میزان رضایتمندی شهروندان از عملکرد شهرداری (مطالعه موردی: شهرداری باقرشهر)
مهین حنیفه پور
1
(
کارمند
)
شهنام جباری
2
(
کارمند
)
بهنام جباری
3
(
کارمند
)
کلید واژه: شهروندان, رضایتمندی, خدمات شهر, نظارت,
چکیده مقاله :
رشد سریع شهرنشینی در ایران سبب گردیده که شهرهای امروزی با مسائل زیادی روبه رو باشند, بدین منظور بایستی تشکیلاتی به صورت سازمان یافته اصولی و منظم به اداره امور شهر بپردازد. امروزه رضایتمندی شهروندان یکی از ابزارهای عمده در سنجش عملکرد شهرداریها محسوب میشد. از اینرو در این مقاله تلاش می شود که با استفاده از نظرات شهروندان میزان رضایت آنان از عملکرد شهرداری باقرشهر مورد سنجش قرار گیرد تا بتوان از این رهگذر با شناخت نقاظ قوت و ضعف عملکرد شهرداری راهکارهایی جهت بهبود عملکرد این سازمان و افزایش رضایت شهروندان ارائه نمود. جامعه آماری پژوهش را کلیه شهروندان شهر باقرشهر (65388) و حجم نمونه مورد بررسی با استفاده از فرمول کوکران 376 نفر از بین آنها به روش تصادفی ساده انتخاب شده و با ابزار پرسشنامه موردبررسی قرارگرفته اند. از روش های تحلیل عاملی و آلفای کرونباخ به منظور سنجش روایی و پایایی ابزار پژوهش استفاده گردیده است که حاکی از مناسب بودن ابزار پژوهش بوده است. برای توصیف داده ها از جداول توزیع فراوانی، نمودارمیله ای، میانگین وانحراف استاندارد، حداقل و حداکثر و برای تحلیل آماری فرضیههای پژوهش از آزمون کلموگروف اسمیرنف، آزمون t تک نمونه-ایی، ضریب همبستگی پیرسون، همبستگی چندگانه و رگرسیون چندگانه استفاده شد. براساس نتایج بدست آمده از میانگین شاخصهای مورد بررسی میزان رضایتمندی شهروندان از حوزه خدمات شهری در رتبه اول، خدمات عمرانی و ترافیکی در رتبه دوم، خدمات فرهنگی و فراغتی در رتبه سوم، ارزیابی عمومی در رتبه چهارم و کیفیت نظارت در رتبه آخر قرار دارد. با توجه به مقدار آمارههای t بدست آمده که در سطح آلفای 05/0 معنیدار است، در نتیجه کیفیت خدمات شهری ، کیفیت خدمات عمرانی و ترافیکی، کیفیت نظارت، کیفیت خدمات فرهنگی و فراغتی به شکل مثبت و معنی داری رضایت شهروندان را پیشبینی می کنند. کیفیت خدمات شهری توسط شهرداری بیشترین سهم را در رضایتمندی شهروندان داشت.
چکیده انگلیسی :
The rapid growth of urbanization in Iran has caused that today's cities are facing many problems, for this purpose, an organization should be organized in a principled and regular manner to manage city affairs. Today, citizens' satisfaction was considered one of the main tools in measuring the performance of municipalities. Therefore, in this article, an attempt is made to measure the level of satisfaction with the performance of Baghershahr municipality by using the opinions of the citizens, so that by knowing the strengths and weaknesses of the municipality's performance, it is possible to provide solutions to improve the performance of this organization and increase the satisfaction of the citizens. The statistical population of the research is all the citizens of Baghershahr city (65,388) and the sample size is 376 selected using Cochran's formula by a simple random method and examined by questionnaire. The methods of factor analysis and Cronbach's alpha were used to measure the validity and reliability of the research tool, which indicated the appropriateness of the research tool. Frequency distribution tables, bar charts, mean and standard deviation, minimum and maximum were used to describe the data, and Kolmogorov Smirnov test, one sample t test, Pearson correlation coefficient, multiple correlation and multiple regression were used for statistical analysis of research hypotheses. Based on the results obtained from the average indicators, the level of citizens' satisfaction with urban services ranks first, civil and traffic services rank second, cultural and leisure services rank third, public evaluation ranks fourth, and monitoring quality ranks last. According to the obtained t-statistics, which is significant at the alpha level of 0.05, as a result, the quality of urban services, the quality of civil and traffic services, the quality of supervision, the quality of cultural and leisure services have a positive and significant effect on the satisfaction of citizens. predict The quality of urban services provided by the municipality contributed the most to the satisfaction of citizens.