رابطه بین اضطراب اجتماعی اندام و عزت نفس با هراس اجتماعی دانشجویان دختر
محورهای موضوعی : فصلنامه زن و جامعهداریوش خواجوی 1 , لیلا قنبری چشمهکمره 2
1 - استادیار گروه تربیّت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه اراک.
2 - کارشناس ارشد رفتار حرکتی دانشگاه اراک
کلید واژه: اضطراب اجتماعی اندام, عزت نفس, هراس اجتماعی, دانشجویان دختر,
چکیده مقاله :
هدف این مطالعه توصیفی-همبستگی، بررسی رابطه بین اضطراب اجتماعی اندام و عزت نفس با هراس اجتماعی دانشجویان دختر و پیشبینی هراس اجتماعی براساس اضطراب اجتماعی اندام و عزت نفس آنها بود. جامعه آماری پژوهش ها، دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه اراک بود و نمونه شامل %15 از جامعه بود (597 نفر) که به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای جمعآوری دادهها مقیاس اضطراب اجتماعی اندام هارت، مقیاس عزت نفس روزنبرگ، سیاهه هراس اجتماعی کونور و پرسشنامه مشخّصههای فردی بودند. دادهها با ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تحلیل و با استفاده از نرمافزار SPSS-16 تجزیه و تحلیل شد.نتایج پژوهش نشان داد که میانگین نمره هراس اجتماعی، اضطراب اجتماعی اندام و عزت نفس آزمودنیها بهترتیب 95/14، 22/25 و 13/33 بود. ضریب همبستگی پیرسون نشان داد رابطه بین اضطراب اجتماعی اندام با هراس اجتماعی (44/0r=)، اضطراب اجتماعی اندام با عزت نفس (44/0- r=) و بین هراس اجتماعی با عزت نفس (43/0- r=) رابطه معنیداری وجود داشت (001/0p≤). نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که اضطراب اجتماعی اندام و عزت نفس، پیشبینی کنندههای هراس اجتماعی دانشجویان دختر بودند و اضطراب اجتماعی اندام، پیشبینی کننده بهتری برای هراس اجتماعی بود (05/0p≤). از آنجا که اضطراب اجتماعی اندام نسبت به عزت نفس پیشبینی کننده بهتری برای هراس اجتماعی است، این سازه باید به وسیله مشاوران روانشناختی و پژوهشگران در درمانها، مداخلهها و مطالعات بعدی در زمینه هراس اجتماعی در دانشجویان دختر مورد توجه قرار گیرد.
The aim of this descriptive-correlative study was to investigate relationships between social physique anxiety and self-esteem, and related social phobia, and subsequently, to predict social phobia based on social physique anxiety and self-esteem. Statistics population was undergraduate students of Arak University out of which 15% of total population (597 subjects) were selected randomly. The tools for collecting data were Hart Social Physique Anxiety, Rosenberg Self-Esteem Scale, Social Phobia Inventory, and individual characteristics questionnaires. The collected data were subjected to Pearson Coefficient Correlation test and Stepwise Regression, employing SPSS software (Version 16). The results indicated that mean scores of social phobia, social physique anxiety, and self-esteem were 14.95, 25.22, and 33.13, respectively. Pearson Coefficient Correlation indicated the following relationships were significant: social phobia and social physique anxiety (r=0.44), social phobia and self-esteem (r=-0.44), and social physique anxiety and self-esteem (r=-0.43). Also, the results of Stepwise Regression indicated that social physique anxiety and self-esteem were predictors of social phobia, indicating that social physique anxiety was a better predictor for social phobia (p≤0.05). Since social physique anxiety acted as a better predictor for social phobia than self-esteem, this construct should be considered in future interventions and studies by psychology consultants and researchers in the context of female students' social phobia.