی تأثیر بگذارند. از این رو، میتوان گفت که جهتگیری ارزشی در رابطه بین باورهای معرفت شناختی و مدیریت جهادی نقش میانجی دارد.
بحث و نتیجه گیری
نتایج فرضیه "باورهای معرفت شناختی و مدیریت جهای از دیدگاه مدیران زن رابطهای معنادار دارند". بیان گر این نکته میباشد که مدیران زنی که که دارای سطح بالاتری از باورهای معرفت شناختی هستند، تلاش بالاتر و موفقیت بیشتری در دستیابی به مدیریت جهای دارند زیرا آنها به طور همزمان باورهای چندگانهای را اتخاذ کرده و در رابطه با موضوعات درسی و نحوه تدریس آن، درباره خود و فراگیران و نیز درباره ماهیت دانش، باورهایی متفاوت دارند. همچنین، مدیران زنی که با باورهای معرفت شناسی پیچیدهتر، توانایی بیشتری برای درگیری در حل مسائل بد ساختار دارند و از این رو، بهترین راهحل را بر مبنای شواهد ارائه میکنند، لذا طبیعی است که چنین مهارتهایی برای تمامی محیطهای کاری و مخصوصاً حرفه تدریس امری حیاتی بشمار میرود. حوزه باورهاي معرفت شناختی میتواند موضوع بسیاري از پژوهشها قرار گیرد؛ ارزیابی مستمر باورهاي معرفت شناختی مدیران و برنامه ریزي براي بهبود و تحول باورهاي یاد شده، تأثیر روش هاي تدریس و راهبردهاي یاددهی- یادگیري بر باورهاي معرفت شناختی، بررسی سیر تحول باورهاي معرفت شناختی فراگیران از دبیرستان تا دانشگاه، آسیب شناسی باورهاي معرفت شناختی فراگیران در محیطهاي آموزشی، تأثیر گروههاي همسالان در باورهاي معرفت شناختی فراگیران در محیطهاي آموزشی، بررسی رابطه و اثرهاي متقابل باورهاي معرفت شناختی معلمان با مفاهیمی چون خودکارآمدي، اعتماد به نفس، کاوشگري، خود پنداره تحصیلی و غیره میتواند از جمله سرخطهاي مهم پژوهشی براي علاقه مندان در این حوزه باشد. نتایج این فرضیه با نتایج مطالعات انجام شده داخلی و خارجی از جمله اصفهانی و همکاران (6) و فرهی و همکاران (7) همخوانی و مطابقت داشته و در یک راستا بوده اند.
نتایج فرضیه "بین باورهای معرفت شناختی و جهتگیری ارزشی مدیران زن رابطهای معنادار دارند". نشان میدهند که مدیران زنی که از سطح بالاتری از معرفتهای شناختی و ابعاد آن ساده اندیشانه، دانش ساده، یادگیری سریع و توانایی تغییرپذیری دارند، دیدگاهشان به مسائل سنگین و حل نشدینی نیست، برای مسائل راه حل آسان پیدا میکنند، سریعترین راه برای یادگیری را انتخاب میکنند و به سرعت نسبت به اتفاقات از خود واکنش نشان میدهند و تغییر میکنند و در نتیجه جهتگیری ارزشی در آنها از جمله خیرخواهی، موفقیت، برانگیختگی و... رشد می یابد. نتایج این فرضیه با نتایج مطالعات انجام شده داخلی و خارجی از جمله شادمانی و پاکدامن ساوجی (17) بهجت و همکاران (5) همخوانی و مطابقت داشته و در یکراستا بوده اند.
نتیجه فرضیه "بین جهتگیری ارزشی و مدیریت جهای و ابعاد آن، رابطهای معنادار دارند"، نشان میدهد که با تمایل مدیران زن به سمت جهتگیریهای ارزشی از جمله ﺧﯿﺮﺧﻮاﻫﯽ، سنت، هم نوایی، امنیت، قدرت، موفقیت، برانگیختگی، خوداتکایی، جهان گرایی و... موجب میشود تا آنان بیشترین توان خود را در دستیابی به مولفه های مدیریت جهادی از جمله بصیرت و عدم غفلت، خدمتگذاری بی منت و تخصص علمی و درایت، بکار گیرند. وزارت آموزش و پرورش نتایج این مطالعه رو منظر قرار داده و در سیاستگذاری ها و برنامهریزیهای خود به این نتایج اهمیت دهد. همایش ها، سمینارها، دوره های آموزشی و... برای بهبود جهتگیری ارزشی و افزایش باورهای معرفت شناختی برگزار گردد. نتایج این فرضیه با نتایج مطالعات انجام شده داخلی و خارجی از جمله پورصادق (16)، همخوانی و مطابقت داشته و در یک راستا بودهاند.
نتیجه فرضیه "بین باورهای معرفت شناختی و مدیریت جهای با نقش واسطهای جهتگیری ارزشی مدیران زن رابطهای معنادار وجود دارد". نشان میدهد که امور گوناگون در یک شغل از جمله مدیریت یک مرکز آموزشی در یک راستا قرار دارند. سیاستگذاریها و برنامهریزیهای مناسب در برگزاری دورهها ضمن خدمت میتواند موجبات افزایش آشنایی مدیران با باورهای معرفت شناختی، جهتگیری ارزشی و آشنایی با مولفههای مدیریت جهادی مدیران زن شود و مدیران زنی که دارای ویژگیهای فوق باشند، قطعا عملکرد و اثربخشی بیشتری از خود نشان خواهند داد.
پیشنهادهای پژوهش
- باورهاي معرفت شناختی مدیران به عنوان عامل مهم و اثرگذار در کیفیت نظام آموزشی و آینده تحصیلی دانش آموزان در سیاستهاي اصلی در برنامهریزیها و تصمیمگیریها مورد توجه قرار گیرد.
- از سیاستهاي کلی و هدفگذاریها تا برنامهریزیهاي خرد، در انتخاب محتوا و سبکها و فعالیتهاي یاددهی- یادگیري، باید محیط آموزشی را از زمینههاي القاکننده باورهاي معرفت شناختی پیراسته کرد.
- برگزاری کارگاهها و همایشهای با موضوع آشنایی مدیران زن با مولفههای مدیریت جهادی و جهتگیری ارزشی میتواند موفقیت زنان در اداره جامعه و کشور را افزایش دهد.
ملاحظات اخلاقی
- اخذ رضایت آگاهانه از مشارکتکنندگان.
- محرمانه نگه داشتن نام و اطلاعات شخصی افراد
- صداقت، امانت و رعایت حقوق مولفین در استفاده از منابع
پیروی از اصول اخلاق پژوهش
تمام نکات اخلاقی شامل رازداری، در اولویت بودن سلامت روانشناختی شرکتکنندگان، امانتداری، دقت در استناددهی، قدردانی از دیگران، رعایت ارزشهای اخلاقی در گردآوری دادهها، رعایت حریم خصوصی شرکتکنندگان توسط پژوهشگران مد نظر قرار گرفته است.
حامی مالی
هزینههای این مطالعه از سوی نویسنده مقاله تامین شد.
تعارض منافع
بنابر اظهار نویسنده مقاله حاضر فاقد هرگونه تعارض منافع بوده است.
1. Abdi A, Moradi A. the relationship between epistemological beliefs and the orientation of primary school teachers, the first national conference of behavioral and Islamic sciences. Library and Information Sciences, 2021; 21(1): 153-179. In Persian.
2. Abdoli S, Ahmadi J, Isazadegan A. the relationship between collective efficacy beliefs and self-efficacy beliefs with job satisfaction of male secondary school teachers in Qom, Career and Organizational Counseling, 2022; 4, (10): 12-37. In Persian.
Abedini Y, Mahdian M. Epistemological Beliefs, First National Conference of Educational Sciences and Psychology. 2013; 23, (3):111-137. In Persian.
3. Beheshtayin M. Islamic jihadi management and productivity, opportunities and challenges, new research approaches in management and accounting. 2023; 5, (16): 13-29. In Persian.
4. Behjat A, Fardanesh H, Friday I. the relationship between epistemological beliefs and teachers' teaching orientations, Iran Curriculum Studies, 2015; 9, (36): 67- 81. In Persian.
Esfahani, S., Formehini, M. Analysis of Values Representation Methods in Persian Blogs, Jahani Media. 2022; 6, (11): 45-57. In Persian.
5. Farhi A, Sanjaghi M, Soltani M. Designing a pattern of Jihadi culture, one of the institutions of the Islamic Revolution. Human Resource Management Research Quarterly. 2015; 8, (2): 53-83. In Persian.
Kessels U. How epistemological beliefs relate to values and gender orientation. Learning and Individual Differences. 2023; 23, (3): 256-261.
6. Madani J. Conceptual link of organizational transparency and healthy organizational culture in institutions. Govt (case study: Judiciary supervisory organizations), Organizational Culture Management Magazine. 2020; 20, (45): 67-89. In Persian.
7. Maroufi Y, Turban S. analysis of the status of teachers' epistemological beliefs (a case study of secondary school teachers of the 1st district of Hamedan city), the first nationwide scientific research congress on the development and promotion of educational sciences and psychology, sociology and social cultural sciences of Iran. 2024; 12, (7): 34-56. In Persian.
8. Mirfardi M. "Examination of Jihadi Culture Indicators in the Supreme Leader's Thought", Marafet. 2024; 26, (9), 31-23. In Persian. https://doi .org /10.1177/21582440221121599.
9. Chen S, Lin N. "Culture, productivity and competitiveness: disentangling the concepts", Cross Cultural & Strategic Management. 2021; 28 (1), pp. 52-75.
10. Mohammadi M, Ebrahim M, Aghatahrani M. Iran's Islamic Revolution; the effect Jihadist management and ethical leadership based on the voice of employees in organizations (case study: government organizations of Chaharmahal and Bakhtiari province), Islamic Revolution Cultural Protection. 2022; 12, (4): 56-67. In Persian.
11. Mohammadi Z. The impact of Islamic knowledge management on the development of human capital by considering the mediating role of Islamic work ethics (case study: faculty members of Ilam state universities), Master's thesis, Ilam University, Faculty of Literature and Humanities. 2019; 30, (6): 32-40. In Persian.
12. Moradi K, Sohaili A. The impact of Jihadi culture on the productivity of human resources by explaining the mediating role of Islamic management. Quarterly Journal of Development of Human Resource Management and Support. 2023; 5, (57): 138-159. https://doi.org/10.1016/j.jfineco.2022.07.008. In Persian.
13. Nouri M. investigating the relationship between the educational quality of elementary teachers and their self-efficacy in the course of experimental sciences with an emphasis on the Flanders method, master's thesis, Islamic Azad University, Tabriz branch. 2023; 23, (4): 31-49. In Persian.
14. Poursadegh N. Investigating the effect of jihadi management on the effectiveness of the organization in the three dimensions of leader, follower and context, Human Resources Research Quarterly. 2020; 7, (4): 95-116. In Persian.
15. Shadmani R, Pakdaman Savji A. Epistemological beliefs and the orientation of progress goals with the mediation of self-efficacy, 11th International Conference on Psychology and Social Sciences. 2023; 11, (2): 203-231. In Persian.
16. Shoumer J. "The relationship of organizational culture with productivity and quality: A study of Indian software organization’s", Employee Relations. 1993; 29, (6): 677-695.
17. Shourtz Y P. Professional Practice Motivation model for improving productivity in a manufacturing unit ñ a success story. International Journal of Productivity and Performance Management. 2006; 55, (5): 430-436.
18. Turkzadeh J, Ahmadipour Shirazi N, Mazghinejad S. Investigating the relationship between cultural and value orientations and satisfaction with the quality of work life of nurses affiliated to Shiraz University of Medical Sciences. Clinical Journal of Nursing and Midwifery. 2020; 8, (4): 560-571. In Persian.