بررسی و تحلیل موانع توسعه ناوگان حملونقل عمومی در کلانشهر اهواز با تأکید بر موانع فیزیکی خودروها
محورهای موضوعی : فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهری
مجید گودرزی
1
*
,
محمد علی فیروزی
2
,
امید سعیدی
3
1 - دانشیار گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
2 - دانشیار گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
3 - دانشجوی کارشناس ارشد جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
کلید واژه: موانع توسعه, ناوگان حملونقل عمومی, کلانشهر اهواز,
چکیده مقاله :
حملونقل عمومی نقش مهمی در کاهش مصرف انرژی و گازهای گلخانهای دارد و با کاهش ازدحام اتومبیل و کاهش فواصل مسافرتی ناشی از استفاده از وسایل حملونقل عمومی میتوان میلیونها لیتر از بنزین را ذخیره کرد و از افزایش گازهای دیاکسید کربن جلوگیری کرد؛ اما در راستای دستیابی به این اهداف، حملونقل عمومی با موانع متعدد اقتصادی، سیاسی- مدیریتی، زیرساختی و ... روبهرو است؛ که موانع کالبدی از دیگر موانع قابل روئیتتر است و از میان مشکلات کالبدی موانع ناوگان حملونقل عمومی بهخصوص فیزیک خودروها بیشتر به چشم میآید. ازاینرو هدف این مقاله بررسی و تحلیل موانع توسعه ناوگان حملونقل عمومی در کلانشهر اهواز با تأکید بر موانع فیزیکی خودروها است. رویکرد حاکم بر این پژوهش، توسعهای - کاربردی و روش تحقیق به شیوه توصیفی، تحلیلی و پیمایشی است. اطلاعات موردنیاز تحقیق از طریق روش اسنادی، کتابخانهای، پیمایشی و مصاحبه با مردم و کارشناسان گردآوریشده است. جهت رتبهبندی موانع از روش تصمیمگیری ARAS و جهت پهنهبندی این موانع در سطح شهر از مدل کریجینگ استفادهشده است. نتایج نشان میدهد که موانع در هر یک از ناوگانهای اتوبوس و تاکسی دارای ضریب تأثیر متفاوتی هستند؛ بهگونهای که برای تاکسیرانی؛ کمبود ناوگان (وزن 0.0161)، کیفیت پایین بهداشت داخل (0.074) و ضعف تنوع (0.066) دارای بیشترین تأثیر اما برای اتوبوسرانی؛ فرسودگی ناوگان، ضعف سیستم گرمایشی- سرمایشی و ایمنی پایین (با وزن مشترک 0.0116) دارای بیشترین تأثیر هستند. پهنهبندی این موانع در سطح شهر نشان میدهد که بیشترین پهنههای شهر در طیف خیلی نامناسب است و مناطق 2 و 5 به ترتیب مناسبترین و نامناسبترین مناطق هستند.
Public transportation plays a significant role in decreasing energy consumption and greenhouse gases. By reducing private passenger vehicles, lowering vehicle traffics, and decreasing travel distances via public transport, millions of liters of gasoline can be saved and carbon dioxide emissions may be prevented. But in order to achieve these public transport goals, it faces numerous economic, political, managerial, infrastructure, and other barriers among which physical barriers are more tangible than others. Among the physical barriers to public transportation fleets, especially vehicles physics, are more prominent. The present study aims to investigate and analyze the barriers to public transportation fleet development in Ahvaz metropolis with emphasis on the physical barriers of the vehicles. The main research approach is developmental-applied, descriptive, analytical, and survey research. The research data were collected through documentary, library, survey techniques, and interviewing with individuals and experts. The ARAS decision-making method was used to rank the barriers and the Kriging model to map these barriers to the city. The findings indicated that barriers in each bus and taxi use have different effect sizes in such a way that for taxi use, fleet deficiency (with the weight of 0.0161), poor quality of interior hygiene (with the weight of 0.074) and poor diversity (with the weight of 0.066) have the most effect sizes; while for bus use, fleet burnout, poor heating-cooling system, and low safety (with common weights of 0.0116) have the greatest effects. Zoning these barriers in the city revealed that most of the city area is very inappropriate range, and districts 2 and 5 are the most appropriate and inappropriate zones, respectively.
_||_