بررسی معناداری رابطه جهتگیری مذهبی و شادکامی در بین شهروندان استفادهکننده از فضاهای عمومی شهری، نمونه موردی: شهر مشهد
محورهای موضوعی : فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهری
علی رضا صادقی
1
(عضو هیات علمی بخش شهرسازی دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز)
الهه سادات موسوی سروینه باغی
2
(دانشآموخته کارشناسی ارشد طراحی شهری دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس تهران)
زهرا پاستون
3
(دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز)
کلید واژه: جهتگیری مذهبی, شادکامی, شهر مشهد, فضای عمومی شهری, حضورپذیری,
چکیده مقاله :
در بسیاری از مطالعات انجام شده در زمینه کیفیت فضاهای عمومی شهری، حضور شهروندان و چگونگی استفاده ایشان از فضاهای عمومی شهری به عنوان عامل مهم در موفقیت اینگونه فضاها معرفی شده است. مولفههای محیطی و فردی بسیاری بر حضور شهروندان در فضاهای شهر تاثیرگذارند. در میان عوامل موثر بر حضور افراد در فضای عمومی شهری، دو مولفه شادکامی و جهتگیری مذهبی بیشتر متاثر از بینش و جهانبینی فرد میباشند که در این پژوهش ارتباط میان این دو مولفه تحلیل شدهاست. به این منظور، این پژوهش از روش تحقیق پیمایشی و پرسشنامههای شادکامی آکسفورد (QHI) و پرسشنامه جهتگیری مذهبی آلپورت(ROS) (به عنوان ابزار جمعآوری اطلاعات) استفاده کردهاست. جامعه آماری این پژوهش کلیه شهروندان شهر مشهد بودهاند که به شکلی در فضاهای عمومی این شهر حضور دارند و از اینگونه فضاها استفاده میکنند. با توجه به نامشخص بودن تعداد جامعه آماری و بر اساس فرمول کوکران (با مقدار خطا 09/0) ، تعداد 120 نفر از جامعه آماری به عنوان گروه نمونه انتخاب شدهاند. همچنین روایی و پایایی پرسشنامه این تحقیق با استفاده از روشهای اعتبار محتوا و آلفای کرونباخ (0.76) تایید شدهاست. با توجه به توزیع نرمال دادهها، جهت تبیین رابطه دوسویه شادکامی و جهتگیری مذهبی از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتایج به دست آمده از این پژوهش حاکی از وجود رابطه مثبت دوطرفه بین متغیر شادکامی و متغیرهای جهتگیری مذهبی بیرونی (332/0 r= و 01/0>p) و درونی (467/0 r= و 01/0>p) است. بدین معنی که در فضاهای عمومی شهری و در بین گروههای مختلف حاضر در اینگونه فضاها، با افزایش میزان جهتگیری مذهبی بیرونی و درونی شهروندان، میزان شادکامی ایشان نیز افزایش مییابد و برعکس. همچنین با توجه به نتایج به دست آمده و بر اساس مولفههای شادکامی و جهتگیری مذهبی، راهبردهای طراحی شهری موثر بر ارتقا حضورپذیری فضاهای عمومی شهری گوناگون ارائه شده است.
So many studies have been carried out on urban public spaces. At the heart of all issues, the presence in urban space has been introduced as an important factor in the success of a public urban space. So many environmental and individual components affect people’s presence in urban spaces. Among the factors affecting people’s presence in urban spaces, two components of people’s happiness and religious orientation are affected by the individual’s vision and worldview. The relationship between these two components has been analyzed in this study. This study used a survey methodology and Oxford Happiness Questionnaire (QHI) and Allport’s Religious Orientation Scale (ROS) (as a data collection tool). The statistical population of this research consists of all citizens of Mashhad City using public spaces of this city. Regarding the uncertainty of the number of statistical population and based on Cochran's formula (d= 0.09), 120 subjects were selected from the statistical population as sample group. Meanwhile, the validity and reliability of the research questionnaire was confirmed using Content Validity and Cronbach's Alpha (0.76). Given the normal distribution of data, Pearson correlation test was used to analyze the data and explain the two-way relationship between happiness and religious orientation. The study results showed a positive two-way relationship between happiness and variables of external religious orientation (p<0.01, r=0.332) and internal religious orientation (P<0.01, r=0.467). That is, in urban public spaces and among users of this kind of spaces, the citizen’s happiness increases with an increase of external and internal religious orientation and vice versa. Moreover, according to the results and based on happiness and religious orientation components, urban design strategies affecting the increase of the citizens’ presence in various urban public spaces are presented in this research.
_||_