تأثیر برندسازی صنایعدستی بر توسعه گردشگری با تأکید بر بسته بندی: مورد مطالعه شهرستان شوش دانیال (ع)
یونس غلامی
1
(
دانشیار دانشگاه کاشان
)
محسن صیدالی
2
(
استادیار گروه جغرافیا و گردشگری دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
)
سیده سمیه حسینی
3
(
استادیار دانشکده علوم جغرافیایی و برنامه ریزی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
)
کلید واژه: توسعه پایدار, گردشگری شهری, زیست محیطی, فضاهای سبز شهری,
چکیده مقاله :
بازاریابی و توسعه صنایع دستی بهمثابهه جزء جدایی ناپذیر اقتصاد گردشگری میتواند بهعنوان یکی از منابع درآمد و اشتغال، رهیافتی برای توسعه اقتصادی در قلمرو ملی باشد. در این پژوهش مهمترین و اثر گذارتری اند متغیرهایی همچون آگاهی، کیفیت، پیوستگی و وفاداری بر کیفیت برند و امکانسنجی استفاده صنایعدستی در بسته بندی و تاثیر آن برگردشگری مورد بحث واقع شد. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه گردآوری و جامعه آماری به کمک نرم افزارهای پژوهش ساختاری AMOS و SPSSمورد آزمون قرار گرفت که شامل کلیه گردشگران داخلی است که در بازه زمانی انجام پژوهش از جاذبههای گردشگری شهرستان شوش دانیال (ع) دیدن کرده اند. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از آلفای کرونباخ (791/0) تأیید گردید. نتایج تحقیق نشان میدهد که شاخصهای کیفیت، پیوستگی و وفاداری با کسب میانگین بالاتر از میانگین نظری (µ=3) موافقت و حمایت پاسخگویان را بر امکان سنجی استفاده از صنایع دستی در بسته بندی اعلام کردند همچنین با توجه به فاصله اطمینان به دست آمده در این سه شاخص که مثبت میباشد (به جز شاخص آگاهی) در سطح مطلوب ومعنا داری قرار دارند. اما در شاخص آگاهی با کسب میانگین 58/2، پایینتر از میانگین نظری (µ=3) با وجود معنا دار بودن نشان از عدم مطلوبیت میباشد، همچنین براساس مدل ساختاری و مدل عاملی مرتبه دوم دارای چهار متغیر پنهان آگاهی، کیفیت، پیوستگی و وفاداری میباشد یافتههای به دست آمده نشان میدهد که متغیر پیوستگی بیشترین بار عاملی 97% درصدرا به خود اختصاص داده است وبیشتر از سایر عوامل تحت تاثیر قرار گرفته است و پس ازآن متغیر وفاداری با بارعاملی 86% درصدو متغیر کیفیت با بارعاملی 82% درصدو در آخر متغیر آگاهی با بارعاملی 53% درصدبه ترتیب اثر گذار میباشند.
چکیده انگلیسی :
Considering that in the field of global trade, gaining more share of the consumer market is the main goal of companies and industrial owners, and the use of scientific principles and techniques of marketing is getting more attention. In such a situation, marketing and development of handicrafts as an integral part of the tourism economy can be an approach for economic development in the national territory as one of the sources of income and employment. In this research, the most important and effective variables such as awareness, quality, consistency and loyalty on brand quality and the feasibility of using handicrafts in packaging and its impact on returnability were discussed. The data of the research was collected through a questionnaire and the statistical population was tested with the help of AMOS and SPSS structural research software, which includes all domestic tourists who have visited the tourist attractions of Shush Daniyal (AS) during the research period. The reliability of the questionnaire was confirmed using Cronbach's alpha (0.791). The results of the research show that the indicators of quality, consistency and loyalty with an average higher than the theoretical average (µ=3) indicated the agreement and support of the respondents on the feasibility of using handicrafts in packaging. Also, according to the confidence interval obtained in these three indicators, which are positive (except for the awareness index) , they are at a favorable and meaningful level. However, in the awareness index with an average of 2.58, it is lower than the theoretical average (µ=3) despite being significant, indicating a lack of desirability. Also, based on the structural model and the second-order factor model, it has four hidden variables: awareness, quality, consistency and loyalty. The findings show that the consistency variable has the highest factor load of 97% and is more affected than other factors, followed by the loyalty variable with a factor load of 86% and the quality variable. with a factor load of 82% and finally the awareness variable with a factor load of 53% are effective respectively.
|
Journal of Research and Urban Planning Autumn 2023. Vol 14. Issue 54 ISSN (Print): 2228-5229 ISSN (Online): 2476-3845 https://jupm.marvdasht.iau.ir/
|
|
Research Paper
The impact of craft branding on tourism development with emphasis on packaging: The case study Shush Daniyal (AS)Township
Citation:. DOI: 10.30495/JUPM.2022.30535.4203 DOR: |
Sayedeh Somayeh Hossieni1 Assistant professor, Faculty of Geographical Sciences and Planning, University of Isfahan, Iran.
Yones gholami1 : Associate Professor, Department of Geography and Tourism, University of kashan, Kashan, Iran
Mohsen sedali Assistant Professor, Department of Geography and Urban Planning, University of Kashan, Iran.
Abstract | ARTICL EINFO |
Considering that in the field of global trade, gaining more share of the consumer market is the main goal of companies and industrial owners, and the use of scientific principles and techniques of marketing is getting more attention. In such a situation, marketing and development of handicrafts as an integral part of the tourism economy can be an approach for economic development in the national territory as one of the sources of income and employment. In this research, the most important and effective variables such as awareness, quality, consistency and loyalty on brand quality and the feasibility of using handicrafts in packaging and its impact on returnability were discussed. The data of the research was collected through a questionnaire and the statistical population was tested with the help of AMOS and SPSS structural research software, which includes all domestic tourists who have visited the tourist attractions of Shush Daniyal (AS) during the research period. The reliability of the questionnaire was confirmed using Cronbach's alpha (0.791). The results of the research show that the indicators of quality, consistency and loyalty with an average higher than the theoretical average (µ=3) indicated the agreement and support of the respondents on the feasibility of using handicrafts in packaging. Also, according to the confidence interval obtained in these three indicators, which are positive (except for the awareness index) , they are at a favorable and meaningful level. However, in the awareness index with an average of 2.58, it is lower than the theoretical average (µ=3) despite being significant, indicating a lack of desirability. Also, based on the structural model and the second-order factor model, it has four hidden variables: awareness, quality, consistency and loyalty. The findings show that the consistency variable has the highest factor load of 97% and is more affected than other factors, followed by the loyalty variable with a factor load of 86% and the quality variable. with a factor load of 82% and finally the awareness variable with a factor load of 53% are effective respectively. | Received:2022/05/31 Accepted:2022/09/09 PP: 33-46
Use your device to scan and read the article online
Keywords: Handicrafts, Packaging, Tourism Development, Shush Daniyal Township (As) |
[1] . Corresponding author: Yones Gholami, Tel: +989155339370 Email: yonesgholami@kashanu.ac.ir
Extended Abstract
Introduction
Handicrafts are the second essential factor in the growth of the gross national development in Iran. It has an undeniable value and credibility in the country's economic cycle. However, due to the lack of proper presentation and introduction in the field of international markets, handicrafts have been held back. For this reason, the focus of experts in recent years has been on the export of handicrafts. Packaging is one of the basic priorities and one of the important tools of marketing and competition in international societies and has a significant impact on the brand of products and services. Since the type of handicrafts depends on the geographical and natural environment and the artist who uses materials and texture techniques based on his creativity without trying to imitate a specific model; A special design can be created by weaving the colors (colored fibers) of your choice.
Methodology
This research is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of nature. The research data has been collected in two ways; In order to obtain research data, questionnaires were used, and library sources and field interviews were used to collect information. The size of the sample population was estimated with the sample power software of 180 tourists and it was completed in a specific time frame (Nowrooz holidays). The validity of the research tool is a formal questionnaire and Cronbach's alpha test was used to measure the reliability. According to the coefficient of this test (0.791), the reliability of the questionnaire has been confirmed. The questionnaires were analyzed using SPSS software and Amos structural equation modeling software.
Results and discussion
The results of the T test for a better and more accurate investigation of the effects of the four indicators of awareness, quality, continuity and loyalty on the feasibility of using handicrafts in packaging and its effect on reversibility show that according to the significance level (sig ≤ 0.05), the value of the T statistic was calculated for the awareness index (-5.233), for the quality index (4.58), for the continuity index (11.68), and for the loyalty index (10.25). Considering the theoretical average (µ=3) and accepting an error of less than 0.05% (sig=0.000) and a confidence level of 0.095%, it can be said that the indicators of quality, consistency and loyalty by obtaining an average higher than the theoretical average (µ=3) the respondents expressed their agreement and support on the feasibility of using handicrafts in packaging. You are not there. But in the awareness index, with an average of 2.58, it is lower than the theoretical average (µ=3), despite being significant, it indicates a lack of desirability. In the continuation of the research, structural equation modeling has been used to investigate the feasibility of using handcrafts in packaging and its role in tourism development (Figure 2). The purpose of doing this work is to identify the most important and effective variables such as awareness, quality, consistency and loyalty on brand quality and the feasibility of using handicrafts in packaging. In fact, in this research, we seek to know which of these variables has the greatest effect on brand quality. The second-order factor model has four hidden variables of awareness, quality, continuity and loyalty. The findings show that the continuity variable has the highest factor load of 97% and is affected more than other factors, and then the loyalty variable with a factor load of 86%, the quality variable with a factor load of 82%, and finally the awareness variable with a factor load of 53% are effective in that order.
Conclusion
According to the hypothesis H1, based on the analysis and results of the research, special solutions should be provided to increase the awareness of tourists about handicraft products. These solutions can include holding handicraft exhibitions, brochures related to the importance and introduction of these industries, more and more scientific introduction of these industries in local and national media, holding symbolic workshops and involving tourists and even local people with little knowledge in the production of handicrafts, holding various seminars with attractive ideas to introduce more of these industries to the tourist community and others. This requires the cooperation and assistance and proper investment of the relevant organizations. Hypothesis H2 showed that tourists responded positively to the quality of these types of industries and are aware of the high importance of these industries in life and replacing them with industries that are made of chemicals and plastics, which can be a positive factor in promoting and increasing the sales of these industries as a packaging brand. Hypothesis H3 with the highest factor load (97%) shows that this indicator is an important factor in transforming crafts into packaging brands and loyalty to these industries. As a result, according to the response of tourists to the index of continuity, which includes the degree of functionality and practicality of handicrafts, as well as the presentation of these industries in the current form and the effective role of these industries in the transmission of culture, more attention needs to be paid to these effective factors in this index. Therefore, this index plays an important role in the purchase and continued use of these industries. The research indicates that for a high percentage of the respondents, the transformation of handicrafts into the packaging industry has been an interesting and thought-provoking discussion with the approval and support of the tourist community. The use of handicrafts in packaging not only adds to the attractiveness of packaging, but also takes these industries beyond the decorative aspect and makes them more practical. Due to the natural materials used in handicrafts and the returnability of these materials to nature, it will have the least harm to the environment, and replacing handicrafts for packaging instead of chemical and plastic industries will be very useful and significant for the health of the society. Therefore, the following suggestions are made to improve the results of this research..
مقاله پژوهشی
تأثیر برندسازی صنایعدستی بر وفاداری گردشگران با تأکید بر بسته بندی: مورد مطالعه شهرستان شوش دانیال (ع)
یونس غلامی1: دانشیار گروه جغرافیا و گردشگری دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
سیده سمیه حسینی : استادیار دانشکده علوم جغرافیایی و برنامه ریزی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
محسن صیدالی: استادیار گروه جغرافیا و گردشگری دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
اطلاعات مقاله | چکیده |
تاریخ دریافت:10/03/1401 تاریخ پذیرش:18/06/1401 شماره صفحات:46-33
از دستگاه خود برای اسکن و خواندن مقاله به صورت آنلاین استفاده کنید
واژههای کلیدی: گردشگری، صنایع دستی، بسته بندی، شهرستان شوش دانیال (ع). | برندسازی به عنوان ابزاری ارزشمند در بازاریابی مقاصد گردشگری و به مثابهه جزء جدایی ناپذیر توسعه صنایع دستی میتواند باعث خلق مزیت از طریق ویژگی های منحصر به فرد مقصد در مقایسه با سایر مقاصد رقیب باشد. بر این اساس در پژوهش حاضر با بهرهگیری از روشهای کمّی در نرم افزار SPSS و مدلسازی معادلات ساختاری در محیط نرم افزار AMOS به تبیین تأثیر برندسازی صنایعدستی بر وفاداری گردشگران با تأکید بر بسته بندی پرداخته شده است. بدین منظور 180 پرسشنامه به صورت تصادفی در اختیار گردشگرانی که در بازه زمانی انجام پژوهش از جاذبه های گردشگری شهرستان شوش دانیال دیدن کرده اند قرار گرفت و پایایی آن به میزان 791/0 بوسیله آزمون آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. روایی ابزار تحقیق نیز با بهره گیری از روایی صوری مورد تأیید قرار گرفت. نتایج حاصل از کاربرد مدلسازی معادلات ساختاری در این پژوهش نشان میدهد که شاخصهای کیفیت، پیوستگی و وفاداری با کسب میانگین بالاتر از میانگین نظری (µ=3) موافقت و حمایت پاسخگویان را بر امکان سنجی استفاده از صنایع دستی در بسته بندی اعلام کردند و با توجه به فاصله اطمینان به دست آمده در این سه شاخص در سطح مطلوب ومعنا داری قرار دارند. اما در شاخص آگاهی با کسب میانگین 58/2، پایینتر از میانگین نظری (µ=3) با وجود معنا دار بودن نشان از عدم مطلوبیت میباشد، همچنین براساس مدل ساختاری و مدل عاملی مرتبه دوم متغیر پیوستگی بیشترین بار عاملی 97% را به خود اختصاص داده است و بیشتر از سایر عوامل تحت تاثیر قرار گرفته است و پس از آن متغیر وفاداری با بارعاملی 86% و متغیر کیفیت با بارعاملی 82% و در آخر متغیر آگاهی با بارعاملی 53% درصدبه ترتیب اثر گذار میباشند. |
استناد: DOI: 10.30495/JUPM.2022.30535.4203 DOR: |
[1] . نویسنده مسئول: یونس غلامی، تلفن: 09155339370، پست الکترونیکی: yonesgholami@ymail.com
مقدمه
صنایع دستی پیوندی بین گذشته و آینده است که منعکس کننده تبلور خرد و خلاقیت مردم است (Liu et al,2024) هویت محلی (فرهنگ) بهعنوان عنصر متمایزکننده صنایعدستی (Zhan et al,2017) و متقابلا صنایع دستی فرصتی عالی برای غنی سازی فرهنگ و حفظ آن است (Ghanbari et al, 2023). که از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است و ارتباط تنگاتنگی با سبک زندگی، تاریخ مردم و میراث های غنی دارد از سوی دیگر صنایعدستی از قدیم در جهان بهعنوان منبع ایجاد شغل برجسته شده و(Sanchis et al,2016) امروزه، برای بهبود استانداردهای زندگی مردم و تحرک اقتصادی، یافتن جایگزینی برای استفاده از منابع بومی و محلی اجتناب ناپذیر است (Black & Cobbinah, 2018). از این نظر، صنایعدستی بهعنوان بخشی از اقتصاد، عنصری از انسجام اجتماعی، یک منبع گردشگری بالقوه ، منبع فرهنگی متمایز و یک جنبه کلیدی برای تشویق نوآوری و توسعه جامعه است؛ بنابراین میتوان گفت پیدایش صنایعدستی توسط مردم محلی، منبعی برای امرارمعاش یا رفاه اقتصادی است که با رشد گردشگری مرتبط (Richards,2021) و بسیاری مناطق درآمد خود را بر اساس فروش محصولات صنایعدستی منطقهای و محلی به گردشگران قرار میدهند (Morais,2022) این صنایع، میتواند بدون آسیب رساندن به محیطزیست، به بهترین عملکرد ممکن دست یابد، بنابراین هنر و صنایعدستی میتواند یک تجارت پایدار باشد (Kallmuenzer et al,2019)
برندسازی و بازاریابی حرفه ای برای جذب مصرف کنندگان در صنایع دستی به ندرت انجام شده است هر چند اقداماتی مانند صدور گواهینامه نشان جغرافیایی (GI) و کمپین های تجارت منصفانه (FT) به طور فعال در حال اجرا و در خدمت اهداف برندسازی و حمایت از صنایع دستی هستند. از طرف دیگر آگاهی از برند و تداعی برند عناصر مهم ارزش ویژه برند مبتنی بر مصرف کننده (CBBE) هستند زیرا هر دو نشان دهنده رابطه و ارتباط بین شرکت و مصرف کنندگان هستند. وفاداری به برند «وابستگی مشتری به یک برند» است و نتیجه آن پس از خرید مکرر یک برند خاص است(Lee & Zhao ,2024) از طرف دیگر بستهبندی به معنی ظرف، محفظه و سیستمی هماهنگ است که نهتنها سلامت کالای موردنظر را طی فرایند تولید تا مصرف تضمین میکند، بلکه برای ایجاد ارتباطی قوی، سریع و کمهزینه بین تولیدکننده و مصرفکننده میکوشد، بستهبندی درعینحال که باید به لحاظ فیزیکی نگه دارنده و محافظ محصول باشد ، به لحاظ بصری باید با حفظ هویت محصول، دارای جذابیت با رویکردی متفاوت و تأثیرگذار باشد (Klimchuk & Krasovec, 2012) تعامل نزدیک و ارتباط بین سه مورد بازاریابی، بسته بندی و نام تجاری میتواند موفقیت در صادرات هر محصول را در راستای افزایش تولید ناخالص داخلی (Banchirigah & Hilson,2010) تضمین کند.
صنایع دستی به عنوان یک عامل اساسی در رشد تولید ناخالص ملی، ارزش و اعتباری غیر قابل انکار در چرخه ی اقتصادی کشور بر عهده دارد این در حالی است که به علت عدم ارائه و معرفی مناسب در بازارهای بین المللی این مهم حاصل نشده است، به همین دلیل تمرکز کارشناسان در سال های اخیر به صادرات صنایع دستی به عنوان بخشی از محصولات فرهنگی معطوف شده که همزمان می تواند نقش برجسته ای در گسترش فرهنگ و هنر بزرگ ایرانی_اسلامی بازی کند و آن را به مخاطبان بین المللی بشناساند این امر نیازمند پارامترهای متعددی است که از این میان بسته بندی از اولویت های اساسی و از ابزارهای مهم بازاریابی و رقابت در جوامع بین المللی به شمار می رود و تاثیر قابل توجهی بر برند محصولات و خدمات دارد. سرزمین خوزستان پیوسته بستر مناسبی برای رشد و شکوفایی هنر و صنایع دستی در زمینههای مختلف به شمار آمده است. همچنین تعدد و تکثر قومی و فرهنگی مردم خوزستان موجب شده تا صنایع دستی در این استان از تنوع چشمگیری برخوردار باشد. در این میان شهرستان شوش با قدمتی تاریخی و مردمانی هنرمند و هنر دوست و با داشتن بسترهای مناسب در زمینههای فرهنگی_ زیارتی، گردشگری از جمله وجود آثار باستانی و تاریخی و نیز دارا بودن طبیعت بکر کرخه با طول حدود 180 کیلومتر در دو سوی رودخانه کرخه موجبات فراهم آمدن ابزار طبیعی و مورد نیاز این صنایع را به وفور به وجود آورده که میتواند در ایجاد اشتغال در زمینه صنایع دستی جزو شهرستانهای پیشرو باشد و زمینه را برای شناخت و توسعه این صنایع با بسته بندی مناسب در سطح ملی و بلکه جهانی فراهم و بهعنوان یک برند بسته بندی شناخته شوند.
پیشینه و مبانی نظری تحقیق
امروزه اهمیت بسته بندی و برند بهعنوان یک ابزار ارتباطی درحالرشد است. در ادبیات بازاریابی از آن بهعنوان یکی از عناصر اصلی و بخشی از محصول و برند در نظر گرفته شده و صاحب نظران دیدگاه های خاص خود را در مورد آن مطرح می نمایند. قدرت یک نام تجاری نیز در شناخت مشتری به عنوان نام تجاری یا برند گشتالت شناخته می شود و یک تصور را در بین مشتریان برمی انگیزد که کلیت اجزای برند را برجسته می کند. تجربیات ادراکی و احساسات پایه هایی هستند که برند را تشکیل می دهند (Mandagi & Aseng 2021). تحقیقات قبلی چندین متغیر مربوط به بازاریابی و رفتار مصرف کننده که بر برند تأثیر می گذارد را شناسایی کرده اند از جمله این متغییر ها نگرش به برند ، دلبستگی به برند، وفاداری و بازاریابی رسانه های اجتماعی ( Siddik, et al, 2022) رضایت مشتری و قصد خرید مجدد می باشند (Wulyatiningsih & Mandagi,2023) رضایت مشتری در بخش گردشگری زمانی رخ می دهد که گردشگران محصولات یا خدماتی را دریافت کنند که با خواسته ها و انتظارات آنها مطابقت داشته باشد. عدم تناسب بین نیازها و انتظارات مصرف کننده و محصولات یا خدمات می تواند منجر به نارضایتی شود (Sukmadi, 2014) وفاداری مشتری میزان تعهدی است که مصرف کنندگان نسبت به یک موضوع خاص نشان می دهند، در همین راستا رضایت گردشگران نقش مهمی در تقویت وفاداری آنها دارد. (Qomariah, 2017)
در پژوهشی et al(2023) Yadav تأیید کردند که تجارب عاطفی بازدیدکنندگان بینالمللی به طور قابلتوجهی عشق برند را به یک ملت افزایش میدهد و منجر به وفاداری به برند ملی و WOM مثبت در بین آنها میشود. برخی محققان بر عناصر و رویکردهای تحقق برندسازی صنایع دستی تمرکز کرده اند در این ارتباط (2022)Aounzou, Kalloubi, and Boulaalam سیستمی مبتنی بر اینترنت اشیاء ارائه دادند که از برچسب ملی صنایع دستی در قالب دیجیتال برای نظارت بر محصولات در چرخه عمر آنها استفاده و از اصالت و قابلیت ردیابی اقلام اطمینان می داد و از ارزش های هنری و برند سنتی محافظت می کرد. Li et al (2017) استدلال کردند که اجرای استراتژی برندسازی صنایع دستی، یک استراتژی هویت فرهنگی ملی، ضروری و کلیدی برای احیای صنایع دستی سنتی چین است، زیرا فرهنگ ملی غنی موجود در صنایع دستی را آزاد می کند (2019) Ryun & Jin برای برندسازی کره ای استراتژی طراحی بسته بندی را پیشنهاد کردند در همین راستا در پژوهش سامانی فر و همکاران (1396) با بررسی دیدگاه گردشگران خارجی نسبت به وضعیت بسته بندی صنایع دستی اصفهان، تنها رنگ و ابعادبسته بندیها را با موفقیت نزدیک به متوسط ارزیابی نموده و دیگر ابعاد بصری بستهها از جمله نوآوری، شکل و طراحی آنها و همچنین تمامی جوانب ابعاد اطلاعاتی این بسته بندیها نتوانسته انتظارات مورد توجه آنها را برآورده سازد. در پژوهش Kyungran& Myong(2015) بر لزوم ارتقای همکاری بین طراحان و توسعه دهندگان محصول در صنایع دستی و طراحی با ارائه آموزش یکپارچه برای متخصصان، هنرمندان جوان، صنعتگران و طراحان، برای توسعه محصولات جدید با تطبیق ویژگیهای سنتی و عملکردهای مدرن، و توسعه بینالمللی استدلال کردند.
Sartori et al(2012) اذعان کردند که موفقیت یک استراتژی برند به تمایل ذینفعان داخلی آن برای حمایت از تلاشهای بازاریابی بستگی دارد و و یک مدل داخلی مبتنی بر سهامداران از ارزش ویژه برند برای مقاصد گردشگری پیشنهاد میکنند موسوی و همکاران (1396) در پژوهش توسعه صنعت گردشگری از طریق برند سازی صنایع دستی به شناسایی عامل کیفیت و قیمت بهعنوان ویژگیهای تعیین کننده خرید صنایع دستی اشاره و در نهایت راهبردهایی برای ارتقای برند ارائه دادند. Mevhibe & Ozdemir(2012) معتقد بودند که صنایع دستی نشان دهنده ویژگی های فرهنگی، طبیعی و تاریخی یک منطقه و جامعه است و نشانه های جغرافیایی در صنایع دستی ابزار مهمی برای تبدیل شدن صنایع دستی به برندهای جهانی است زیرا بر برند و بازارهای آنها تأثیر می گذارد. به گفته Chow et al(2017 رضایت مشتری در سه شاخص آگاهی، کیفیت و پیوستگی معنی پیدا میکند و نتیجه این سه شاخص در رضایت مشتری رسیدن به وفاداری مشتری است و این مهم یعنی وفاداری به برند در قالب مقصدهای گردشگری بهندرت موردمطالعه قرار گرفته است. (1996) Aake آگاهی از برند را به عنوان قدرت یک خریدار بالقوه در بازخوانی و تشخیص می داند وی چندین سطح را برای آگاهی از برند معرفی کرده که از تشخیص برند شروع شده و به برند غالب ختم میشود. مسئله دیگر در مورد رضایت مشتری کیفیت است، کیفیت تولیدات صنایعدستی از دیگر عوامل تأثیرگذار بر رونق فروش این محصولات است. در این پژوهش منظور از آگاهی برند، توانایی تشخیص بازشناسی و به یادآوری گردشگران بالقوه در مورد برند صنایعدستی شهرستان شوش بهعنوان مقصد گردشگری است.
در ادامه با توجه به مبانی نظری و پیشینه تحقیق میتوان فرضیات زیر را برای تحقیق حاضر در نظر گرفت:
الف. فرضیه H1: آگاهی گردشگران بر وفاداری به برند سازی، بسته بندی صنایع دستی مؤثر میباشد.ب. فرضیه H2: کیفیت کالا و خدمات بر وفاداری گردشگران و برند سازی، بسته بندی صنایع دستی مؤثر میباشد.ج. فرضیه H3: پیوستگی بر وفاداری کالا و خدمات به برند سازی و بسته بندی صنایع دستی مؤثر میباشد .
شکل شماره (1)- مدل مفهومی عوامل مؤثر بر برندسازی، بستهبندی صنایعدستی و تأثیر آن برگردشگری
مأخذ؛ اقتباس از Chow et all,2017))
روش تحقیق و شناخت محدوده
این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی_ پیمایشی است. گردآوری داده های تحقیق، به دو شیوه بوده است؛ چنان که برای بهدستآوردن داده های پژوهشی از ابزار پرسشنامه و برای گردآوری داده های اطلاعاتی از منابع کتابخانهای و مصاحبههای میدانی بهره گرفته شده است. حجم جامعه نمونه با نرمافزار سمپل پاور 180 نفر گردشگر که از صنایع دستی خرید کرده اند به صورت تصادفی، برآورد گردید و در بازه زمانی خاص (ایام تعطیلات نوروز) تکمیل شد، روایی ابزار تحقیق پرسشنامه صوری است و برای سنجش پایایی نیز از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده باتوجهبه ضریب این آزمون (791/0)، پایایی پرسشنامه، تأیید شده است (جدول شماره 1). پرسشنامهها با استفاده از نرمافزار SPSS و نیز نرمافزار مدلسازی معادلات ساختاری Amos مورد تحلیل واقع شد.
جدول شماره 1: بررسی شاخصها و مقدار آلفای موردنظر هر شاخص
شاخص | مقدار آلفا | گویه |
آگاهی | 856/0 | میزان علاقهمندی به صنایعدستی |
میزان آگاهی نسبت به صنایعدستی | ||
میزان آشنایی با صنایعدستی مقصد گردشگری | ||
میزان آشنایی با صنایعدستی شهر شوش | ||
میزان آشنایی با صنایعدستی حصیربافی | ||
کیفیت | 802/0 | میزان جذابیت صنایعدستی در شهر شوش برای گردشگران |
میزان جذابیت صنایعدستی برای خریداران | ||
تأثیر رنگ در جذابیت صنایعدستی و فروش آن | ||
تاثیر مراحل تولید حصیر در جذابیت آن | ||
پیوستگی | 790/0 | میزان قابلیت و کاربردیبودن صنایعدستی |
تأثیر مطرح شدن صنایعدستی به شکل امروزی درفروش آنها | ||
نقش صنایعدستی در انتقال فرهنگ منطقه | ||
نقش خرید صنایعدستی در بازگشت دوباره به محل سفر | ||
تاثیر تبدیل صنعت حصیر به صنعت بستهبندی در فروشش آن | ||
وفاداری | 819/0 | تبدیل صنعت حصیر به صنعت لوکس و تأثیر آن در خرید |
اهمیت سلامت بستهبندی حصیر نسبت به سایر بستهبندیها | ||
تمایل به نگهداری مواد غذایی دربسته بندیهای طبیعی | ||
میزان تأثیر استفاده از صنعت طبیعی حصیر دربسته بندی | ||
میزان موافقت استفاده از صنایعدستی دربسته بندی | ||
میزان تأثیر خرید خریداران در حمایت از صنایعدستی | ||
میزان تأثیر استفاده از بستهبندیهای طبیعی در حفظ محیطزیست |
منبع؛ Authors' calculations
شوش یکی از شهرستانهای استان خوزستان بوده که مساحتی نزدیک به 3577 کیلومترمربع از سطح استان را به خود اختصاص داده است. این شهرستان بین 31 درجه و 41 دقیقه تا 32 درجه و 31 دقیقه عرض شمالی و 47 درجه و 49 دقیقه تا 48 درجه و 42 دقیقه طول شرقی واقع شده است که از شمال به اندیمشک، از جنوب به اهواز، از شرق به دزفول و شوشتر و از جنوب غربی به دشت آزادگان و از شمال غربی به استان ایلام محدود میشود. شکل شماره 2 موقعیت منطقه مورد مطالعه را در کشور و استان خوزستان نشان می دهد.
شکل شماره (2)- موقعیت محدوده مورد مطالعه-شهرستان شوش دانیال
منبع: نگارندگان
بحث و یافتهها
در این پژوهش جهت بررسی سنجش اثرات ملموس و غیر ملموس چهار شاخص آگاهی، کیفیت، پیوستگی و وفاداری بر امکان سنجی استفاده از صنایع دستی در بسته بندی و تاثیر آن برگردشگری از آزمون T تک نمونه ای استفاده شده است. (جدول شماره 2)
جدول شماره (2)-آزمون T برند سازی، بسته بندی صنایع دستی وتاثیر آن برگردشگری
شاخص | T آماره | درجه آزادی | میانگین | سطح معناداری آزمون | فاصله اطمینان 95% سطح معناداری | |
حد پایین | حد بالا | |||||
آگاهی | 233/5- | 179 | 58/2 | 00/0 | 5728.- | 25/0- |
کیفیت | 58/4 | 179 | 69/3 | 00/0 | 25/0 | 64/0 |
پیوستگی | 68/11 | 179 | 91/3 | 00/0 | 75/0 | 065/1 |
وفاداری | 25/10 | 179 | 92/3 | 00/0 | 74/0 | 102/1 |
منبع؛ Authors' calculations
نتایج آزمون T نشان میدهد که باتوجهبه سطح معناداری (sig≤0.05)، مقدار آماره T برای شاخص آگاهی (233/5-)، برای شاخص کیفیت (58/4)، برای شاخص پیوستگی (68/11)، و برای شاخص وفاداری (25/10) محاسبه شده است. بهگونهای که با درنظرگرفتن میانگین نظری (µ=3) و با قبول خطای کمتر از0.05 درصد sig=0.000)) و درجه اطمینان 095/0درصد، بنابراین میتوان گفت که شاخصهای کیفیت، پیوستگی و وفاداری با کسب میانگین بالاتر از میانگین نظری (µ=3) موافقت و حمایت پاسخگویان را بر امکانسنجی استفاده از صنایعدستی در بسته بندی اعلام کردند همچنین باتوجهبه فاصله اطمینان بهدستآمده در این سه شاخص که مثبت است (به جز شاخص آگاهی) در سطح مطلوب و معناداری قرار دارند. اما در شاخص آگاهی با کسب میانگین 58/2، پایینتر از میانگین نظری (µ=3) با وجود معنادار بودن نشان از عدم مطلوبیت است. در ادامه با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری به بررسی میزان امکانسنجی استفاده از صنایع دستی در بستهبندی و نقش آن در وفاداری گردشگران پرداخته شد و مهم ترین و اثر گذارترین متغییر ها ( آگاهی، کیفیت، پیوستگی و وفاداری) بر کیفیت برند و امکانسنجی استفاده از صنایعدستی در بسته بندی مشخص شد (شکل شماره3).
شکل شماره 3- مدل ساختاری برند سازی، بسته بندی صنایع دستی وتاثیر آن بر وفاداری گردشگران
منبع؛ Authors' calculations
در این قسمت از پژوهش الگوی مدلسازی معادالت ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که این مدل روابط بین متغیرهای پنهان و آشکار را با استفاده از ضرایب رگرسیونی بدست می آورد(غلامی و همکاران، 1401) یافته های به دست آمده نشان می دهد که متغیر پیوستگی بیشترین بار عاملی 97% درصدرا به خود اختصاص داده است وبیشتر از سایر عوامل تحت تاثیر قرار گرفته است و پس ازآن متغیر وفاداری با بارعاملی 86% درصدو متغیر کیفیت با بارعاملی 82% درصدو در آخر متغیر آگاهی با بارعاملی 53% درصدبه ترتیب اثر گذار می باشند. درادامه درجدول شماره (3) با توجه به ضریب p زیر 5% درصدکه نشان دهنده مطلوبیت مدل است همچنین نمرات بدست آمده از شاخص های اصلی برازش مدل نشان از برازش خوب و قابل قبول مدل است به طور کلی باتوجه به نتایج بدست آمده بیشترین تاثیر را متغییر پیوستگی در برند سازی صنایع دستی داشته است زیرا با توجه به پاسخ گردشگران به شاخص پیوستگی که شامل میزان قابلیت وکاربردی بودن صنایع دستی و نیز مطرح شدن این صنایع به شکل امروزی و نقش موثر این صنایع در انتقال فرهنگ برازش بالاتری نسبت به سایر شاخص ها داشته است و در مقابل شاخص آگاهی کمترین تاثیر را به علت کمی اطلاعات یا عدم وجود اطلاعات گردشگران پاسخگو به صنایع دستی را به خود اختصاص داده است.
جدول شماره 3- بررسی متغییر های برند سازی، بسته بندی صنایع دستی وتاثیر آن بر وفاداری گردشگران
شاخصها | متغیر | اختصارها | بار عاملی | همبستگی کلی | نسبت بحرانی | p | نتیجه |
آگاهی | q 1 | میزان علاقهمندی به صنایعدستی | 64/0 | 37/0 | 96/2 | 03/0 | تأیید |
q2 | میزان آگاهی نسبت به صنایعدستی | 65/0 | 28/0 | 86/3 | *** | تأیید | |
q3 | میزان آشنایی با صنایعدستی مقصد گردشگری | 51/0 | 302/0 | 18/3 | 01/0 | تأیید | |
q4 | میزان آشنایی با صنایعدستی شهر شوش | 702/0 | 405. | 95/3 | *** | تأیید | |
q6 | میزان آشنایی با صنایعدستی حصیربافی | 54/0 | 34/0 | 42/3 | *** | تأیید | |
کیفیت | q5 | میزان جذابیت صنایعدستی در شهر شوش برای گردشگران | 52/0 | 41/ | *** | *** | تأیید |
q7 | میزان جذابیت صنایعدستی برای خریداران | 65/0 | 53/0 | 53/3 | *** | تأیید | |
q8 | تأثیر رنگ در جذابیت صنایعدستی و فروش آن | 73/0 | 57/0 | 72/5 | *** | تأیید | |
q9 | تاثیر مراحل تولید حصیر در جذابیت آن | 64/0 | 64/0 | *** | *** | تأیید | |
پیوستگی | q11 | میزان قابلیت و کاربردیبودن صنایعدستی | 58/0 | 64/0 | 78/5 | *** | تأیید |
q12 | تاثیر مطرح شدن صنایع دستی به شکل امروزی در فروش آنها | 51/0 | 39/0 | 85/2 | 004/0 | تأیید | |
q13 | نقش صنایعدستی در انتقال فرهنگ منطقه | 61/0 | 43/0 | 66/4 | *** | تأیید | |
q14 | نقش خرید صنایعدستی در بازگشت دوباره به محل سفر | 66/0 | 30/0 | 83/2 | 005/0 | تأیید | |
q15 | تاثیر تبدیل صنعت حصیر به صنعت بستهبندی در فروش آن | 65/0 | 61/0 | *** | *** | تأیید | |
وفاداری | q16 | تبدیل صنعت حصیر به صنعت لوکس و تاثیر آن درخرید | 71/0 | 42/0 | *** | *** | تأیید |
q17 | اهمیت و سلامت بستهبندی حصیر نسبت به بستهبندیهای شیمیایی | 71/0 | 51/0 | 73/2 | *** | تأیید | |
q18 | تمایل به نگهداری مواد غذایی دربسته بندیهای طبیعی | 68/0 | 35/0 | 83/2 | 005/0 | تأیید | |
q19 | میزان تأثیر استفاده از صنعت طبیعی حصیر دربسته بندی | 76/0 | 53/0 | 07/3 | *** | تأیید | |
q20 | میزان موافقت استفاده از صنایعدستی در بستهبندی | 75/0 | 51/0 | 65/3 | *** | تأیید | |
q21 | میزان تأثیر خرید خریداران در حمایت از صنایعدستی | 47/0 | 57/0 | 65/3 | *** | تأیید | |
q22 | میزان تأثیر استفاده از بستهبندیهای طبیعی در حفظ محیطزیست | 55/0 | 54/0 | 73/3 | *** | تأیید |
منبع؛ Authors' calculations
پس از بررسی معناداری پارامترها با مقدار صفر به ارزیابی مدل نهایی پژوهش توسط شاخصهای برازش پرداخته میشود. در جدول شماره (4) شاخصهای اصلی برازش مدل نشان میدهد که دادههای پژوهش به خوبی توانستهاند مدل مفهومی پژوهش را نمایندگی کنند.
جدول شماره (4)- شاخصهای اصلی برازش مدل عاملی مرتبه دوم
شاخص | CMIN/DF | DF | GFI | CFI | RMSEA |
نمرات | 43/1 | 180 | 78/0 | 832/0 | 074/0 |
منبع؛ Authors' calculations
نتیجهگیری
شهرستان شوش از منابع گردشگری متنوع و متعددی مشتمل بر منابع طبیعی، منابع یادمانی و تاریخی، منابع فرهنگی -اجتماعی، منابع صنایعدستی برخوردار است که در مجموع بستر مناسبی برای توسعه انواع فعالیتهای گردشگری با انگیزههای متفاوت پدید آورده است. نقش و اهمیت صنایعدستی بهعنوان هنری اصیل و بومی، با جنبههای کاربردی مختلف از لحاظ هنری، اقتصادی، اجتماعی و تأثیرات مثبت اقتصادی صنایعدستی و فرهنگی بر همگان آشکار است. تجارت صنایعدستی بازار اقتصادی بزرگی را شامل میشود که در بسیاری کشورها به دلایل زیادی همچون دسترسی آسان و ارزان به مواد اولیه، نیاز به سرمایهگذاری اندک، برخورداری از ابزار کار ساده و تأثیرگذاری در صنعت گردشگری و از سویی دیگر اشتغالزایی در مناطقی که تولید میشوند موردتوجه قرار گرفته است؛ بنابراین در این میان نباید از نقش طراحی و بستهبندی محصولات صنایعدستی برای حفظ، معرفی، بازاریابی و البته میزان فروش و صادرات آن غافل شد. باوجودآنکه اهمیت و ضرورت توجه به بستهبندی در کشورهای درحالتوسعه و بازارهای غیررقابتی آنها نمود چندانی ندارد؛ اما ارزش بازار بستهبندی جهانی در حدود 500 بیلیون دلار تخمین زده می شودکه اغلب آن مربوط به کشورهای صنعتی میشود. با این وصف، بسته بندی جایگاه ویژهای در نظام توزیع بازارهای داخلی و خارجی را دارا است که در طراحی و ساخت آن باید لحاظ شود. با توجه به اهمیت بحث بندی و بازاریابی صنایع دستی در این پژوهش به موضوع جدیدی پرداخته شد و آن موضوع مطرح شدن خود صنایع دستی بهعنوان برند بسته بندی میباشد نتایج حاصل از آزمون و پژوهش نشان داد که؛
فرضیه H1: تاثیر آگاهی بر وفاداری به برند سازی، بسته بندی صنایع دستی مورد آزمون قرار گرفت و با کسب کمترین بار عاملی 53% نشان از پایین بودن آگاهی مردم نسبت به محصولات صنایع دستی را بیان میکند که با نتایج پژوهش سامانی فر و همکاران (1396) مشابهت ندارد.
در فرضیه H2: تاثیر کیفیت بر وفاداری و برند سازی، بسته بندی صنایع دستی سنجیده شد و با کسب بارعاملی 82% درصد نشان از اهمیت این شاخص و تاثیر مثبت آن بر وفاداری میباشد و برازش مثبت را نشان میدهد که با نتایج تحقیق موسوی و همکاران (1396) مشابهت دارد و همدیگر را تایید می کنند.
در فرضیه H3: تاثیر شاخص پیوستگی بر وفاداری به برند سازی، بسته بندی صنایع دستی مورد سنجش قرار گرفت و بالاترین بار عاملی 97% درصد را به خود اختصاص داد.
طبق فرضیه H1 بر اساس تحلیلها و نتایج حاصل از پژوهش برای افزایش آگاهی گردشگران نسبت به محصولات صنایع دستی باید راهکارهای ویژه ای ارائه داد. این راهکارها میتواند شامل برگزاری نمایشگاههای صنایع دستی، برشورهای مرتبط با اهمیت و معرفی این صنایع، معرفی بیشتر و علمیتر این صنایع در رسانههای محلی و ملی، برگزاری کارگاههای نمادین و شرکت دادن گردشگران و حتی افراد محلی کم اطلاع در روال تولید صنایع دستی، برگزاری سمینارهای مختلف و با ایدههای جذاب جهت شناساندن بیشتر این صنایع به جامعه گردشگر و دیگر موراد میباشد. که این مورد همکاری و مساعدت و سرمایه گذاری مناسب سازمانهای مربوطه را میطلبد.
فرضیه H2 نشان داد که گرشگران به کیفیت این نوع صنایع پاسخ مثبت داده و به اهمیت بالای این صنایع در زندگی و جایگزین کردن آنها با صنایعی که از مواد شیمیایی و پلاستیکی تهیه میشوند واقف هستند که این مورد خود میتواند عامل مثبتی در تبلیغ و افزایش فروش این صنایع بهعنوان برند بسته بندی باشند.
فرضیه H3 با کسب بالاترین بار عاملی (97%) نشان میدهد که این شاخص عامل مهمی در تبدیل صنایع دستی به برند بسته بندی و وفاداری نسبت به این صنایع میباشد. در نتیجه با توجه به پاسخ گردشگران به شاخص پیوستگی که شامل میزان قابلیت وکاربردی بودن صنایع دستی و نیز مطرح شدن این صنایع به شکل امروزی و نقش موثر این صنایع در انتقال فرهنگ نیازمند توجه بیشتر به این عوامل موثر در این شاخص میباشد. بنابراین این شاخص عامل و نقش مهمی را در خریداری و استفاده مستمر از این صنایع را دارا است.
پژوهش حاکی از آن است که برای درصد بالایی از پاسخگویان تبدیل صنایعدستی به صنعت بستهبندی بحث جالب و قابلتأمل و همراه با تأیید و حمایت جامعه گردشگر بوده است. استفاده از صنایعدستی دربسته بندی نهتنها به جذابیت بستهبندیها میافزاید؛ بلکه این صنایع را از جنبه تزیینی فراتر میبرد و آنها را کاربردیتر میکند. به دلیل مواد طبیعی استفاده شده در صنایعدستی و بازگشتپذیر بودن این مواد به طبیعت کمترین آسیب را به محیطزیست خواهد داشت و نیز جایگزینکردن صنایعدستی برای بستهبندی بهجای صنایع شیمیایی و پلاستیکی برای سلامت جامعه بسیار مفید و قابلتوجه خواهد بود، بحث اشتغال و فراموشنشدن این صنایع با تبدیل آنها به صنایع بستهبندی نیز دوچندان خواهد شد و همچنین به دلیل طبیعی بودن مواد صنایعدستی اشتراک افراد بیشتری در مراحل تولید از کاشت تا برداشت را خواهد داشت و ایجاد اشتغال نسبتاً بالا خواهد بود؛ بنابراین پیشنهادها زیر جهت پیش برد هرچه بهتر نتایج این پژوهش مطرح میشود.
*تخصیص سایت و محل مناسب جهت عرضه محصولات صنایعدستی و معرفی هرچه کاملتر و علمیتر این صنایع به جامعه گردشگر و جامعه محلی و تأکید بر برگشتپذیر بودن این صنایع به محیطزیست و کمک به آن.
*ایجاد یک انجمن متخصص و متشکل از (کارشناس گردشگری، کارشناس صنایعدستی، بازاریاب، متخصص تغذیه، کارشناس محیطزیست) جهت انجام پژوهشهای کاربردی و تحقیقی دررابطهبا استفاده از این صنایع بهجای صنایع شیمیایی و پلاستیکی و اهمیت آنها در سلامت جامعه و نسل آینده و اثبات آن.
*دعوت از طراحان و گرافیستها و جامعه هنری جهت ایجاد طرحهای نوین و متناسب با جوامع الکترونیکی امروزی و ایجاد سایتهای معتبر جهت تبلیغ و معرفی و فروش این محصولات بهصورت آنلاین.
*ایجاد امنیت شغلی و فکری برای صاحبان و کارگران این صنایع.
* ایجاد طرحهای سبک، کمحجم و جادار برای بستهبندی مواد غذایی از جمله شانه تخممرغ، نان، خرما، میوه، سرویس پذیرایی سنتی، سبد لباس و دیگر موارد...
ملاحظات اخلاقی:
پیروی از اصول اخلاق پژوهش:
حامی مالی: هزینههای مطالعه از جایی پرداخت نشده است
تعارض منافع: بنابر اظهار نویسندگان مقاله حاضر فاقد هرگونه تعارض منافع بوده است.
References
1. Aaker, D.A. Measuring brand equity across products and markets. Calif. Manag. Rev. 1996, 38, 102–120. http://dx.doi.org/10.2307/41165845
2. Almasi Samaneh, zamany dadaneh keywan, EYDI HOSSEIN, Garciacutea Fernaacutendez Jeroacutenimo. The mediator role of brand-awareness and brand image in the realtionship between the advertisment-awareness and the brand equity. SPORT MARKETING STUDIES 2020;1(3):155-190. https://www.doi.org/10.34785/J021.2020.588 [ In Persian]
3. Anacleto, A., Machado, A. P., da Costa, B. B. D. R., & de Lima, G. O. (2024). Profile and consumer behavior of food originating from Typical Handmade Products (PATs) from the coast of Paraná. CONTRIBUCIONES A LAS CIENCIAS SOCIALES, 17(1), 5210-5221.
4. Aounzou, Y.; Kalloubi, F.; Boulaalam, A. Toward an IoT-Based System to Ensure Product Identification of Moroccan Handicrafts. Lect. Notes Netw. Syst. 2022, 455, 277–284. [Google Scholar]
5. Banchirigah S.M., Hilson G. De-agrarianization, re-agrarianization and local economic development: Re-orientating livelihoods in African artisanal mining communities. Pol. Sci. 2010;43(2):157–180. DOI: 10.1007/s11077-009-9091-5
6. Basole, A. Authenticity, innovation, and the geographical indication in an artisanal industry: The case of the Banarasi Sari. J. World Intellect. Prop. 2015, 18, 127–149. DOI:10.1007/s11077-009-9091-5
7. Behari, Jafar, Karroubi, Mehdi, Jahanian, Manouchehr, & Qadri, Ismail. (2018). The effect of the quality of tourism services on the brand image and loyalty of tourists (case study: the northern region of Alborz province). Quarterly Journal of Iranian Society of Management Sciences, 14(55), 131-154. 10.22034/jgeoq.2021.128859 [ In Persian]
8. Black, R. & Cobbinah, P. B. (2018). Local attitudes towards tourism and conservation in rural Botswana and Rwanda. Journal of Ecotourism, 17 (1), 79- 105. DOI: 10.1080/14724049.2016.1258074.
9. Chow a., H., Ling a., G., Yen b., I., Hwang., K. (2017) Building brand equity through industrial tourism, Asia Pacific Management Review 22 (2017), Vol. 22, No.6 , pp.70-179. DOI: 10.1080/14724049.2016.1258074
10. Esmaeeli, M. R., & HAbibi, M. (2017). Strategic Marketing Model for the Iranian Handicraft Based on Grounded Theory. New Marketing Research Journal, 7(2), 93-114. doi: 10.22108/nmrj.2017.21800. 10.22108/nmrj.2017.21800 [ In Persian]
11. Ghaedamini Harouni, Abbas, Sadeghi Dehcheshmeh, Mehrdad, Korang Beheshti, Siamak, & Maharani Barzani, Majed. (2022). Effects of Brand Performance on Consumer Buying Behavior through Variables Mediating Brand Trust and Brand Image and Brand Equity and Brand Loyalty. Journal Of Marketing Management, 17(54) , 151-175. 10.1080/14724049 .2016 .1258074[ In Persian]
12. Ghanbari, A., Azizabadi Farahani, F., Rezaei, A., & Salhi Amiri, R. (2023). Strategies, Challenges, and Consequences of Crafts Based on Tourism Development Using the Grounded Theory. Tourism of Culture, 4(14), 18-29. DOI: 10.22034/TOC.2023.387024.1111 [ In Persian]
13. Gholami Bimaragh, Y., heidary, R., vahideh Berahman, V. B., Abolfazl Dehghan Jazi, A. D. J., & osoli, H. (2021). Measurement, and Evaluation of Spatial Resilience of Earthquake Central Districts of Kashan. , 12(44), 123-140. doi: 10.30495/jupm.2021.4389[ In Persian]
14. Gholami, Y., & Khalaji, N. (2017). Evaluate the impact of socio - economic consumerism citizens (Case study: Kashan). , 8(29), 119-140. doi: 10.30495/jupm.2021.4389 [ In Persian]
15. Gómez, M. & Lopez, C. & Molina, A. (2015) A model of tourism destination brand equity: The case of wine tourism destinations in Spain. Tourism Management,.51,(.3),.210–222.
16. Jin, J.H.; Ryun, C.D. The Effect of Package Design Illustration in Craft Beer Using Local Area Names on the Brand Association in Korea. J. Brand Des. Assoc. Korea 2019, 17, 151–164. https://doi.org/10.3390/su15075878
17. Kallmuenzer A., Kraus S., Peters M., Steiner J., Cheng C.F. Entrepreneurship in tourism firms: a mixed-methods analysis of performance driver configurations. Tourism Manag. 2019;74:319–330. DOI: 10.1016/j.tourman.2015.05.019
18. Khadrelu, Aram. (1401). Investigating factors affecting tourists' loyalty to urban tourism destinations, case study: Shahr Khoi. Journal of Urban Tourism, 9(3), 119-135. DOI: 10.1016/j.tourman.2019.04.002
19. Klimchuk, M. R., & Krasovec, S. A. (2012) Packaging design: Successful product branding from concept to shelf. John Wiley& Sons.Sokhanpardaz.
20. Kyungran, C.; Myong, K. Traditional Cultural Convergence and Integration Product Development for industrial modernization of traditional crafts-Focused on the Traditional Cultural Convergence and Integration Product Development Supporting Business. J. Basic Des. Art 2015, 16, 583–594. [Google Scholar]
21. Lee, E., & Zhao, L. (2023). Understanding Purchase Intention of Fair-Trade Handicrafts through the Lens of Geographical Indication and Fair-Trade Knowledge in a Brand Equity Model. Sustainability, 16(1), 49. DOI: 10.3390/su16010049.
22. Lee, E.; Zhao, L. Understanding Purchase Intention of Fair Trade Handicrafts through the Lens of Geographical Indication and Fair Trade Knowledge in a Brand Equity Model. Sustainability 2024, 16, 49. https://doi.org/10.3390/su16010049
23. Li, X.C.; Zhu, X. Traditional Crafts and Chinese Brands. Stud. Dialectics Nat. 2017, 3, 98–104. [Google Scholar]
24. Liu, H., Alli, H., & Yusoff, I. S. M. (2024). A thematic review on traditional handicraft from design perspective publications from 2002–2022: analysis of trends for future studies. Cogent Arts & Humanities, 11(1), 2298084. DOI: 10.3390/su16010049
26. Mevhibe, A.; Ozdemir, M. The Role of Geographical Indication in Brand Making of Turkish Handcrafts. Indian J. Tradit. Knowl. 2012, 11, 420–426. [Google Scholar]
27. Mirjavadi, Seyed Mohammad, Saidnia, Hamid Reza, & ABEDI, EHSAN. (2019). Model of brand value creation in Brand-oriented with an emphasis on service quality. JOURNAL OF STRATEGIC MANAGEMENT STUDIES, 10(39) , 121-151. https://doi.org/10.3390 /su16010049 [ In Persian]
28. Morais L. The Twelfth International Convention of Asia Scholars (ICAS 12) Amsterdam University Press; 2022. Craft, rural revitalization, and transnationalism: preliminary findings concerning three case studies in shimane, shizuoka, and tochigi, Japan; 473–483. 1.
29. Qomariah, N. (2017). Impact of customer value, brand image and product attributes to satisfaction and loyalty tourism visitors in Jember Regency. Mediterranean Journal of Social Sciences, 8(5-1), 129-135. DOI:https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e13039
30. Richards G. Cultural Sustainability, Tourism and Development. Routledge; 2021. Making places through creative tourism? 36–48.
31. Sanchis R.A., Serrano V.C., Köster P.R. La cultura como factor de innovación socio-económica en el medio rural: el caso del clúster de artesanía artística de La Città Europea dei Mestieri d'Arte (CITEMA). Ager: revista de estudios sobre despoblación y desarrollo rural. J. Depop. Rural Develop. Stud. 2016; (20):73–103.
32. Sartori A., Mottironi C., Corigliano M.A. Tourist destination brand equity and internal stakeholders: An empirical research. J. Vacat. Mark. 2012;18:327–340. doi: 10.1177/1356766712459689.
33. Seyed Najmeddin Mousavi, Amir Ghafourian Shagerdi , Ali Sereshoumi, Reza Sepahvand, (2019). Development of tourism industry through branding of handicrafts, Journal of tourism and development, 7(4), 226-240. magiran.com/p1953640.
34. Siddik, A. S., Mandagi, D. W., & Lelengboto, A. L. (2022). Pemasaran sosial media dan gestalt merek pada perusahaan indoor theme park. SEIKO: Journal of Management & Business, 4(3), 462-479. DOI: 10.37531/sejaman.vxix.556
35. Sukmadi, M. M. (2014). Service Quality Effect of Satisfaction and the Impact on Tourism Loyalty (The Tourism Survey in Integrated tourist area of Trans Studio Bandung). IOSR Journal of Business and Management (IOSR-JBM), 16(11). DOI: 10.37531/sejaman.vxix.556
36. World Intellectual Property Organization. Geographical Indications: An Introduction. Available online: https://www.wipo.int/publications/en/details.jsp?id=4562
37. Wulyatiningsih, T., & Mandagi, D. W. (2023). The power of perception: how brand gestalt influences revisit intention. SEIKO: Journal of Management & Business, 6(1), 359-371.
38. Yadav, R., Paul, J. and Mittal, A. (2023), "Impact of nation brand experience on nation brand loyalty, and positive WOM in a changing environment: the role of nation brand love", International Marketing Review, 40 (1), 28-48. https://doi.org/10.1108/IMR-05-2021-0173
39. Yadav, U. S., Tripathi, R., Yadav, G. P., & Tripathi, M. A. (2022). Proposal of a global handicraft index for sustainable development: a visionary approach for small industry and developing strategies for handicraft (rural industry). European Journal of Sustainable Development Research, 6(2), em0185.
40. Zhan X., Walker S., Hernandez-Pardo R., Evans M. Craft and sustainability: potential for design intervention in crafts in the yangtze river delta, China. Des. J. 2017;20(1):2919–2934. DOI: https://doi.org/10.1080/14606925.2017.1352802