ارزیابی مکانیابی کاربریهای آموزشی (مدارس ابتدایی) شهر شادگان
محورهای موضوعی : فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهریمحمدرضا پورمحمـدی 1 , ماجــــده عســــاکره 2
1 - اســـــتاد جغرافیـــــا و برنامـــــهریـــــزی شـــــهری، دانشـــــگاه تبریـــــز، تبریـــــز، ایـــــران
2 - کارشناس ارشد جغرافیا و برنامـه ریـزی شـهری، دانشـگاه شـهید چمـران اهـواز، اهـواز، ایـران
کلید واژه: مدارس ابتدایی, مکان یابی, سازگاری, ماتریسهای, ظرفیت و مطلوبیت,
چکیده مقاله :
با افزایش جمعیت در شهرهای ایران، حجم تقاضا برای خدمات و کالاهای عمومی نیز افزایش می یابد. ولی به علت ساختار اقتصادی- سیاسی خاص کشورمان همواره سرعت پاسخگویی به نیازها از سرعت رشد نیازها کمتر بوده است. در میان کاربریهای پرتقاضا، کاربریهای آموزشی در پاسخگویی به نیازهای جمعیت دانش آموزی با مشکلات زیادی مواجه اند. در این راستا پژوهش حاضر به ارزیابی کاربریهای آموزشی( مدارس ابتدایی) با توجه به معیارهای کمی و کیفی پرداخته و سپس با استفاده از نرم افزار Arc Gis 9.3 به مکان یابی مجدد فضاهای آموزشی با توجه به معیارهایی که در سه طبقه سازگاری، مطلوبیت و ظرفیت طبقه بندی شده اند، می پردازد. روش این تحقیق توصیفی – تحلیلی می باشد و حجم نمونه مورد مطالعه در این پژوهش شامل تمام مدارس ابتدایی شهر شادگان است. نتایج به دست آمده از بررسی همجواریها با ترکیب لایههای مختلف نشان می دهد که در رابطه با کاربریهای سازگار و نیمه سازگار به ترتیب7 مدرسه( معادل 54 درصد)، و 10 مدرسه( معادل 77 درصد) از مدارس در وضعیت نامناسبی به سر می برند. در بحث همجواری با کاربریهای ناسازگار نیز ، همه ی مدارس در رابطه با کاربریهای دیگر بویژه در بحث کاربریهای تجاری دارای وضعیتی کاملاً نامناسب هستند. در بحث ماتریس مطلوبیت، مدارس ابتدایی حریم رودخانه و شعاع دسترسی را رعایت کرده و دارای وضعیتی مناسب هستند. در رابطه با ماتریس ظرفیت نیز بیش از نیمی از مدارس دارای وضعیتی نامناسب هستند.