ارزیابی فرهنگ سازمانی در نیروهای ایستگاهی خط 1 قطار شهری مشهد بر اساس مدل دنیسون
محورهای موضوعی : فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهری
امید علی خوارزمی
1
(استادیار گروه مدیریت امور شهری، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران)
سیدمحمد باخرزی قزالحصار
2
(کارشناس ارشد مدیریت امور شهری، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران)
وحید هزاره
3
(کارشناس ارشد مدیریت امور شهری، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران)
کلید واژه: مدیریت شهری, فرهنگ, فرهنگ سازمانی, مدل دنیسون, قطار شهری مشهد,
چکیده مقاله :
فرهنگ به معنای ارزشهای مشترک میان افراد یک گروه است. این گروه میتواند یک خانواده، یک سازمان، شهر یا یک کشور باشد. این مفهوم وقتی در قالب سازمانی بررسی شود فرهنگ سازمانی را میسازد و به سبب نقش و تأثیرات آن در افزایش کارایی و بهرهوری و تأثیر بر محیط درونی و بیرونی سازمان، ضرورت مطالعاتی فراوانی دارد و به طور خاص در سازمانهای متولی مدیریت شهری که آسایش و رضایت شهروندان از خطی مشیهای آنها است بیشتر میشود. جامعهی آماری تحقیق پرسنل ایستگاهی خط1 قطار شهری مشهد 330 نفر میباشد و حجم نمونه براساس فرمول کوکران 178 نفر است. دادههای مورد نیاز از طریق پرسشنامهی استاندارد مدل دنیسون به دست آمده و در نرم افزار SPSS و Excel تجزیه و تحلیل شده است. آزمون آماری T تک نمونهای جهت ارزیابی وضع موجود، آزمون تحلیل واریانس یک راهه (One-Way ANOVA) و آزمون تعقیبی شفه برای بررسی تفاوت معناداری بین ابعاد مختلف فرهنگ سازمان و آزمون T زوجی برای تعیین میزان اختلاف وضع موجود با وضع مطلوب مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج آزمونهای آماری فرضیات تحقیق نشان داد بعد انطباقپذیری دارای بیشترین مطلوبیت (میانگین توصیفی:015/3)، ابعاد مأموریت (میانگین توصیفی:77/2) و درگیرشدن در کار (میانگین توصیفی:80/2) نامطلوب و بعد یکپارچگی (میانگین توصیفی:70/2) در پایینترین وضعیت نامطلوبیت قرار دارد؛ همچنین مشخص شد که بین ابعاد اصلی مدل اختلاف معناداری وجود داردبه طوری که بین وضع موجود و وضع مطلوب از دیدگاه کارکنان در ابعاد چهارگانه اصلی این مدل شکاف معناداری وجود دارد که بیشترین اختلاف و شکاف با وضعیت مطلوب در بعد درگیر شدن در کار (با اختلاف میانگین: 813/0) است.
Organizational culture is one of the newest concepts in the field of organizational behavior and this component has been discussed and commented much in studies that have been done recently in the various organizations around the world. Results of these studies show that organizational culture influences on productivity in organizations significantly. The aim of this paper is to evaluate and assess organizational culture in Mashhad Urban Railway Line 1 Station’s Staff. The statistical population is 178 people were selected randomly to complete the questionnaire. Denison standard questionnaire is used in this paper that considered 4 dimensions including consistency, involvement, adaptability and mission and 12 indexes. SPSS and EXCEL software are used in the analysis. One Sample T-Test, One-Way ANOVA Test with Scheffe Post Hoc Test and Paired Sample T-Test also are used. Results show adaptability is most desirable, mission and involvement are undesirable, and consistency is very unpleasant. Also there is a significant difference between the main dimensions of the model in this case, adaptability and consistency have the highest score insignificant difference and there is a significant gap between current situation and the desired situation from the staff’s view in the main four dimensions of this model, which is the largest gap in organizational consistency.
_||_