بررسی تاثیر تغییرات ابعاد هندسی و نوع جریان در حوضچه های ترسیب بر دبی خروجی رسوب
محورهای موضوعی : علوم آبابراهیم نوحانی 1 , فضل اله جلیلیان 2
1 - گروه عمران، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران
2 - گروه عمران، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران
کلید واژه: حوضچههای ترسیب, پروفیل سرعت جریان, توزیع غلظت رسوب, نرم افزار SSIIM2, مدل آشفتگی k-ε استاندارد,
چکیده مقاله :
حوضچه های پیش ته نشینی از اجزاء مهم و اصلی در فرآیند تصفیه آب به شیوه متعارف به شمار می روند. به دلیل هزینه بسیار زیاد ساخت این حوضچه ها که در حدود 30% کل هزینه تصفیه خانه های آب را به خود اختصاص می دهد، مدلسازی و عملکرد بهینه حوضچه های ترسیب بسیار حائز اهمیت است. در حوضچه های ترسیب به دلیل وجود گرادیان های مختلف سرعت، نواحی مختلفی از جریان از جمله جریانات ثانویه و چرخشی بوقوع می پیوندد. اولین گام برای بهینه سازی حوضچه های پیش ته نشینی ، محاسبه صحیح میدان سرعت و حجم نواحی چرخشی می باشد. در این پژوهش، شبیه سازی عددی جریان در یک حوضچه مستطیلی مورد بررسی قرار گرفته و معادلات پیوستگی و ناویر استوکس با استفاده از نرم افزار SSIIM2 حل می شوند. شبیه سازی جریان در حالت سه بعدی و با استفاده از مدل آشفتگی k-ε استاندارد انجام شده و پروفیل های سرعت جریان در مقاطع مختلف حوضچه ترسیب با نتایج آزمایشگاهی مقایسه شده است که مقایسه این نتایج مطابقت خوبی را بین آنها نشان می دهد. پس از این مرحله، به منظور بررسی نحوه رسوبگذاری در حوضچه ترسیب ، معادله پخش و انتقال غلظت رسوب به صورت همزمان با معادلات حاکم بر هیدرولیک جریان حل می شود و در پایان تاثیر تغییرات ابعاد هندسی و نتایج توزیع قائم پروفیل های غلظت رسوب در مقاطع مختلف حوضچه با نتایج آزمایشگاهی و عددی سایر محققین مقایسه شده که نشانگر انطباق مناسب نتایج عددی با نتایج آزمایشگاهی بوده و توانایی بالای این مدل عددی را در پیش بینی توزیع پروفیل های غلظت رسوب در حوضچه های ترسیب نشان می دهد.
_||_