نقش واسطه ای اخلاق کاری در رابطه اشتیاق شغلی با رفتار نوآورانه معلمان زن دوره ابتدايي
محورهای موضوعی :
1 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
کلید واژه: اشتیاق شغلی, رفتار نوآورانه, اخلاق کاری, معلمان زن,
چکیده مقاله :
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف تبيين نقش واسطه ای اخلاق کاری در رابطه بین اشتیاق شغلی با رفتار نوآورانه معلمان دوره ابتدایی شهر شیراز انجام شده است روش¬: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری پژوهش معلمان زن دوره ابتدایی شهر شیراز در سال تحصيلي 1401-1402 بوده اند كه با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای و بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه 272 نفر انتخاب شدند. به منظور گردآوري داده¬ها در اين پژوهش از پرسشنامه¬های استاندارد اشتیاق شغلی هلم ديچ و اسپنس (1977)، رفتار نوآورانه كارامد (2010) و اخلاق کاری گري گوري و سيپتي (1990) استفاده شده است. براي تجزيه و تحليل داده ها از ضريب همبستگي پيرسون و مدل معادلات ساختاري استفده شده است. یافته¬ها: نتایج این تحقیق نشان داد که بین اشتیاق شغلی و اخلاق کاری معلمان مدارس دوره ابتدایی رابطه مستقیم و معنی داری وجود داشت؛ همچنین نتايج نشان داد که بین اشتیاق شغلی با رفتار نوآورانه معلمان مدارس دوره ابتدایی شهر شیراز رابطه مستقیم و معنی داری وجود دارد؛ نتایج همچنین نشان داد بین اخلاق کاری با رفتار نوآورانه معلمان مدارس دوره ابتدایی شهر شیراز رابطه مستقیم و معنی داری وجود دارد بحث و نتيجه گيري: بر اساس يافته هاي مي توان نتيجه گرفت که اشتیاق شغلی از طریق میانجی گری اخلاق کاری با رفتار نوآورانه معلمان مدارس ابتدايي رابطه معنادار دارد. لذا براي تقويت رفتارهاي نواورانه معلمان بايستي به مولفه هاي اشتياق شغلي و اخلاق كاري معلمان توجه كرد و در فرايند توانمند سازي و بهسازي معلمان روي اين متغيرها سرمايه گذاري كرد.
Received: Revised: Accepted: Abstract Introduction: The present study was conducted with the aim of explaining the mediating role of work ethics in the relationship between job enthusiasm and innovative behavior of primary school teachers in Shiraz. Methods: In terms of the research method, this research has been descriptive of the correlation type. The statistical population of the present study was all primary school teachers in Shiraz in the academic year 2022-2023, and the sample size was 172 people based on Cochran's formula and selected by stratified random sampling. In order to collect data in this research, the standard questionnaires of job enthusiasm by Helm, Deitch and Spence (1977), innovative behavior by Karamad (2010) and work ethics by Gary Gouri and Sipti (1990) were used. Pearson's correlation coefficient and structural equation model were used to analyze the data. Findings: The results of this research showed that there was a direct and significant relationship between job enthusiasm and work ethics of primary school teachers; Also, the results showed that there is a direct and meaningful relationship between job enthusiasm and innovative behavior of elementary school teachers in Shiraz; The results also showed that there is a direct and meaningful relationship between work ethic and innovative behavior of primary school teachers in Shiraz; In the end, it was concluded that job enthusiasm has a positive and significant indirect relationship through the mediation of their work ethic with innovative behavior in schools. Discussion and conclusion: Based on the findings, it can be concluded that job enthusiasm has a significant relationship with the innovative behavior of primary school teachers through the mediation of work ethics. Therefore, in order to strengthen the innovative behaviors of teachers, it is necessary to pay attention to the components of teachers' job enthusiasm and work ethics and invest in these variables in the process of empowering and improving teachers.