مطالعه نقش شایستگی مدیران بر عملکرد سازمانی از طریق متغیر میانجی چابکی سازمانی
محورهای موضوعی : مدیریت منابع انسانیحمید صیدی سامانی 1 , احمد ودادی 2 * , علی رضا امیرکبیری 3
1 - دستیار آموزشی
2 - گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
3 - مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: شایستگی مدیران, عملکرد سازمانی, چابکی سازمانی,
چکیده مقاله :
شایستگی های مدیران از طریق مشخص کردن دانش، مهارت ها و رفتارهای مورد نیاز در آینده، تصمیمات منابع انسانی رو به جلویی را ایجاد می کنند و مبنایی را برای گزینش، آموزش، توسعه و برنامه ریزی موفقیت کارکنان ایجاد می کند. چابکی به معنی مجموعه ای از توانمندی ها و شایستگی ها است که باعث بقا و پیشرفت سازمان می شود. هدف این مطالعه،بررسی نقش شایستگی مدیران بر عملکرد سازمانی از طریق متغیر میانجی چابکی سازمانی می باشد. در ابتدا با مرور ادبیات نظری، چارچوب پژوهش تدوین گردید وسپس مدل مفهومی صورت بندی شده و فرضیات تحقیق نیز تدوین شدند. به منظور آزمون فرضیات تحقیق، جامعه آماری شامل مدیران و کارشناسان یکی از بانک های کشور در نظر گرفته شده که تعداد این افراد برابر با حدود 280 نفر می باشد. بر اساس رابطه کوکران تعداد نمونه آماری برابر با 162 نفر یوده که پرسشنامه میان این افراد توزیع گردید. سوالات این پرسشنامه از منابع معتبر اقتباس شده و روایی و پایایی آن ها نیز مورد تایید قرار گرفت. با توجه به عدم نرمال بودن توزیع داده ها، از روش حداقل مربعات جزیی و نرم افزار اسمارت پی ال اس 2 برای تحلیل های آماری استفاده شد. بر اساس مقادیر معنی داری مربوط به فرضیات، هر سه فرضیه تایید شدند. میزان تاثیر شایستگی مدیران بر عملکرد سازمانی برابر با 717/.، میزان تاثیر شایستگی مدیران بر چابکی سازمانی برابر با 758/. و میزان تاثیر چابکی سازمانی بر عملکرد سازمانی برابر با 833/. حاصل شد.
Organizational performance is the power of the organization to achieve its goals by using resources efficiently and effectively and Managerial competencies also create forward-looking human resource decisions by identifying the knowledge, skills and behaviors needed in the future and provide a basis for selecting, training, and planning for employee success. Agility means a set of capabilities and competencies that enable the organization to survive in the business environment. The aim of this study is to investigate the role of managers' competence on organizational performance through the mediator variable of organizational agility. In this regard research framework was developed by reviewing theoretical literature. a conceptual model was formulated and research hypotheses were also developed. In order to test the research hypotheses, the statistical population included managers and experts from the headquarters of one of the country's banks, which numbered about 280 people. Based on the Cochrane relationship, the number of statistical samples was 162 people, and the questionnaire was distributed among these people. The questions of this questionnaire were adapted from reliable sources and their validity and reliability were also confirmed. Given the non-normality of the data distribution, the partial least squares method and SmartPLS 2 software were used for statistical analyses. Based on the significant values related to the hypotheses, all three were confirmed. The impact of managers' competence on organizational performance was 0.717, the impact of managers' competence on organizational agility was 0.758, and the impact of organizational agility on organizational performance was 0.833.
اسدی ، رویا؛ (1395)؛ مدل شایستگی مدیران دولتی ایران (بر اساس صحیفه امام "ره") رویکرد استراتژی تئوری داده بنیاد؛ استاد راهنما: احمدعلی خائف الهی؛ دانشگاه تربیت مدرس؛ دانشکده علوم انسانی؛ پایان نامه کارشناسی ارشد
آقاجانی، طهمورث، رضازاده، آرش (1393)، بررسی استراتژی های مدیریت دانش بر نوآوری و عملکرد سازمانی ، فصل نامه پژوهش های مدیریت راهبردی، سال 20، شماره 55
باورصاد، بالقیس، رحیمی، فرج ا...، سرداری، سیمین (1397)، بررسی تأثیر اقدامات مدیریت زنجیره تأمین بر عملکرد مالی ،کاوش های مدیریت بازرگانی، شماره 10
بیات، حسین، روحی، علی، اربابی، سعیده (1401)، بررسی تاثیر استقرار مدیریت فرآیندهای کسب و کار بر بهبود عملکرد شرکت های بیمه، نهمین کنفرانس بین المللی مدیریت، حسابداری و توسعه اقتصاد
پبرایش، رضا، امیری، وحید، جعفری، ملیحه (1399)، بررسی تأثیر فرایندهای سازمانی و جهت گیری کارآفرینی بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی کارآفرینی استراتژیک در شرکت های صنعتی استان زنجان، فصل نامه مدیریت دولتی، سال 6
تصدیقی، محمدعلی؛ (1399)؛ موانع توسعه شایسته سالاری در اندیشه دینی و نحوه استفاده از منابع قدر ت در بین مدیران شایسته و نالایق؛ مجموعه مقالات اولین همایش توسعه شایسته سالاری در سازمان ها؛ تهران
حیدری، حسین، موسوی، فرانک، حسنی، سیدرضا (1398)، طراحی مدل ساختاری مدیریت منابع انسانی برای دستیابی به وفاداری سازمانی، فصل نامه مدیریت دولتی، سال 6
روحانی، سعید، زارع، احد، دیلمی، هما (1394)، عوامل كليدي موفقيت پيادهسازي سيستم مديريت فرايند كسب وكار، فصل نامه مطالعات مدیریت فناوری اطلاعات، سال سوم، شماره 12
زینالی، سامان (1395)، نقش مدیریت دانش درمدیریت فرآیندهای کسب و کار ، نخستین کنفرانس بین المللی پارادیم های نوین مدیریت هوشمندی تجاری و سازمانی
صفرزاده، حسین، قریشی، معصومه (1396)، نقش بکارگیری سیستم مدیریت فرایند کسب و کار در بهبود عملکرد و چابکی سازمان ها، فصل نامه رشد فناوری، دوره 27، شماره 26
عابدیان اول، اکرم؛ (1399)؛ طراحی مدل شایستگی مدیران گروه های آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد؛ دانشگاه فردوسی مشهد؛ پایان نامه کارشناسی ارشد
مالمون، زینب؛ (1396)؛ بررسی شایستگی های مدیران بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران بر اساس مدل بازخور 360 درجه؛ استاد راهنما: سوگند تورانی؛ دانشگاه علوم پزشکی تهران
Adnan, A., Abdullah, H.S. and Ahmad, J. (2016). Assessing the moderating fect of competition intensity on HRM practices and organizational performance link: The experience of Malaysian R&D companies. 7th International Economics & Business
Management Conference, 35(1): 462-467. Adnan, A., Abdullah, H.S. and Ahmad, J. (2016). Assessing the moderating fect of competition intensity on HRM practices and organizational performance link: The experience of Malaysian R&D companies. 7th International Economics & Business
Management Conference, 35(1): 462-467. Chand, M. and Katou, A.(2017), “The impact of HRM practices on organizational performance in the Indian hotel industry”,
Employee Relations, Vol. 29, pp. 576-94. Chang, C.L.H., & Lin, T.C. (2019), The role of organizational performance in the knowledge management process, Journal of
Knowledge Management, 19(3), Choi, Byounggu, K. Poon. Simon, G. Davis. Joseph (2018), Effects of knowledge management strategy on organizational
performance: A complementarity theory-based approach, Omega, Vol. 36, Dubois, D.D. (Ed.) (2019), “Preface”, The Competency Casebook: Twelve Studies in Competency-Based Performance
Improvement, HRD Press, Amherst, MA. Jeffrey, L. and Brunton, M. (2015), Identifying competencies for communication practice: A needs assessment for curriculum
development and selection in New Zealand, Public Relations Review, Vol. 36,PP. 202–205 Lengnick-Hall, M. Lengnick-Hall, C. Andrade, L. Drake, B. (2019), Strategic human resource management: The evolution of the
field, Human Resource Management Review, Vol. 19, pp.64-85 Nobari, A., & Nabizadeh, S. (2021). Business process management and financial performance. Employee Relations,
Dec2020/Jan2021, Vol. 14 Issue 5, p435-442. 8p.. Patanakul, P. and Milosevic,D. (2018), A competency model for effectiveness in managing multiple projects, Journal of High
Technology Management Research, Vol. 18, pp. 118-131 Rodrigues, M. J., Moreno, P., & Tejada, P. (2015). Entrepreneurial Orientation and Performance of SMEs in the Service
Industry. Journal of Organizational Change Management, 28(2), 194-212. Saha , B – Hisrich , R , D , (2019), Clarifying the performance , journal of small Business and enterprise development , vol , 10 ,
no . 1 Sandvik I.L & Sandvik K,(2013), The impact of market orientation on product innovativeness and business performance,
Intern. J. of Research in Marketing, Vol. 20 Shih, H. Sh.; Shyur, H. J. and Lee, E. S. (2017), "An Extension of TOPSIS for Group Decision Making",Mathematical and
Computer Modelling, vol.45, pp.801–813 Trivellas, P. Drimoussis, C. (2017), Investigating Leadership Styles, Behavioural and Managerial Competency Profiles of
Successful Project Managers in Greece, Social and Behavioral Sciences,vol. 73, PP. 692 – 700 Wales, W., Wiklund, J., & McKelvie, A. (2017). What About New Entry? Examining the Theorized Role of New Entry in the
Entrepreneurial-Performance Relationship?. International Small Business Journal, 33(4), 351-373. Zopiatis, A. (2017), Is it art or science? Chef’s competencies for success, International Journal of Hospitality Management,
Vol.29, PP. 459–467