شناسایی عوامل کلیدی مؤثر بر گردشگری در کلانشهر شیراز با رویکرد آینده پژوهی
محورهای موضوعی : فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهری
طاهره نصر
1
(گروه معماری، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران)
کلید واژه: ", گردشگری شهری", , ", توسعه گردشگری", , ", آینده پژوهی", , ", توسعه پایدار", , ", شیراز", ,
چکیده مقاله :
امروزه گردشگری به عنوان یک صنعت، به مثابه پدیده پویای جهانی و اجتماعی است که شناخت و تحلیل علمی آن میتواند چهارچوب مطمئنی برای برنامهریزی صنعت گردشگری در حال و آینده فراهم آورد. شرایط موجود کشور ایران با پشتوانه تاریخی آن، نشان میدهد که گردشگری میتواند بستر مناسبی برای دستیابی به توسعه پایدار باشد و به عنوان یکی از پیش شرطهای برنامهریزی پایدار میتواند مطرح باشد. هنگامی که به شهرهای اصیل ایرانی اندیشیده شود میتوان دریافت که ساختار هر یک از این شهرهای تاریخی واجد مؤلفههایی هستند که ارزش آنها را دوچندان مینماید. هدف پژوهش حاضر شناسایی پیشرانهای کلیدی مؤثر بر توسعه گردشگری شهر شیراز و بررسی چگونگی تأثیرگذاری این پیشرانها بر یکدیگر میباشد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش بر اساس روشهای جدید علم آیندهپژوهی، تحلیلی و اکتشافی است که در دو مرحله تعیین شاخصهای کلیدی از طریق روش دلفی و شناسایی پیشرانهای کلیدی با استفاده از نرمافزار MicMac بر پایه روش تحلیل اثرات متقاطع انجام گرفته است. نمونه مورد مطالعه در مرحله اول 40 نفر از خبرگان حوزه گردشگری شهر شیراز بوده و در مرحله دوم 15 نفر به صورت هدفمند، انتخاب گردیده است. نتایج حاصل شده بیانگر آن است که در مجموع 8 عامل کلیدی در وضعیت گردشگری شهر شیراز تأثیرگذارند؛ بدین صورت که این متغیرها بیشترین تأثیرگذاری و کمترین تأثیرپذیری را بر آینده توسعه گردشگری شیراز دارند و شامل پیشرانهای منابع آب، تبلیغات، مدیریت محلی، آثار تاریخی، امنیت غذایی، امنیت، سیاستهای کلان ملی در حوزه گردشگری و مشارکت شهروندان میباشند و از میان این عوامل، مدیریت به عنوان مهمترین عامل تأثیرگذار بر سایر عوامل کلیدی شناسایی شده است.
Today, tourism as an industry, as a dynamic global and social phenomenon that knowledge and scientific analysis it has the ability to do this provide a secure framework to plan the tourism industry in the present and future. The purpose of this study is an Identify Key drivers effective on tourism development in Shiraz and how to influence these propellers on each other. This research is, in terms of purpose, applied and in terms of nature and method is analytical and exploratory that based on the new methods of futuristic science and it down in two steps, determine key indicators through the Delphi method and Identify Key Drivers using the MicMac software which is done based on cross-impact analysis method. The sample is in the first stage there were 40 experts in the field of tourism in Shiraz and has been selected in the second phase, 15 people were targeted. The results show that in total influencing 8 key factors in the tourism situation in Shiraz. These are the variables the most influential and least influential on the future of tourism development in Shiraz and includes propulsion water resources, advertising, local management, monuments, food security, security, national macro policy in the field of tourism and citizen participation. Among these factors, management is detected as the most important factor affecting other key factors.
_||_