مطالعه رابطه بین عضویت در شبکه اجتماعی و تمایل به مدگرایی در جوانان (با تاکید بر فیسبوک)
محورهای موضوعی : جامعه شناسیحسن عمیدی 1 , حاجی محمد احمدی 2
1 - کارشناسیارشد ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز- ایران.
2 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، گروه ارتباطات اجتماعی؛ تهران– ایران (نویسنده مسئول).
کلید واژه: مدگرایی, شبکه اجتماعی و جوانان,
چکیده مقاله :
نخستین هدف طراحان مد در تمامی کشورها کسب درآمد بیشتر و ایجاد جامعه ای مصرف گرا است. اگر سیاست مدارانی در اروپا و آمریکا، از این سیاست ها حمایت می کنند به علت در اختیار گرفتن افکار و محدود کردن آینده نگری خصوصاً جوانان و مشغول کردن ایشان به فرعیات زندگی و توجه نکردن به اتفاقات سیاسی و اجتماعی است. تحقیق حاضر، با روش کمی انجام شده و اطلاعات با استفاده از توزیع پرسشنامه دربین مراجعین به مجتمع های فرهنگی بنیاد رودکی در فاصله سنی 35-18 سال ، تعداد جامعه نمونه 210 پاسخگو بوده است؛ صورت پذیرفته است. در این تحقیق پرسشنامه محقق ساخت با روایی 84/0 درصد بین جامعه نمونه توزیع شده است، یافته های پژوهش نشان داده ا ند تاثیر پذیری جامعه آماری از تبلیغات و مدهای موجود درشبکه های اجتماعی در روند انتخاب و اولویت بندی ظاهر خود و زندگی شان است. این تحقیق از شامل دو فرضیه اصلی و هفت فرضیه فرعی است؛ میزان پیگیری فرد درباره آخرین نوع لباس ، مدل مو ، آرایش صورت ، وضعیت اندام ، نوع تفریح و فعالیت های اوقات فراغت ، نوع خوراک ، عقاید و ... را بررسی مولفه های متغیر مستقل عضویت در شبکه بر میزان مدگرایی رابطه وجود دارد و در فرضیه های فرعی مولفه های رفتار آگاهانه و عملکرد شغلی برمیزان مد گرایی در میان جوانان دارای رابطه معنا داری است و لیکن مولفه های جنسیت، تاهل، رشته تحصیلی و نیز میزان سواد رابطه معنا داری با مدگرایی ندارند.
The first goal of fashion designers in all countries is earning more and creating a consumerist society. If some European and American politicians support this policy, that is because they can control the thoughts and restrict the foresight of young people, amuse them with subsidiary matters of life and make them busy to pay no attention to social and political events. This research is accomplished by quantity method and the data are gathered by distributing a researcher- made questionnaire (with 84/0 validity) among the visitors to cultural complex ofRoudaki foundation who are 18-35 years old and the sample population was 210 people. The findings show that, the statistical society is influenced by advertising and available modes in social network for selection and prioritizing of their self -appearance and life. This research contains one main hypothesis and six subsidiary ones. There is a relationship between elements of membership in Facebook (the last type of clothing, hair model, face make up, body shape, type of entertainment, activities of free time, and type of food) and fashionism. Also, there is a meaningful relationship between the components of conscious behavior and job performance with fashionism in young people, and on the contrary there isn’t a meaningful relationship between some components like gender, marital status, field of study and literacy with fashionism.
بشیر، ح؛ و دیگری. (1391). شبکههای اجتماعی اینترنتی و سبک زندگی جوانان، (مطالعه موردی بزرگترین جامعه مجازی ایرانیان). فصلنامه تحقیقات فرهنگی. دوره پنجم، شماره 1، صص 62-31.
رفیعپور، ف. (۱۳۷۸). آناتومی جامعه. تهران: شرکت سهامی انتشار.
شوم، ر؛ و دیگری. (۱۳۸۳). رهیافتهای پسا استعماری به ارتباطات. فصلنامه رسانه. ترجمه: پ، ایزدی. سال پانزدهم، شماره ۱.
گارنهام، ن. (۱۳۸۳). اقتصاد سیاسی و پژوهشهای فرهنگی. فصلنامه اقتصاد سیاسی. ترجمه: پ، میثاقی. سال دوم، شماره ۵.
لاسول، ﻫ. (۱۳۸۳). ساخت و کارکرد ارتباطات در جامعه. ترجمه: غ، ر، آذری. در اندیشههای بنیادین علم ارتباطات گروه مترجمان. تهران: انتشارات خجسته.
مارکوزه، ﻫ. (۱۳۷۸). انسان تک ساحتی. ترجمه: م، مویدی. تهران: انتشارات امیرکبیر. چاپ چهارم، صص ۲77-۲48.
معیدفر، س؛ و دیگری. (1387). عوامل اجتماعی گرایش به مد در میان جوانان تهران. فصلنامه مطالعات جوانان. شماره 15، ص 137.
مک کوایل؛ د؛ و دیگری. (۱۳۸۸). مدلها ارتباطات جمعی. ترجمه: گ، میرانی. تهران: دفتر پژوهشهای رادیو.
میرآخوری، م. (1389). مد و مدگرایی و تاثیرات آن در تغییرات فرهنگی جوامع. فصلنامه فصلنو. سال پنجم، شماره 4، ص 16.
وبستر، ف. (۱۳۸۰). نظریههای جامعه اطلاعاتی. ترجمه: ا، قدیمی. تهران: انتشارات قصیده سرا.
ویلیامز؛ ک. (1386). درک تئوری رسانه. ترجمه: ر، قاسمیان. تهران: نشر ساقی.
|