بررسی ضربه پذیری لوله های استوانهای شیاردار تحت بارگذاری دینامیکی به عنوان جاذب انرژی
محورهای موضوعی : ضربهمجتبی کرمعلی 1 , محمد جواد رضوانی 2
1 - دانشجو، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان
2 - استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان
کلید واژه: جذب انرژی, بارگذاری دینامیکی, نیروی ماکزیمم لهیدگی, استوانه شیاردار,
چکیده مقاله :
در این مقاله، ضربه پذیری لولههای استوانهای جدارنازک شیاردار با استفاده از شبیه سازی عددی در نرم افزار ال. اس. داینا 1 تحت بارگذاری دینامیکی بررسی می شود. برای این منظور، شیارهای داخلی و خارجی با فاصله یکسان بر روی لوله استوانهای ایجاد شده تا تغییر شکل پلاستیک از محل شیار شکل گرفته و چینهایی به صورت متقارن بوجود آید. هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر شیار بر جذب انرژی، نیروی بیشینه لهیدگی و راندمان نیروی لهیدگی میباشد. نتایج حاصل از شبیهسازی عددی نشان میدهد که با افزایش تعداد شیار تغییر محسوسی در نحوه چین خوردگی نمونه ها مشاهده نمیشود. همچنین، با افزایش تعداد شیار جذب انرژی و نیروی ماکزیمم لهیدگی کاهش یافته و نوسانات منحنی نیرو-جابجایی به صورت یکنواخت تر ایجاد میشود. نتایج حاصل از این تحقیق میتواند در صنایع مختلف از جمله خودروسازی، صنایع ریلی، هوافضا و آسانسور جهت جذب انرژی ضربه مورد استفاده قرار گیرد.
In this study, numerical investigation of energy absorption of cylindrical grooved tubes under dynamic axial load by LS DYNA was considered. In order to achieve axisymmetric collapse mode inner and outer grooves were created around the surface of cylindrical tubes. The purpose of this study was consideration of the effects of number of grooves on energy absorption and crush force efficiency. The results indicate that with the increase in number of grooves the collapse modes would not change. In addition to this, with the increase in number of grooves maximum crush load and collapse modes decrease but the force-displacement curves would be smoother. The results of this study can be used in automobile, railway and aerospace industries.
_||_