تأثیر هویت مکانی بر ایجاد حس وابستگی و نقش آن در شکل گیری منظر شهری (مطالعه موردی: شهر یاسوج)
محورهای موضوعی : فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهریمهرداد کریمی مشاور 1 , فرشاد نگین تاجی 2
1 - استادیار گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
2 - دانشجوی دکتری معماری، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
کلید واژه: منظر شهری, سیمای شهری, شهر یاسوج, هویت مکان, حس وابستگی,
چکیده مقاله :
هویت مکان، مفهومی کلی و پیچیده از احساسات انسان نسبت به محیط است که در اثر انطباق و استفاده انسان از مکان به وجود می آید. در واقع داشتن تعلق خاطر و ایجاد هویت مکانی – فضایی، از مفاهیم مهم در حس وابستگی شهروندان نسبت به محیط های شهری و همچنین زمینه ساز طراحی پایه های ادارکی و محتوایی برای شکل گیری منظر شهری در نقشه ذهنی و عینی شهروندان است. از این رو پژوهش حاضر در برخورد با مسأله تضعیف پیوند انسان- مکان، در تلاش است تا تأثیر هویت مکانی شهر یاسوج، برحس وابستگی شهروندان نسبت به محیط زندگی خود را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهد و در نهایت نقش هویت مکانی را در شکل گیری منظر شهری در بین شهروندان شهر یاسوج مورد کندوکاش قرار دهد. جامعه آماری پژوهش، کل شهروندان شهر یاسوج بوده که از این مقدار حجم جامعه، 383 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی و میدانی و برای تجزیه وتحلیل آمار و اطلاعات از نرم افزار AMOS، SPSS و مدل واسپاس استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که که در بین نواحی 4 گانه شهر یاسوج، شهروندان ساکن در ناحیه 4، کمترین تعلق خاطر و هویت مکانی نسبت به شهر یاسوج و شهروندان ساکن در ناحیه 2 با وزن 3729/0، بیشترین تعلق خاطر و هویت مکانی نسبت به شهر یاسوج را دارا می باشند و نواحی 3 و 1 شهر یاسوج به ترتیب در رتبه های بعدی قرار دارند. در واقع شهروندان شهر یاسوج، تعلق خاطر و ارتباط هویتی زیادی (با میانگین(26/3) و حس وابستگی بالایی (با میانگین73/3) و شکل گیری منظر شهری بسیار زیادی (با میانگین 08/4) نسبت به محل زندگی خود دارند. همچنین بین دو متغیر هویت مکانی و میزان وابستگی شهروندان شهر یاسوج و هویت مکانی و منظر شهری، همبستگی بالایی به ترتیب با میزان بتای 920/0 و 102/0 درصد وجود دارد. همچنین نتایج مدل نهایی برازش شده نشان داد، که هویت مکانی به ترتیب با میزان بتای 65/، و 31/0 درصد به صورت مستقیم باعث افزایش حس وابستگی شهروندان نسبت به شهر یاسوج و شکل گیری نقشه ذهنی و عینی منظر شهری آنها خواهد شد.
Location identity General concept and the complexity of man's insights is Relative to the environment which there will be in adaptation and use human from the place. In fact, having belonging and creating spatial identity - space, Important concepts in citizens' sense of belonging Relative to urban environments and also the basis for the design of religious and content bases For Urban Landscape Formation In the mind and Objective map of the citizens. present study In dealing with The issue of weakening the human-space linkage Is trying to The Impact of Spatial Identity of the City of Yasuj On Feeling Citizens' dependency, Placed Measure and evaluate Relative to the your live environment. And ultimately to examine the role of spatial identity in shaping the urban landscape among the citizens of Yasuj. The statistical population of the research was all citizens of Yasuj city, of this volume of community, 383 people were selected as samples. Research methodology is descriptive-analytical and field study for analysis of statistics and information using of software AMOS, SPSS and Waspas model. The results of the research show that in the four areas of the city of Yasuj, Citizens residing in District 4, the least fixation and of identity have Relative to city of Yasouj. And citizens living in area 2 with a weight of 0/3729, most fixation and identity have Relative to the city of Yasuj And Areas 3 and 1 of Yasuj City Respectively in the next rank. In fact, citizens of Yasuj city have fixation and a lot of identity (with an average of 3/26) and a sense of high affinity (with an average of 3/73) and The formation of a very large urban landscape (with an average of 4.0) Relative to their place of residence. Also, between two spatial identity variables and the degree of dependency of the citizens of Yasuj city and urban spatial identity variables and perspective city there is a high correlation with beta 0.920 and 0.102%. Also the results of the final model showed that Location identity in sequence with a beta of 0/65, and of 0.31 Directly Cause Increasing citizens' sense belonging of Relative to Yasuj and The formation of a mental and objective map of their urban landscape.
جغرافیایی نیروهای مسلح، تهران.
_||_