فهرست مقالات برحسب موضوع مدیریت


    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - شناسایی عوامل موثر بر ارتقای شغلی زنان در پست‏های مدیریتی سازمانی
      محبوبه سلیمانپور عمران زهره شیرازی
      پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر ارتقای شغلی زنان در پست های مدیریتی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه زنان شاغل استانداری خراسان شمالی و سازمان های تابعه مشتمل بر 150 نفر بود که که همه جامعه آماری به عنوان نمونه انتخاب شدند. طرح پژوهشی از نوع همبستگی بود. چکیده کامل
      پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر ارتقای شغلی زنان در پست های مدیریتی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه زنان شاغل استانداری خراسان شمالی و سازمان های تابعه مشتمل بر 150 نفر بود که که همه جامعه آماری به عنوان نمونه انتخاب شدند. طرح پژوهشی از نوع همبستگی بود. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته دارای 30 سوال و 6 مولفه (عوامل شناختی، عوامل هنجاری، عوامل تنظیمی، عوامل شکلی، عوامل فرهنگی و ارتقای شغلی) بر اساس طیف لیکرت 5 درجه ای بوده است. روایی صوری و محتوایی ابزار مورد تائید اساتید و خبرگان قرار گرفت و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ 0.94 بدست آمد. یافته ها نشان داد که عوامل شناختی، عوامل هنجاری، عوامل تنظیمی، عوامل شکلی و عوامل فرهنگی با ارتقای شغلی زنان در پست های مدیریتی رابطه معنادار و مثبتی دارند. با توجه به اینکه هر چهار عامل مشخص شده در ارتقای زنان در سازمان نقش دارند با شناخت و برنامه ریزی می توان مسیر رشد زنان را در سطوح بالای مدیریتی هموارتر نمود. پرونده مقاله
    • دسترسی آزاد مقاله

      2 - رابطه سرمایه های اجتماعی شرکت و حمایت اجتماعی بر کارآفرینی کارکنان زن
      یاسمین صفرزاده شمس السادات زاهدی
      هدف از تحقیق حاضر، بررسی رابطه سرمایه های اجتماعی شرکت و حمایت اجتماعی بر کارآفرینی کارکنان زن شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب بود. نمونه تحقیق شامل 154 نفر از جامعه مذکور بود که به روش نمونه گیری تصادفی- طبقه ای انتخاب شدند. طرح تحقیق از نوع همبستگی بود. ابزار گردآوری داده چکیده کامل
      هدف از تحقیق حاضر، بررسی رابطه سرمایه های اجتماعی شرکت و حمایت اجتماعی بر کارآفرینی کارکنان زن شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب بود. نمونه تحقیق شامل 154 نفر از جامعه مذکور بود که به روش نمونه گیری تصادفی- طبقه ای انتخاب شدند. طرح تحقیق از نوع همبستگی بود. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال (1998)، پرسشنامه حمایت اجتماعی نکوئی و همکاران (1393) و پرسشنامه کارآفرینی کوراتکو و همکاران (1993) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که سرمایه های اجتماعی شرکت (ساختاری، ارتباطی، شناختی) و حمایت اجتماعی (عاطفی، اطلاعاتی، ابزاری) با کارآفرینی کارکنان زن رابطه مثبت معنی دار دارند و از بین متغیرهای پیش بین متغیر حمایت اجتماعی و حمایت عاطفی پیش بینی کننده مناسبی برای متغیر ملاک کارآفرینی سازمانی می باشد. پرونده مقاله
    • دسترسی آزاد مقاله

      3 - نقش حضرت زینب (س) در مدیریت بحران سیاسی مذهبی دوران اسارت
      ولی الله نقی پورفر محمد علیزاده محمدجواد یاوری سرتختی
      مقاله حاضر با هدف تبیین نقش حضرت زینب (س) در نهضت عاشورا و مدیریت بحران‌های آن، درصدد است تا الگوی موفقیت یک زن مسلمان در عرصه های سیاسی اجتماعی را ارائه نماید. مطالعه موردی سیره حضرت زینب(س) به‌عنوان یک زن از خاندان رسالت در دوران اسارت، به‌دلیل خاص بودن واقعه و شکل‌گی چکیده کامل
      مقاله حاضر با هدف تبیین نقش حضرت زینب (س) در نهضت عاشورا و مدیریت بحران‌های آن، درصدد است تا الگوی موفقیت یک زن مسلمان در عرصه های سیاسی اجتماعی را ارائه نماید. مطالعه موردی سیره حضرت زینب(س) به‌عنوان یک زن از خاندان رسالت در دوران اسارت، به‌دلیل خاص بودن واقعه و شکل‌گیری بحرانی جدید در پیش‌روی تاریخ تشیع، آن‌هم با محوریت سیاسی- مذهبی، از اهمیت خاصی برخوردار است و می‌تواند الگوی مناسبی برای زنان جامعه اسلامی باشد. در این راستا با مراجعه به منابع تاریخی معتبر، اطلاعات مورد نیاز جمع‌آوری گردید و با استفاده از روش توصیفی تحلیلی، داده‌های احصاء شده، تحلیل گردید. تشخیص درست بحران و زمینه‌های آن، باورهای زیربنای مدیریت بحران، ویژگی‌های شخصیتی مؤثر، و اقدامات مدیریتی قبل، حین، و بعد بحران، چهار مؤلفه مدیریت بحران در سیره حضرت (س) هستند که در این پژوهش یافته شد و نتیجه آن گردید که ایشان توانست این بحران‌ها را از طریق چهار مؤلفه فوق مدیریت، و آن را تبدیل به فرصت نماید و اندیشه سیاسی شیعه را گسترش دهد. پرونده مقاله
    • دسترسی آزاد مقاله

      4 - رابطه جو اخلاقی با عملکرد کسب و کارهای زنان: با نقش میانجی رفتار اخلاقی
      پروانه گلرد مریم حسینی عامر دهقان نجم آبادی
      هدف پژوهش حاضر تعیین میزان رابطه علی جو اخلاقی با عملکرد کسب و کارهای زنان با نقش میانجی رفتار اخلاقی می باشد. جامعه آماری پژوهش دربرگیرنده ۱۴۸ نفر از زنان صاحب کسب وکار در سیزدهمین همایش توسعه کارآفرینی زنان ایرانی در شهر تهران بودند که با استفاده از فرمول کوکران و روش چکیده کامل
      هدف پژوهش حاضر تعیین میزان رابطه علی جو اخلاقی با عملکرد کسب و کارهای زنان با نقش میانجی رفتار اخلاقی می باشد. جامعه آماری پژوهش دربرگیرنده ۱۴۸ نفر از زنان صاحب کسب وکار در سیزدهمین همایش توسعه کارآفرینی زنان ایرانی در شهر تهران بودند که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه‌گیری تصادفی ساده ۱۰۶ نفر حجم نمونه در نظر گرفته شده است. طرح تحقیق همبستگی از نوع معادلات ساختاری می باشد. داده‌های لازم از طریق پرسشنامه جو اخلاقی کالن (۱۹۸۸)، عملکرد کسب وکارهای زنان گرکیوسکی (۲۰۱۱) و رفتار اخلاقی بیکر و همکاران (۲۰۰۶) جمع‌آوری شدند. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین جو نوع دوستی، حقوقی و اصولی و مستقل با عملکرد کسب‌ وکارهای زنان رابطه مستقیم معنادار وجود دارد ولی بین جو قانونی و جو ابزاری با عملکرد کسب‌ وکارهای زنان رابطه مستقیم معنادار بدست نیامد. هم چنین بین جو اخلاقی و عملکرد کسب و کار زنان از طریق رفتار اخلاقی رابطه غیر مستقیم معنادار وجود دارد و مشخص شد مدل پژوهش برازنده داده ها می باشد. پرونده مقاله
    • دسترسی آزاد مقاله

      5 - نقش زنان تأثیرگذار ایرانی از بابت خیانت، خونسردی و اهداف برندها در رسانه‌های اجتماعی
      محمد باشکوه اجیرلو وحیده ابراهیمی خراجو
      هدف پژوهش حاضر بررسی نقش زنان تأثیرگذار ایرانی از بابت خیانت، خونسردی و اهداف برندها در رسانه‌های اجتماعی بود. جامعه پژوهش شامل کلیه زنان تأثیرگذار ایرانی رسانه‌های اجتماعی است. نمونه پژوهش زنان تأثیرگذار فعال در رسانه اجتماعی اینستاگرام بود. طرح پژوهش توصیفی-تحلیلی است چکیده کامل
      هدف پژوهش حاضر بررسی نقش زنان تأثیرگذار ایرانی از بابت خیانت، خونسردی و اهداف برندها در رسانه‌های اجتماعی بود. جامعه پژوهش شامل کلیه زنان تأثیرگذار ایرانی رسانه‌های اجتماعی است. نمونه پژوهش زنان تأثیرگذار فعال در رسانه اجتماعی اینستاگرام بود. طرح پژوهش توصیفی-تحلیلی است. برای گردآوری داده‌ها از روش کتابخانه‌ای استفاده شد. پس از مطالعه و بررسی یافته‌ها، نتایج حاکی از آن بود که زنان تأثیرگذار در رسانه‌های اجتماعی، تأثیری مثبت بر مخاطبان صفحات‌شان مخصوصاً دختران جوان می‌گذارند. آن‌ها به عنوان افرادی مطلوب و متخصص شناخته می‌شوند. هم‌چنین خونسردی و خیانت زنان تأثیرگذار بر روابط فرااجتماعی، نگرش و اعتماد به برند تاثیر دارد. خیانت زنان تأثیرگذار باعث ایجاد نگرش منفی نسبت به برند می‌گردد. بدین ترتیب آنان لازم می‌دانند تا در شبکه‌های اجتماعی گوناگون حضور داشته باشند. فرهنگ و ادبیات کاربران هر شبکه را بشناسند و با توجه به آن محتوا تولید کنند و رابطه‌ای دوستانه با مخاطب بسازند. همین‌طور تأثیرگذاران زن خونسرد با جذابیت ظاهری که دارند توان اثرگذاری بیشتری بر ادراکات مصرف‌کنندگان داشته و می‌توانند نگرش مثبتی را در دنبال‌کنندگان نسبت به برند ایجاد کنند. زنان تاثیر گذار سعی می‌کنند تا با بهبود سطح اطلاعات خود بتوانند تکنیک‌ها و فنون معتبر و مرتبط را برای تبلیغات برند خود به کار گیرند. و نهایتا در دنبال‌کنندگان ازخود ذهنیتی ایجاد می‌کنند تا آنان را با خصوصیاتی چون با اصالت، پرانرژی، جذاب، خارق‌العاده، موقعیت بالا و محبوب بشناسند. پرونده مقاله
    • دسترسی آزاد مقاله

      6 - دیدگاه زنان شاغل درباره کیفیت زندگی کاری (مورد مطالعه: شرکت عمران، آب، خدمات جزیره کیش)
      محمدرضا سعدی حسن بودلایی علیرضا کوشکی جهرمی محمدحسین کناررودی مهسا شجاعی
      هدف پژوهش حاضر شناسایی مولفه‌های موثر بر کیفیت زندگی کاری کارکنان زن شرکت عمران آب خدمات جزیره کیش و عوامل موثر بر این مولفه‌ها بود. جامعه پژوهش کارکنان زن شرکت عمران آب خدمات جزیره کیش بودند. نمونه پژوهش با اجرای مصاحبه نیمه ساختاریافته 24 نفر بود. طرح پژوهش از نوع کیف چکیده کامل
      هدف پژوهش حاضر شناسایی مولفه‌های موثر بر کیفیت زندگی کاری کارکنان زن شرکت عمران آب خدمات جزیره کیش و عوامل موثر بر این مولفه‌ها بود. جامعه پژوهش کارکنان زن شرکت عمران آب خدمات جزیره کیش بودند. نمونه پژوهش با اجرای مصاحبه نیمه ساختاریافته 24 نفر بود. طرح پژوهش از نوع کیفی و تحلیل آن با تجزیه و تحلیل مضمون انجام شد. یافته‌های به دست آمده از پژوهش شامل نه عامل موثر بر بهبود کیفیت زندگی کاری زنان بود که عبارتند از: کیفیت محیط کار، ارتباطات در سازمان، کرامت نیروی انسانی، ارائه تسهیلات و سیاست‌های خانواده محور، عوامل شغلی، توجه به عوامل سازمانی، رفع مشکلات سازمانی، زمینه سازی توسعه کارکنان و پیشرفت سازمان. هم چنین نتایج نشان داد که توجه ویژه به سلامت روحی و روانی زنان شاغل، تامین رفاه آنان، برگزاری مراسم‌های شاد و مفرح، برگزاری دوره‌های کلاس‌های ورزشی، رایزنی با اماکن تفریحی و گردشگری جهت تخفیف دهی به کارکنان سازمان، برگزاری مسابقات ورزشی مخصوص بانوان، حل مشکلات بیمه کارکنان از جمله عواملی هستند که سازمان می‌تواند در جهت تامین سلامت، بهداشت و رفاه کارکنان زن انجام دهد. پرونده مقاله
    • دسترسی آزاد مقاله

      7 - شناسایی عوامل مؤثر بر مزایای ادراک شده تجارت اجتماعی مشتریان زن خرده فروشی‌های آنلاین
      منیره قهرمانی شهرکی سهیلا زرین جوی الوار نرگس ابراهیمی
      هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر مزایای ادراک شده تجارت اجتماعی مشتریان زن خرده‌فروشی‌های آنلاین بود. جامعه مورد بررسی کلیه آثار علمی مرتبط با مبانی و ابعاد مزایای ادراک‌شده تجارت ‌اجتماعی مشتریان زن خرده‌فروشی آنلاین بودند؛ که مشتمل بر 50 مقاله بازیابی ‌از مقالات ع چکیده کامل
      هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر مزایای ادراک شده تجارت اجتماعی مشتریان زن خرده‌فروشی‌های آنلاین بود. جامعه مورد بررسی کلیه آثار علمی مرتبط با مبانی و ابعاد مزایای ادراک‌شده تجارت ‌اجتماعی مشتریان زن خرده‌فروشی آنلاین بودند؛ که مشتمل بر 50 مقاله بازیابی ‌از مقالات علمی داخلی و خارجی از سال 2000 تا 2021 بود‌. از این میان تعداد 30 مورد به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. طرح‌ پژوهش توصیفی- تحلیلی است. برای جمع‌آوری اطلاعات از روش کتابخانه استفاده شد که با مراجعه به کتاب‌های تألیف شده و ترجمه شده، فیش برداری‌های لازم انجام شد و مقالاتی که بیشترین هم‌خوانی و نزدیکی محتوایی را از نظر موضوع پژوهش، واژگان‌کلیدی و مدل را داشتند مورد مطالعه قرار گرفتند. درنهایت نتایج نشان داد مهم‌ترین عوامل مؤثر بر مزایای ادراک‌ شده در هفت بعد است که شامل؛ انگیزش، تمایل کمک به اطلاعات تجارت اجتماعی، رفتار مشارکت تجارت اجتماعی، ابعاد تجارت اجتماعی، متغیرها و عوامل زمینه ساز اعتماد و رفتار به اشتراک گذاری، فاکتورهای تعامل اجتماعی و فردی و در نهایت جنسیت می‌باشند. پرونده مقاله
    • دسترسی آزاد مقاله

      8 - رفتار مصرفی زنان عرب در آئین خرید عید فطر
      رضوان بهمئی مریم درویشی جابر محمد موسایی
      هدف پژوهش حاضر مطالعه‌ پدیدارشناسانه‌ی رفتار مصرفی زنان عرب در آئین خرید عید‌ فطر می‌باشد. جامعه‌ی پژوهش کل زنان عرب ساکن استان خوزستان بود. نمونه‌ی پژوهش13 نفر از زنان عرب است که با این تعداد از طریق مصاحبه، نمونه به حداشباع رسید. طرح پژوهش، کیفی و با رویکرد ون منن مبت چکیده کامل
      هدف پژوهش حاضر مطالعه‌ پدیدارشناسانه‌ی رفتار مصرفی زنان عرب در آئین خرید عید‌ فطر می‌باشد. جامعه‌ی پژوهش کل زنان عرب ساکن استان خوزستان بود. نمونه‌ی پژوهش13 نفر از زنان عرب است که با این تعداد از طریق مصاحبه، نمونه به حداشباع رسید. طرح پژوهش، کیفی و با رویکرد ون منن مبتنی بر پارادایم تفسیری است. داده‌ها با استفاده از راهبرد پدیدارشناسی و با به‌ کارگیری مصاحبه‌ی نیمه ساختاریافته، بعد از اشباع نمونه‌ها و با استخراج درون مایه‌های اصلی و فرعی رفتار مصرفی زنان عرب در آئین خرید عید فطر مورد تجزیه‌و‌تحلیل قرار گرفتند. نتایج چهار درون مایه‌ی اصلی را به دست آورد که عبارتند از: معنا و مفهوم پدیده‌ی عید فطر و خرید عید فطر در خانواده، نقش و فرآیند خرید عید فطر در خانواده، ضرورت‌ها و چالش‌های خرید عید فطر و اثرات و پیامدهای پدیدۀ خرید عید فطر در خانواده‌. مهم‌ترین یافته‌ای که در این مطالعه ظهور یافت؛هم پوشانی معنایی و هویتی پدیده‌ی عید فطر و خریدهای آئین عید فطر در میان جمعیت مورد مطالعه بود که جوهره‌ی دلالتی آن، رویکرد دینی به انجام فریضه و هم چنین معنای آئینی و سنت بودن آمیخته با جشن قومی است. پرونده مقاله
    • دسترسی آزاد مقاله

      9 - نقش عناصرآمیخته بازاریابی صورتی در تصمیم خرید لوازم آرایشی زنان
      قاسم زارعی وحیده ابراهیمی خراجو
      هدف پژوهش حاضر بررسی نقش عناصرآمیخته بازاریابی صورتی در تصمیم خرید لوازم آرایشی زنان بود. جامعه پژوهش شامل کلیه زنان ایرانی خریدکننده لوازم آرایشی است. نمونه پژوهش مشتریان زن فروشگاه‌های مجازی لوازم آرایشی بود. روش پژوهش توصیفی – تحلیلی است. برای گردآوری داده‌ها ا چکیده کامل
      هدف پژوهش حاضر بررسی نقش عناصرآمیخته بازاریابی صورتی در تصمیم خرید لوازم آرایشی زنان بود. جامعه پژوهش شامل کلیه زنان ایرانی خریدکننده لوازم آرایشی است. نمونه پژوهش مشتریان زن فروشگاه‌های مجازی لوازم آرایشی بود. روش پژوهش توصیفی – تحلیلی است. برای گردآوری داده‌ها از روش کتابخانه‌ای استفاده شد. پس از مطالعه و بررسی یافته‌ها نتایج حاکی از آن بود که، بازاریابی صورتی فعالیتی است که برای زنان یا از سوی زنان انجام می‌شود. و شامل گروهی از فعالیت‌ها به نام عناصر آمیخته بازاریابی است که با توجه به نیازها، خواسته‌ها و روان زنان برای تأثیرگذاری بر نگرش‌ها و رفتارهای زنان فرموله می‌شود. بازاریابی صورتی برای سازمان‌هایی که از آن استفاده می‌کنند از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا در تصمیم‌گیری‌های خرید زنان که قشر عظیمی از خریداران را تشکیل می‌دهد تاثیر دارد. بازاریابی صورتی تنها به زنان به عنوان مشتری محدود نمی‌شود، بلکه به آنان به عنوان یک بازاریاب، زمانی که بر تصمیمات خرید مشتریان، تأثیر می‌گذارند هم مربوط است. بازاریابی صورتی به استفاده از رنگ صورتی در محصولات محدود نمی‌شود، بلکه شامل هر محصولی است که برای زنان ارسال می‌شود و می‌تواند هر رنگ دیگری را داشته باشد. هم‌چنین یکی از اساسی‌ترین اجزای آمیخته بازاریابی صورتی که بر تصمیمات خرید زنان تأثیر می‌گذارد، کانال‌ها و سایت‌های توزیع مستقیم، غیر مستقیم و الکترونیکی است. تبلیغات هم بر زنان تأثیر می‌گذارد چون در تبلیغات صورتی بر جنبه عاطفی و احساسات زنان توجه می‌شود. قیمت صورتی و توزیع صورتی محصولات در زمان و مکان مناسب از جمله عناصر تاثیر گذار در زنان است. پرونده مقاله
    • دسترسی آزاد مقاله

      10 - نقش تاب آوری سازمانی و فردی در فرهنگ کسب ‌و‌کار وکارآفرینی دیجیتالی زنان
      محمد باشکوه اجیرلو نیکسا جباری کردلر
      هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش تاب آوری سازمانی و فردی در فرهنگ کسب ‌و‌کار وکارآفرینی دیجیتالی زنان بود. جامعه پژوهش کلیه مطالعات و متون مرتبط با تاب آوری در فرهنگ کسب‌وکار و کارآفرینی دیجیتالی بود. نمونه پژوهش مطالب مرتبط با تاب آوری سازمانی وفردی درفرهنگ کسب‌وکار و کارآفری چکیده کامل
      هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش تاب آوری سازمانی و فردی در فرهنگ کسب ‌و‌کار وکارآفرینی دیجیتالی زنان بود. جامعه پژوهش کلیه مطالعات و متون مرتبط با تاب آوری در فرهنگ کسب‌وکار و کارآفرینی دیجیتالی بود. نمونه پژوهش مطالب مرتبط با تاب آوری سازمانی وفردی درفرهنگ کسب‌وکار و کارآفرینی دیجیتالی زنان بود. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی_تحلیلی بود. جهت گردآوری اطلاعات از روش کتابخانه‌ای و به صورت فیش برداری استفاده شد. سپس داده ها به صورت تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفت. نتایج یافته ها نشان داد که تاب‌آوری یک ویژگی مهم در شخصیت و منش کارآفرین است و به عنوان یک جنبه اساسی در فرآیند کارآفرینی شناخته شده است. تاب آوری، سازمان را به سمت دستیابی به نتایج موفق سوق می‌دهد و می‌تواند به شرکت‌ها در مدیریت ناملایمات کمک کند. تاب‌آوری سازمانی به ویژه برای کسب ‌و‌کارهای کوچک بسیار مهم است. هم‌چنین درسطح تاب آوری فردی، محققان از آن به عنوان ویژگی‌های شناختی و رفتاری یاد می‌کنند. افراد تاب‌آور دیدگاهی خوش‌بینانه، پرشور و انرژی‌بخش به زندگی دارند و به تجربیات جدید علاقه‌مند هستند. از منظر روان‌شناختی، افراد تاب‌آور کسانی هستند که قادر به تحمل استرس و مقابله با فشار هستند. هم چنین یافته ها نشان داده که کارآفرینی نقش مهمی در تقویت فرهنگ کسب و کار، رونق اقتصادی و بهبود رفاه ملی ایفا می کند. توسعه فن آوری مجموعه ای از فرصت ها را برای کارآفرینان زن به منظور کشف و گسترش عملیات تجاری خود باز کرده است. پیشرفت در فناوری ارتباطات منجر به تولد شبکه های رسانه های اجتماعی شده است که کارآفرینان زن را قادر می سازد در شیوه های بازاریابی نوآوری کنند. پرونده مقاله