بررسی اثر مقدار اینرسی سر شفت گیربکس بر اغتشاشات اولیه شروع به کار خودروی سواری با استفاده از روش دینامیک چند جرمی
محورهای موضوعی : انتقال ارتعاشاتحمیدرضا خدامی 1 , علیرضا ارغوان 2 , کاظم رضاکاشیزاده 3
1 - گروه مهندسی مکانیک، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی ، سمنان، ایران
2 - عضو هیآت علمی ، گروه مهندسی مکانیک، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی ، سمنان، ایران
3 - مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی صنایع و معادن استان قم
کلید واژه: کلاچ خشک تک صفحهای, اثر اینرسی گیربکس, ارتعاشات کلاچ, دینامیک چند جرمی,
چکیده مقاله :
یکی از مشکلات بزرگ کوپلینگ ها ایجاد لرزش و انتقال آن به سیستم های محرک و متحرک است که بسته به نوع کوپلینگ، این لرزش ها در شروع حرکت و یا در کل مسیر حرکت محرک به آن تحمیل می گردد. در این راستا کلاچ یکی از پرکاربردترین کوپلینگ مورد استفاده در صنعت خودرو می باشد که دارای معضلات و مشکلات زیادی در زمینه لرزش و ارتعاشات، هم از طرف موتور و هم از سمت گیربکس است. دراین مقاله به بررسی تأثیر اینرسی شفت ورودی گیربکس به رفتار ارتعاشی کلاچ بالاخص در ارتعاشات اولیه و لحظات ابتدایی شروع به حرکت یک خودروی سواری پرداخته شده است. در ابتدا عوامل تأثیرگذار بر ارتعاشات کلاچ خشک تک صفحه ای در ابتدای حرکت خودرو مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت میزان اثر انحراف مقدار اینرسی شفت متصل به کلاچ از سمت گیربکس از مقدار واقعی و ایده آل خود بر لرزش کلاچ مورد مطالعه قرار گرفته است و در ادامه راهکارهای کاربردی به منظور بهبود این ضعف ارائه شده است.
One of the major problems that caused by couplings is sudden vibration and transmit it to the moving systems. Depending on the types of couplings, this vibration has been imposed to the actuator at the start or in during the motion. However, the clutch is one of the most applications coupling that is used in the automotive industry. The clutch has some problems and difficulties about vibration on the engine and gearbox. In the present paper, study the effect of inertia of gearbox’s shaft on the initial working of passenger car. At the first, has been studied the effect of influence parameter on the vibration of plate dry clutch at the start of vehicle. Finally, effect of the inertia gearbox’s shaft deviation of actual and ideal value on the vibration transmission is studied and practical approaches have been proposed to improve this weakness.