شناسایی فرصتهای کارآفرینانه گردشگری ورزشی (مطالعه موردی: اماکن ورزشی)
تقی عاشوری
1
(
دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
)
مرتضی دوستی
2
(
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
)
سیدمحمد حسین رضوی
3
(
استاد مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
)
ابوالحسن حسینی
4
(
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری ، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
)
کلید واژه: فرصتهای کارآفرینی, کارآفرینی ورزشی, اماکن ورزشی, کارآفرینان ورزشی,
چکیده مقاله :
در زندگی امروزی، ورزش نقش بیبدیلی دارد و این علاقمندی روزافزون بهعلت ظهور ورزش های جدید، افزایش آگاهی-های عمومی در مورد سلامت و فواید فعالیت های جسمانی برای تمام گروههای سنی و افزایش تمرکز رسانهها بر رویدادهای ورزشی در حال افزایش است. ﻫﺪف پژوهش شناسایی فرصتهای کارآفرینانه گردشگری ورزشی (مطالعه موردی: اماکن ورزشی) میباشد. برای تحلیل پژوهش حاضر از روش کیفی و کمی استفاده شده است که در طی مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه اطلاعات جمع آوری شدند. تجزیه و تحلیل دادهها ﺑﺮ اﺳﺎس آزﻣﻮن تحلیل عاملی تأییدی و مدلسازی معادله ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی با نرمافزارهای آماری «Smart PLS(3)» و «SPSS» انجام ﺷﺪ. نتایج نشان داده است که فرصتهای کارآفرینی اماکن ورزشی دارای رویکرد سلامتی (همگانی)، قهرمانی و حرفهای هستند. بنابراین جهت احداث، توسعه اماکن ورزشی و جلب توجه عموم مردم که از نشانههای توسعهی ورزشیاند، پیشنهاد میشود: سرمایهگذاران دولتی و خصوصی در راستای اهداف اجتماعی، سازمانی و اقتصادی در رفع نیازهای مخاطبان، از فرصتهای مذکور استفاده نماینددر زندگی امروزی، ورزش نقش بیبدیلی دارد و این علاقمندی روزافزون بهعلت ظهور ورزش های جدید، افزایش آگاهی-های عمومی در مورد سلامت و فواید فعالیت های جسمانی برای تمام گروههای سنی و افزایش تمرکز رسانهها بر رویدادهای ورزشی در حال افزایش است. ﻫﺪف پژوهش شناسایی فرصتهای کارآفرینانه گردشگری ورزشی (مطالعه موردی: اماکن ورزشی) میباشد. برای تحلیل پژوهش حاضر از روش کیفی و کمی استفاده شده است که در طی مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه اطلاعات جمع آوری شدند. تجزیه و تحلیل دادهها ﺑﺮ اﺳﺎس آزﻣﻮن تحلیل عاملی تأییدی و مدلسازی معادله ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی با نرمافزارهای آماری «Smart PLS(3)» و «SPSS» انجام ﺷﺪ. نتایج نشان داده است که فرصتهای کارآفرینی اماکن ورزشی دارای رویکرد سلامتی (همگانی)، قهرمانی و حرفهای هستند. بنابراین جهت احداث، توسعه اماکن ورزشی و جلب توجه عموم مردم که از نشانههای توسعهی ورزشیاند، پیشنهاد میشود: سرمایهگذاران دولتی و خصوصی در راستای اهداف اجتماعی، سازمانی و اقتصادی در رفع نیازهای مخاطبان، از فرصتهای مذکور استفاده نمایند
چکیده انگلیسی :
In today's life, sport has an irreplaceable role and this growing interest due to the emergence of new sports, raising public awareness about the health and benefits of physical activity for all age groups and increasing media focus on sporting events. it's increasing. The research is to identify entrepreneurial opportunities in sports tourism (case study: sports venues). For the analysis of the present study, a qualitative and quantitative method was used, which were collected during a semi-structured interview and a questionnaire. Data analysis Verification of confirmatory factor analysis and structural equation modeling by partial least squares method with statistical software "Smart PLS (3)" and "SPSS". The results show that entrepreneurial opportunities in sports venues have a health (public), championship and professional approach. Therefore, in order to build, develop sports venues and attract the attention of the public, which are signs of sports development, it is recommended: Public and private investors in line with social, organizational and economic goals to meet the needs of the audience, use these opportunities.The importance and priority of the dimensions of entrepreneurial opportunities in sports venues are as follows: 1. Activities of sports venues, 2. Residence and welfare, 3. Types of sports venues, 4. Pre-construction and construction stages of venues, respectively. The fit of the research model is equal to (GOF = 0.667). Conclusion Entrepreneurial opportunities Sports venues have a (public), heroic and professional approach to health. Therefore, in order to build, develop sports venues and attract the attention of the public, which are signs of sports development, it is recommended: Public and private investors in line with social, organizational and economic goals to meet the needs of the audience, use these opportunities