تحلیلی بر نقش تصویر برند بر توسعه گردشگری شهری مطالعه موردی: کلان شهر تبریز
محورهای موضوعی : فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهریرحیم حیدری چیانه 1 , ناصر صنوبر 2 , حسین سعدلونیا 3
1 - دانشگاه تبریز
2 - دانشگاه تبریز
3 - دانشگاه تبریز
کلید واژه: تصویر برند, گردشگری شهری, بازاریابی, کلان شهر تبریز,
چکیده مقاله :
فاصله جغرافیایی و عدم تعامل بین مکانها از یک سو و از بین رفتن هویتهای محلی شهرها در فرایند جهانی شدن که به تضعیف تصویر و نقشه ذهنی شهرهای خاصی میانجامد در توسعه گردشگری و جذب گردشگران اثر منفی به جا میگذارد..مقاله حاضر به بررسی رابطه تصویر برند بعد از سفر و توسعه گردشگری شهری در کلان شهر تبریز میپردازد. بدین منظور 345 پرسشنامه در میان گردشگران داخلی تبریز که با استغاده از آزمون کوکران بدست آمده توزیع گردید که تعداد جامعه مورد بررسی در تحقیق 509341 نفر بوده است. برای تحلیلهای آماری از بسته نرم افزاری SPSS استفاده شده است. و برای تحلیل رابطه بین متغیرها از آزمون کندال تاو بهره گرفته شده است. همچنین برای بررسی پایایی پرسشنامه از آزمون آلفا کورونباخ استفاده شده استنتایج آزمون کندال تاو نشان گر این است که بین متغیر تصویر برند بعد از سفر و توسعه گردشگری شهری در کلان شهر تبریز رابطه مثبت با ضریب همبستگی 319/. و سطح اعتماد 99% رابطه معناداری بین دو متغیر وجود دارد.
منابع
آنهولت، سایمون (1390) هویت رقابتی: مدیریت نویت برند برای ملل، شهرها و مناطق، ترجمه مصطفی اکبری مطلق، چاپ اول، مشهد: انتشارات طحان.
ایزدی جیران، اصغر (1393)، انسان شناسی حسها، دانشکده حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز..
خداداد حسینی، حمید (1391) مدیریت توزیع برند (مکاتب، ارزش گذاری، توسعه برند ملی)، چاپ اول، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
شکوئی، حسین(1386)اندیشههای نو در فلسفه جغرافیا: فلسفههای محیطی و مکتبهای جغرافیایی، جلد دوم، چاپ چهارم، تهران: مؤسسه جغرافیایی و کارتوگرافی گیتاشناسی.
صنوبر، ناصر؛ مهدی، خاتمی.(1390).مدیریت برند در مؤسسات مالی و اعتباری، تبریز، مولی علی.
قربانی، رسول (1392).جزوه برنامه ریزی مجتمعهای زیستی،دانشکده جغرافیا و برنامه ریزی، دانشگاه تبریز.
مایرز،تونی(1385)اسلاوی ژیژک، احسان نوروزی، چاپ دوم، تهراننشر مرکز.
نقی زاده، محمد (1392).هویت شهر (مبانی، مؤلفهها و جلوهها)،چاپ اول، تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی. .
لینچ، کوین (1385) سیمای شهر، ترجمه منوچهر مزینی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
Ashworth, G. Page,S.(2011)Urban tourism research: Recent progress and current paradoxes ,Tourism Management,32,1-15.
Anh, K,P.(2012) Identifiing and improving the images of Vietnam as a tourism destination for finnish tourists, Bachelor 's thesis ,Hank university of applied science.
Anholt,S.(2010).Places,: Identity , image and reputation , Palgrave Macmillan.
Douglas ,I,(1989).the urban environment, Edward Arnold.
Farnum,J.Hall,T,Kruger,L,E.(2005).sense of pace in natural resources and tourism: an evaluation and assessment of research findings, Forest services of U.S.
Dinnie, K.(2011).city branding: Theory and cases , Palgrave Macmillan.
Holloway,L. Hubbard,P.(2001).People and Place: the extraordinary geographies of everyday life,firstpublished,Pearson Education Limited,England.
Govers,R.Go,F.(2009). Place branding: glocal , virtual and physical identities, constructed imagined and experienced, Palgrave Macmillan.
,56-78.
Grydehj,A 9 2008) Branding from above: generic cultural branding in Shetland and other islands , Island studies Journal, 3,2, 175-198.
Hubbard,P.(2006).City,Routledge,NY,USA.
Jesus,J.(2013). Visitor perception of destination Image: A case study of Palestine tourism, unpublished Master's thesis in tourism and travel management, London Metropolitan University.
Kavaritz,M.Ashworth,G,J(2005).City Branding: an effective assertion of identity or a transport marketing trick?, Royal dutch geographical society.
Konig,C.(2011)City Branding of Hongkong: Imagineering Authenticity, Stockholm university
Hassan, B,S. Abdelhamid, M, S. Bokhairy , H. (2012)perception of destination branding measures: a case study of alexanderia destination marketing organizations , Ijeas,3, 2,271-282.
Herstein, R. (2013)Thin line between country, city and region branding, Journal of vacation Marketing , 18 ,147-155.
Misuira,S.(2006) Heritage Marketing ,Elsevier,GB.
Moilanen,T.Rainisto,S (2009) How to brand nations, cities, and destinations: A planning Book for place branding,Palgrave Macmillan.
27-Quinlan,T(2008) A stakeholder approach to the branding of urban tourism destination, unpublished master of art thesis, Waterford institute of technology.
28-Richards,G.Wilson,J.(2007) Tourism , Creativity and development, Taylor & Francis.
Riza, M. Dorati, N, Fasli , M.(2011). City branding and identity , Asia pacific international conference on environment-Behavior studies, Famagusta,North Cyprus.
Sevin,E (2014) understanding cities through city brands: city branding as a social and semantic method ,Cities ,38,47-56.
Trancik,R. (1986) finding lost spaces: theories of urban design, Willey & Sons ,USA.
Zhang, L. Zhao, S.(2009). city branding and the Olympic effect: a case study of Beijing , Cities , 26, 245-254.