شناسایی موانع ارتقای زنان به پستهای مدیریتی (مطالعه موردی)
محورهای موضوعی : زن و خانواده
کلید واژه: مدیریت, موانع ارتقای زنان, کلیشه جنسیت, تبعیض جنسیت, سقف شیشهای,
چکیده مقاله :
یکی از مشکلات کنونی دنیای کار، عدم حضور متناسب زنان با توجه به شایستگی های آنان از نظر تحصیلات عالی و تجربه در پست های مدیریتی است. عوامل متعددی می تواند در این مسأله نقش داشته باشد. بر همین اساس هدف این تحقیق شناسایی موانع ارتقای زنان به پست های مدیریتی می باشد. برای دستیابی به هدف فوق در این تحقیق هشت فرضیه مطرح شده است. روش تحقیق توصیفی بوده و جامعه آماری این تحقیق را کلیه کارکنان زن دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز تشکیل داده اند. به منظور گردآوری داده های تحقیق از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است.برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز آزمون های آماری کلموگروف-اسمیرنوف و آزمون t-test به کار رفته است. نتایج بررسی نشان می داد که کلیشه جنسیت، تبعیض جنسیت، تضاد بین کار و خانواده، تضاد بین فرهنگ و خانواده، عدم حمایت رهبر سازمان، عدم حمایت خانواده، روابط در کار و سقف شیشه ای از موانع ارتقای زنان به پست های مدیریت محسوب می شوند.
One of the current problems in theworkplace is absence of appropriate women in management positions regarding their competency due to their higher education and experience. Several factors could have a role in creating this problem. Based on these grounds, this research aimedto recognize the women's promotion barriers to taking management positions. For this purpose, eight hypotheses have been proposed. The research method is descriptive and the statistical population consists of all women employees at the Islamic Azad University of Tabriz. In this article, a standard questionnaire has been used for collecting data. The Statistical tests of Kolmogorov-Smirnov and t-test have been used for analyzing data. The results showed that gender stereotype, gender discrimination, conflict between work and family, conflict between culture and family, non-support of the organization's leader, non-support of the family, relations in work and glass ceiling are considered as the barriers of women's promotion to managerial positions.