مقایسه شاخص های رهبری پژوهشی در فرآیند راهنمایی پایان نامه ها در دانشگاه های منتخب دانشگاه آزاد اسلامی
محورهای موضوعی : آموزش منابع انسانیشبنم پژوهش 1 , فاطمه پرسته قمبوانی 2 , مژگان عبدالهی 3 , امیر حسین محمد داودی 4
1 - دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
4 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی،ساوه، ایران.
کلید واژه: سبک رهبری, پایان نامه, رهبری پژوهشی, توسعه پژوهش,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف مقایسه شاخص های رهبری پژوهشی در فرآیند راهنمایی پایان نامه ها در دانشگاه های منتخب دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده است .ازنظر هدف کاربردی و از لحاظ روش پژوهش آمیخته (کیفی و کمی) انجامشده است. درواقع درروش فرا تحلیل،جامعه آماری در بخش کیفی، مقالات منتشره در خصوص موضوع موردبحث بود که ابتدا 160 مقاله در این زمینه جستجو و دستهبندی شد. پس از بررسی، 50 مقاله داخلی و خارجی بین سالهای 1391 تا 1399 (2012 تا 2020) با بهرهگیری از ابزار فیشبرداری موردمطالعه محتوایی قرار گرفت،سپس مؤلفههای مرتبط با هر یک از ابعاد دستهبندی شد. جامعه آماری بخش کمی 35 نفر از اعضاء هیئتعلمی دانشگاهها میباشند که ملاک خبرگی ، تجربه حداقل راهنمایی 10 رساله دانشگاهی بود، پرسشنامهای با 69 سؤال تنظیم و از طریق تکنیک دلفی در اختیار خبرگان قرار گرفت. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 78/0 درصد و روایی محتوی زیر نظر کمیته علمی تأیید شد، در مرحله بعد پرسشنامه طراحی شده برای جامعه آماری دانشگاه برتر دانشگاه آزاد اسلامی با و 5200 نف رعضو هیات علمی ارسال شد که بر اساس فرمول کوکران 350 نفر بود. با استفاده از آزمون ضریب هماهنگی کندال و با بهکارگیری نرمافزار spss پردازش صورت گرفت. با استفاده از آمون آزمون تحلیل واریانس(ANOVA) داده هاپردازش شد. یافته ها نشان داد تفاوت معنا داری در مقایسه رهبری پژوهشی بین دانشگاه ها وجود دارد
This research was conducted with the aim of comparing research leadership indicators in the thesis guidance process in selected universities of Islamic Azad University. In fact, in the meta-analysis method, in the qualitative part of the statistical community, there were published articles on the topic under discussion, and first 160 articles were searched and categorized in this field. After the review, 50 domestic and foreign articles between 2011 and 2019 (2012 to 2020) were subjected to a content study using the phishing tool, then the components related to each of the dimensions were categorized. The statistical population of the quantitative part consists of 35 university faculty members, whose expertise criterion was the experience of guiding at least 10 academic theses, a questionnaire with 69 questions was prepared and provided to the experts through the Delphi technique. The reliability of the questionnaire was confirmed using Cronbach's alpha coefficient of 0.78% and the validity of the content under the supervision of the scientific committee. In the next step, the questionnaire designed for the statistical population of the Islamic Azad University with 5200 faculty members was sent based on Cochran's formula. There were 350 people. It was processed using Kendall's correlation coefficient test and SPSS software. The data was processed using ANOVA test. The findings showed that there is a significant difference in the comparison of research leadership between universities
_||_