بازپژوهی تعلیق در انشاء و منشاء در فقه و حقوق
محورهای موضوعی :
کلید واژه:
چکیده مقاله :
یکی از شروط مورد بحث فقها و حقوقدانان در مورد صحت عقد، تنجیز آن میباشد که در مقابل آن تعلیق عقد است. مباحثی که مورد اختلاف فقها و حقوقدانان است، مسئله عقود معلق است. تعلیق انواع مختلف دارد که شامل تعلیق در انشاء و منشاء می باشد. در خصوص عقد تعلیق در انشاء و منشاء ، میان فقها دو دیدگاه وجود دارد. برخی از فقها تعلیق در انشاء را صحیح ولی تعلیق در منشاء را باطل میدانند و برخی عقیدهای بالعکس دارند. هر یک نیز برای اثبات حقانیت و صحت دیدگاه خود به دلایل عقلی و شرعی تمسک نمودهاند. در بین حقوقدانان نظریه غالب صحت عقود تعلیق در انشاء است و تعلیق باطل را صرفاً در موارد مصرح در قانون نظیر مواد ۱۰۶۸ و ۶۹۹ قانون مدنی میدانند. در این پژوهش با روش توصیفی و تحلیلی، آرای حقوقدانان و فقها از جمله امام خمینی مورد بررسی قرار گرفته است. با تتبع در آرای ایشان آنچه حاصل گردید، آن است که، امام خمینی(ره) با دیدگاه مشهور فقها که تعلیق در انشاء را باطل، اما تعلیق در منشأ را صحیح میدادند؛ اختلاف نظر دارند و معتقدند تعلیق در انشاء صحیح و تعلیق در منشاء باطل است.