تحلیل گفتمان تبلیغات انتخاباتی نامزدها در انتخابات مجلس شورای اسلامی (نمونه پژوهی: مرحله اول دهمین دوره انتخابات در حوزه انتخابیه مَمَسَنی)
افشین متقی دستنایی
1
(
دانشیار گروه جغرافیای سیاسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
)
وحید صادقی
2
(
دانشجوی دکتری جغرافیای سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
)
آرش قربانی سپهر
3
(
دانشجوی دکتری جغرافیای سیاسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
)
کلید واژه: جغرافیای انتخابات, تحلیل گفتمان, تبلیغات انتخاباتی و حوزه انتخابیه مَمَسَنی.,
چکیده مقاله :
انتخابات در هر فضای جغرافیایی با شرایط متفاوتی مواجه است و نامزدها با توجه به شناسههای خاص آن منطقه به تبلیغ و ارائه برنامههای خود میپردازند. در حالیکه در مناطق مرکزی و کلانشهرها مشارکت رأیدهندگان بر بنیاد تصمیم عقلایی و گرایشهای حزبی و لیستی است، در برخی حوزههای انتخابیه دیگر مؤلفهای نظیر بافت ایلی ـ عشیرهای بر زندگی اجتماعی و سیاسی افراد تأثیرگذار است. تبلیغات یکی از ابزارهای کلیدی نامزدها جهت ارائه برنامهها و راهبردهای خود در رقابتهای انتخاباتی به مردم محسوب میشود. از اینرو، برنامهریزی به منظور انجام تبلیغات به بهترین شکل ممکن مورد توجه نامزدهای و اتاقهای فکر آنان قرار دارد. در این راستا، استفاده از نمادها و علائم، کاربرد ویژهای در ستادهای انتخاباتی نامزدها و گسترش آن در میان حامیان خود دارد. در حوزه انتخابیه ممسنی نیز تحرکات نامزدها از اهمیت خاصی برخوردار است و تحلیل گفتمان این تبلغات میتواند زوایای پنهان آنها را هویدا سازد. بر این بنیاد، سخنان هر یک از آنها به منظور انجام تبلیغات در دهیمن دوره انتخابات (مرحله اول) مورد پردازش قرار گرفته است. به عبارتی، مقاله پیشرو با استفاده از روش تحلیل گفتمان طی مراحل پنجگانه سطح ـ سطح، سطح ـ عمق، عمق ـ سطح، عمیق و عمیقتر به بررسی تبلیغات نامزدها پرداخته است. نتایج پژوهش نشان داد که در تبلیغات نامزدها در حوزه انتخابیه ممسنی مواردی نظیر شعارهای محلی، نمادهای ایلی ـ طایفهای، خلق هیجان و احساسات مبتنی بر ساختار عشیرهای در سخنرانی ها که منجر به بسیج توده و رویارویی فیزیکی آنها در کارزار انتخابات میشود، نقش برجستهای داشتهاند.
چکیده انگلیسی :
Elections are faced with different conditions in each geographical area, and candidates advertise and present their programs according to the specific identities of that region. While in central and metropolitan areas, voter turnout is based on rational decision-making and party affiliations and lists, in some constituencies other components, such as tribal context, influence individuals' social and political lives. Advertising is one of the key tools of candidates to present their plans and strategies to the people in the election campaign. Therefore, planning to advertise in the best possible way is considered by the candidates and their think tanks. In this regard, the use of symbols and signs has a special application in the candidates' campaigns and its spread among its supporters. In Mamasani constituency, the movements of the candidates are of special importance, and the analysis of the discourse of these advertisements can reveal their hidden angles. On this basis, the speeches of each of them have been processed in order to conduct propaganda during the election period (first stage). In other words, the leading article examines the candidates' advertisements using the discourse analysis method during the five stages of level-level, level-depth, depth-level, deeper and deeper. The results showed that in the candidates' campaigns in Mamasani constituency, items such as local slogans, tribal symbols, creating emotions and feelings based on tribal structure in speeches that lead to mass mobilization and their physical confrontation in the campaign. Elections can have played a prominent role.Hence, symbols and slogans have also been the most important tools of the candidates.