بررسی تاثیر قابلیتهای دانش بازار، دانش مخاطب و رابطه بر عملکرد سازمانی با در نظرگرفتن نقش میانجیگرانه سرمایه فکری دانشگاه پیام نور مرکز شیراز
محورهای موضوعی : مدیریت منابع انسانی
هما معصومی
1
,
حسن سلطانی
2
*
,
عباس بابایی نژاد شهرآباد
3
,
مهدی محمد باقری
4
,
سنجر سلاجقه
5
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
2 - گروه مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
3 - گروه مدیریت، واحد کرمان، دانشگاه آزاداسلامی.کرمان.ایران
4 - گروه مدیریت دولتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاداسلامی.کرمان.ایران
5 - گروه مدیریت دولتی/ واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.
کلید واژه: سرمایه فکری, قابلیت سازمانی, عملکرد سازمانی, دیدگاه مبتنی بر دانش, دیدگاه مبتنی بر رابطه,
چکیده مقاله :
هدف: در حالیکه تحقیقات قبلی چگونگی دستیابی شرکتها با قابلیتهای خاص به عملکرد سازمانی بررسی میکند، مطالعات اندکی دیدگاه کلنگر دارند. در این مطالعه، یک مدل جامع برای بررسی اینکه چگونه قابلیتهای مختلف واقعاً برای عملکرد سازمانی به حساب میآیند، اتخاذ میکند. همچنین چگونگی تاثیر واسطهای سرمایه فکری نیز درنظر گرفته شد. روششناسی: قابلیتهای سازمانی و عملکرد یک نظرسنجی پرسشنامهای شامل اساتید، کارشناسان و مدیران دانشکدههای اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور شیراز انجام شد. بدین ترتیب هدف این پژوهش بررسی تاثیر قابلیتهای دانش بازار، دانش مخاطب و رابطه بر عملکرد سازمانی با درنظرگرفتن نقش میانجیگرانه سرمایه فکری دانشگاه پیام نور شیراز میباشد که با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) براساس حداقل مربعات جزئی (PLS) انجام گرفت. عناصر تجزیه و تحلیل شامل قابلیتهای دانش بازار، قابلیتهای دانش مخاطب و قابلیتهای رابطه و متغیر میانجی سرمایه فکری میباشد. یافتهها: نتایج نشان داد که قابلیتهای دانش بازار، قابلیتهای دانش مخاطب و قابلیتهای رابطه تاثیرات مثبت بر سرمایه فکری در دانشگاه پیام نور شیراز دارند. در ادامه نتایج نشان داد که سرمایه فکری تاثیر مستقیم و معنیداری بر عملکرد سازمانی دارد. نتیجهگیری: نهایتا نتایج نشان داد که سرمایه فکری تاثیر واسطهای بر روابط بین قابلیتهای سازمانی ( دانش بازار، دانش مخاطب، رابطه و نوآوری) و عملکرد سازمانی در دانشگاه پیام نور شیراز دارد. در این مطالعه با نشان دادن تأثیرات واسطهای سرمایه فکری بر روابط بین قابلیت سازمانی و عملکرد سازمانی و همچنین به سازمانهایی که قصد افزایش عملکرد سازمانی را دارند، بهویژه آنهایی که سازمان و آموزشی هستند، کمک میکند.
Purpose: While previous research examines how firms with specific capabilities achieve organizational performance, few studies take a holistic approach. In this study, a comprehensive model is adopted to examine how different capabilities actually affect organizational performance. Also, the mediating effect of intellectual capital was considered. Methodology: The organizational capabilities and performance were investigated by a questionnaire including professors, experts, and managers of Faculties of Economics, Management, and Social Sciences of Payame Noor University, Shiraz Center. Thus, the purpose of this research is to investigate the effect of market knowledge capabilities, audience knowledge, and relationship on organizational performance considering the mediating role of the intellectual capital of Shiraz Payame Noor University. In order to achieve this purpose, structural equation modeling (SEM) based on partial least squares (PLS) was used. The elements of the analysis include market knowledge, audience knowledge and relationship capabilities, and the mediating variable of intellectual capital. Findings: The results show that market knowledge, audience knowledge, and relationship capabilities have positive effects on intellectual capital at Shiraz Payame Noor University. The results also show that intellectual capital has a direct and significant effect on organizational performance. Conclusion: Finally, the results show that intellectual capital has a mediating effect on the relationship between organizational capabilities (market knowledge, audience knowledge, relationship, and innovation) and organizational performance at Shiraz Payame Noor University. This study helps organizations that intend to increase organizational performance, especially educational organizations by showing the mediating effects of intellectual capital on the relationship between organizational capability and organizational performance