بازنمایی مفهوم خانواده در سینمای ایران-مطالعه موردی تحلیل محتوای فیلم دوزن(دوره نوسازی)
مریم ابراهیمی
1
(
گروه علوم ارتباطات، دانشکده علوم انسانی، واحد اصفهان (خوراسگان ) ،دانشگاه آزاد اسلامی،اصفهان(خوراسگان)، ایران
)
فائزه تقی پور
2
(
دانشیار گروه علوم ارتباطات، دانشکده علوم انسانی، واحد اصفهان ( خوراسگان ) ،دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران( نویسنده مسئول) f.taghipour@khuisf.ac.ir
)
مجتبی شاهنوشی
3
(
گروه علوم ارتباطات، دانشکده علوم انسانی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
)
کلید واژه: خانواده, سینما, زن, تحلیل محتوا, مخاطب,
چکیده مقاله :
نمای خانواده در سینما می تواند در موقعیت های گوناگون اجتماعی، سیاسی، فرهنگی محمل اندیشه ها، تجربیات و مسائل نوظهور بشری و یا باعث پیوند عمیق انسان با گذشته باشند از این رو نمای نوع خانواده با توجه به شرایط محیطی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی از دو جنبه فرم و معنا تامل برانگیز است و ضرورت شناخت دقیق آن با توجه به تاثیری که بر مخاطبان دارد اهمیت بسزایی پیدا کرده است این مقاله درصدد است تا با استفاده از روش تحقیق کیفی در کنار نقد تاریخی، فرهنگی به مطالعه وضعیت سینمای دوره نوسازی(84-76) به همراه روش تحلیل مضمون بپردازد.این مقاله در قالب نظریه چهارشروط ساختاری جورج هواکو، کارکردهای خانواده از نظر پارسونز ،نظریه کنش متقابل جورج هربرت مید و همچنین گفتمان لاکلا و موفه است. نمونه موردی در این مقاله فیلم "دوزن" است نتایج تحقیق حکایت از آن دارد که دوران نوسازی با عناصری همچون جامعه طبقاتی، مبارزه با ناعدالتی جنسیتی که تاکیدش بر تحولات اجتماعی جامعه زمان خودش است کلا هماهنگ با جامعه رفته است از سویی برخلاف دوران پیش از نوسازی که نمای خانواده در پرده ای از مردسالاری قرار گرفته بود در این دوران(دوره نوسازی) اعضای خانوده به تناسب و مساوی در انتظار عدالت هستند.
چکیده انگلیسی :
The image of the family in the cinema can be a source of ideas, experiences and emerging human issues in various social, political, and cultural situations or cause a deep connection of man with the past, hence the image of the type of family according to the environmental, cultural, social conditions, Political and economic is thought-provoking from two aspects of form and meaning, and the need to know it accurately due to the impact it has on the audience has become very important. This article tries to study the situation by using qualitative research method along with historical and cultural criticism. The cinema of the period of renovation (1999-2005) along with the theme analysis method. This article is based on the theory of four structural conditions of George Hwako, the functions of the family according to Parsons, the theory of interaction of George Herbert Mead, as well as the discourse of Lacla and Mouffe. A case example in this article is the movie "two woman". The results of the research indicate that the era of moderation with elements such as class society, the fight against gender injustice, which emphasizes the social changes of the society of its time, has gone in harmony with the society. Key word: family,cinema,woman, content analysis, representation,audience
آزاد ارمکی، تقی(1398)، جامعه¬شناسی خانواده ایرانی، چاپ دوم، تهران: انتشارات سمت.≠
احمدی،سعید(1395)، سبک و ژانر در تئاتر و سینما، تهران: نشرآیندگان≠
بیرو، آلن(1370)،؛ فرهنگ علوم اجتماعی، ترجمه: باقرساروخانی، تهران: نشر کیهان≠
بشیریه، حسین، (1385). دیباچه¬ای بر جامعه شناسی ایران در دوره¬ی جمهوری اسلامی ایران، تهران، نشر نگاه معاصر. ≠
تقوی،نعمت الله(1374)،جامعه شناسی خانواده،تهران:پیام نور≠
خوش خو،آرش(1380)، از دل هزار و یک شب، تهران:نشر نقش و نگار≠
سیف، سوسن (1368)، تئوری رشد خانواده، تهران: دانشگاه الزهرا. ≠
ساروخانی،باقر(1396)جامعه شناسی خانواده،تهران:سروش
روزن باوم،هایدی.(1402).خانواده به منزله ساختاری در مقابل جامعه،محمد صادق مهدوی، تهران:احسان≠
صدر،حمید رضا(1381)، تاریخ سیاسی سینمای ایران، تهران: نشر نی≠
صادقی فسایی،سهیلا،عرفان منش،ایمان(1395)، گفتمان ها و خانواده ایرانی، تهران: دانشگاه تهران≠
فیسک، جان (1386)، درآمدی بر مطالعات ارتباطی، ترجمه مهدی غبرایی، تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانه. ≠
فاضلی، نعمت الله(1386) آشنایی با سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی، گروه مطالعات فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی تهران≠
کرایب، یان(1381)، نظریه اجتماعی مدرن:از پارسونز تا هابرماس، ترجمه عباس مخبر،تهران: نشر آگه≠
گود، ویلیام .جی(1352) خانواده و جامعه، ترمه ویدا ناصحی، تهران: بنگاه ترجمه و نشرکتاب≠
گیدنز، آنتونی. (1398)، جامعه¬شناسی. ترجمه منوچهر صبوری، چاپ هشتم، تهران: نشرنی. ≠
مزرعه،حمید(1380)، فرشته های سوخته(نقد و بررسی سینمای تهمینه میلانی)، تهران: نشر ورجاوند
منابع مجلات و پایان نامه≠
حق شناس،جعفر(1388)، آسیب شناسی خانواده(مجموعه مقالات و گفتگوها)، مبرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری≠
سروری،محمد،گیویان،عبداله،(1388)، بازنمایی ایران در سینمای هالیوود،نشریه تحقیقات فرهنگی ایران،شماره4،صص 147-177≠
طبیبی ابوالحسنی، سیدامیر حسین(1398)، رویه های استاندارد تحلیل داده های کیفی، مجله سیاست نامه علم و فناوری، شماره 27، ص 67-96≠
عنایت، حلیمه؛ موحد، مجید. (1383)، زنان و تحولات ساختاری خانواده در عصر جهانی شدن، پژوهش زنان، دوره2، شماره2. ≠
کسرایی،محمدسالار،شیرازی،علی(1388)، نظریه گفتمان لاکلا و موفه ابزاری کارآمد و مهم در تبیین پدید های سیاسی، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دوره 39، شماره3،ص339-360≠
• Hall, S (1997). The Work of Representation, In Cultural Representation and Signifying Practice, Sage Publication. ≠
• Watson, J., and Hill, A. (۲۰۰۶) Dictionary of Media≠