بررسی چالشهای مسئولیت پذیری مدیران سطوح مختلف آموزش و پرورش
محورهای موضوعی : مدیریت منابع انسانیخلیل خادم محترم 1 , رمضان جهانیان 2 * , مهتاب سلیمی 3
1 - گروه مدیریت آموزشی،دانشکده علوم تربیتی،واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی کرج، ایران
2 - دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی ، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرج، ایران
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی کرج، کرج ،ایران.
کلید واژه: :چالشهای مسئولیت پذیری, مدیران , آموزش و پرورش.,
چکیده مقاله :
چکیده : هدف از انجام این پژوهش، بررسی چالشهای مسئولیت پذیری مدیران سطوح مختلف آموزش و پرورش می باشد ، تا از این طریق بتوان مشکلات و علل عدم مسئولیت پذیری مدیران را شناخت و با ارائه راهکارهای مناسب در بهبود و بهینه سازی موضوع در نهایت باعث افزایش مسئولیت پذیری در سطوح مختلف آموزش و پرورش شود . انتخاب نمونه دارای اهمیت خاصی است و هر چقدر نمونه بزرگتر باشد به ویژگیهای جامعه نزدیکتر است و تعمیم نتایج آن منطقیتر میباشد.جامعه آماری این تحقیق 270 نفر از مدیران در سطوح مختلف آموزش و پرورش کشور می باشند . ابزار جمع آوری اطلاعات در بعد کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته بود ودر بعد کمی برای جمعآوری دادههای لازم در این تحقیق از پرسشنامه محقق ساخته برای بررسی چالش های مسئولیت پذیری که از طریق مصاحبه به دست آمده بود استفاده شد و از پرسشنامههای استاندارد برای هر یک از متغیرهای مشخص شده در مصاحبه به عنوان ابعاد مسئولیت پذیری استفاده شد.بر اساس یافته های ما چالش های تاثیر گذار بر مسئولیت پذیری همچون چالش توسعهای، چالش فرهنگ سازمانی، چالش عدالت محور، چالش نگاه راهبردی، چالش شایستهسالاری، چالش توانمند سازی روانشناختی و چالش حکمرانی خوب شناسایی شدند و در بررسی حاضر عدم حکمرانی خوب یکی از چالش های مسئولیت پذیری بود. همچنین توفیق گرایی با بهره وری شغلی در ارتباط است به علاوه وظیفه گرایی با تعهد شغلی در ارتباط است در بررسی حاضر عدم فرهنگ و تعهد سازمانی پایین از جمله چالش های دیگر موثر در مسئولیت پذیری بود.
The purpose of this study is to examine the challenges of accountability among managers at various levels of the education system. By identifying the problems and causes of a lack of accountability among managers, this research aims to propose suitable solutions to improve and optimize the issue, ultimately enhancing accountability at all levels of education.
The selection of the sample is particularly significant; the larger the sample, the closer it reflects the characteristics of the population, making the generalization of results more logical. The statistical population of this study consists of 270 managers at different levels of the national education system.
For qualitative data collection, semi-structured interviews were used. For quantitative data collection, a researcher-designed questionnaire was employed to investigate the challenges of accountability identified through interviews. Standardized questionnaires were also utilized for each of the variables specified during the interviews as dimensions of accountability.
According to our findings, influential challenges affecting accountability include developmental challenges, organizational culture challenges, justice-oriented challenges, strategic outlook challenges, meritocracy challenges, psychological empowerment challenges, and good governance challenges. Notably, the lack of good governance emerged as one of the significant challenges of accountability in this study. Additionally, success orientation was found to correlate with job productivity, while duty orientation correlated with job commitment. In this study, poor organizational culture and low organizational commitment were identified as other impactful challenges affecting accountability.