نقد نظرفروید در «رابطه با دیگران»، با رویکرد قرآنی
محورهای موضوعی : نامه الهیاتبخشعلی قنبری 1 , مژگان محمدی 2
1 - دانشایار گروه ادیان و عرفان دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی
2 - استادیار گروه الاهیات پزوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی
کلید واژه: فروید, روابط با دیگران, روانشناسی تطبیقی, روانشناسی قرآنی,
چکیده مقاله :
یکی از راه های شناخت انسان بررسی روابط اوست. در فرهنگ های مختلف این روابط مورد بررسی قرار گرفته و متفکران مختلف در سنت های فلسفی و غیر فلسفی جوانب مختلف این روابط را کاویده اند. روابط به حصر عقلی در چهار حوزه قابل تحقیق اند که عبارتند از: 1) رابطه ی انسان با خدا؛ 2) با خود؛ 3) با سایر انسان ها و4) با طبیعت. از میان این روابط، رابطه انسان با خدا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ زیرا این رابطه حد و حدود و کم و کیف سایر روابط را مشخص و معین میکند. این روابط در ساحت های پنجگانه 1) عقیدتی – معرفتی؛ 2) روان (شامل احساس – عاطفی و هیجان)؛ 3) اراده؛ 4) گفتار و 5) کردار تحقق می یابند. در میان برجسته ترین متفکران غرب می توان از زیگموند فروید یاد کرد که راجع به همه روابط، به ویژه رابطه انسان با دیگران، نظر داده است. فروید با فرض نفی خدا، درباره رابطه با دیگران برمبنای نظریه عقده های درونی و سایق های جنسی می نگرد و سرکوب شدن آن را عامل بسیاری از ناهنجاری های بشر می داند. او با ذکر مثال ها و ارایه شواهدی، محدودیت در روابط جنسی را زمینه ساز بروز بسیاری از معضِلات می داند. در سنجه این نظرات با قرآن به این نتیجه رسیدیم که به رغم یافتن شواهد معدودی در تصدیق نظر فروید قاعده در رابطه با دیگران تابع شرایط تربیتی است و بدون آن نمی توان نظری را به عموم آدمیان تعمیم داد.
One way to get to know a person is to examine his relationships. These relationships have been studied in different cultures and different thinkers in philosophical and non-philosophical traditions have explored different aspects of these relationships. Relationships can be researched rationally in four areas, which are: 1) Man's relationship with God; 2) with yourself; 3) with other human beings and 4) with nature. Among these relationships, man's relationship with God is very important; Because this relationship determines the limits and limits and the quality of other relationships. These relations in five areas: 1) ideological-epistemological; 2) mental (including emotional); 3) will; 4) speech and 5) action are realized. Among the most prominent Western thinkers is Sigmund Freud, who commented on all relations, especially human relations with others. Assuming the negation of God, Freud views relations with others based on the theory of inner complexities and sexual orientations, and considers its suppression to be the cause of many human anomalies. He cites examples and evidence as evidence that sexual harassment is the cause of many problems. Judging by these views with the Qur'an, we came to the conclusion that despite finding little evidence to confirm Freud's view, the rule in "relation to others" is subject to educational conditions, and without it a theory cannot be generalized to the general public.
_||_