فرشتگانِ تدبیرگر جهان زن نیستند
محورهای موضوعی : جامعه شناسیسید محمد علی ایازی 1 , سید حسام الدین حسینی 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، گروه علوم قرآن و حدیث، تهران، ایران.
2 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، گروه علوم قرآن و حدیث، تهران
کلید واژه: زن, تدبیر, woman, فرشتگان, angles,
چکیده مقاله :
با توجه به اینکه در طول تاریخ نگاه به زن تا حد الهه و فرشته شمردن آن و از طرفی تا حد زنده به گور کردن او پیشرفته است و از اینرو قرآن به عنوان آخرین کتاب آسمانی الهی، به مبارزه با این اعتقادات انحرافی و از جمله آنها دختران خدا دانستن فرشتگان، پرداخته است و زن و مرد را مکمل یکدیگر معرفی نموده و به تعریف جایگاه فرشتگان در تدبیر جهان پرداخته است، لذا برای پیراستن دین از بدعت و ارائه تعریف و جایگاه صحیح و حقیقی زن در فرهنگ و نظام بشری باید به پیراستن مقام او از عقاید و سن های انحرافی پرداخت.
Respecting the attitude toward the woman that lasted all over the human history; considering her as goddess and angle from one hand and burying her alive to other hand; The Holly Quaran challenged and confronted such deviated believes, a believe that reputing the woman as “ the daughter of god”. While the Holly Quaran respecting the man and the woman serving each others as complement; defined the angle position toward the world acumens. To purify the religion (Islam) from any Innovation and to give a true clear definition of the woman position in culture and the humanity; it is necessary to clarify the woman position from any deviated believes and traditions. The author attempted to analyze the Quaran and Hadith and the history to give a clear image on the issue.
- ابن عاشور،محمدبن طاهر،(بی تا)التحریر و التنویر،بی نا ، ،جلد29 صفحه118.
- ابن منظور(1408) لسان العرب،حققه و علّق علیه علی شیری،بیروت ،دار احیاء التراث العربی.ج 10، صفحه 492 .
- افرام البستانی،فؤاد،(بی تا)المجانی الحدیثة، بیروت،المطبعة الکاثولیکیة،.جلد1صفحه32.
- البخاری، محمدبن اسماعیل ، (2002) الصحیح ، دهلی نو ،مکتبة الاسلامیه.
- الراغب الاصفهانی، حسین(1363 ه ش) ، مفردات الفاظ القرآن، انتشارات اسماعیلیان، صفحه 82.
- الزمخشری،محمود(1407) الکشّاف عن حقائق غوامض التنزیل،بیروت،دارالکتب العربیة.
- الطریحی،فخرالدین(1375)مجمع البحرین، تهران ، انتشارات کتاب فروشی مرتضوی ،جلد5،صفحه292.
- القمی،علی بن ابراهیم،(1367) التفسیر،دارالکتاب الجزائری،قم، ج 2، صفحه 206.(به نقل از تفسر المیزان جلد17 صفحه7).
- خلیل بن احمد (بی تا)(بی نا)،العین،ج5، صفحه 380
- خلیل بن احمد ،بصائر ذوی التمییز للطائف الکتاب العزیز،(بی تا)،بی نا،ج4، صفحه 523 .
- خمینی، روح الله،(1376) شرح چهل حدیث،قم،مؤسسه تنظیم و نشرآثار امام خمینی. صفحه 414و 415.
- دیوان حافظ،به تصحیح بهاء الدین خرمشاهی،(1384) تهران ،انتشارات دوستان.
- رجالی تهرانی ،علیرضا(1378) فرشتگان، قم، دفتر تبلیغات اسلامی .
- طباطبائی،سید محمد حسین، المیزان، ترجمه سید محمد باقر موسوی همدانی،(بی تا)، ج17، صفحه: 262.
- قوامی شیرازی،محمدبن ابراهیم(ملا صدرا)،(1376)مفاتیح الغیب،ترجمه محمد خواجوی،صفحه611 و619 -617.
- نهج البلاغه،خطبه 1.
- کلیات سعدی،به اهتمام محمدعلی فروغی،(1369) تهران ،چاپخانه سپهر.
- گریشمن،رومن،(1385)ایران از آغاز تا اسلام،ترجمه محمد معین، تهران ،انتشارات علمی فرهنگی،صفحه 172.
- مکارم شیرازی،ناصر،(1374) ،تفسیرنمونه، تهران ،دارالکتب الاسلامیة، ج11 صفحه273.
_||_