بررسی میزان سلامت اجتماعی در میان معلمان دوره ابتدایی شهرستان اردبیل و عوامل اجتماعی مرتبط با آن
محورهای موضوعی : جامعه شناسیمحمد ذالی آراللو 1 , محسن علایی 2
1 - کارشناسیارشد جامعهشناسی دانشگاه آزاداسلامی واحد تبریز- ایران.
2 - عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور اردبیل
کلید واژه: اعتماد اجتماعی, مسئولیتپذیری, بیگانگی اجتماعی, تعهد اجتماعی, : سلامت اجتماعی, احساس امنیت محیط شهری و معلمان دوره ابتدایی شهرستان اردبیل,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با سلامت اجتماعی معلمان می باشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش تحقیق، توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. بنابراین از لحاظ روش گردآوری اطلاعات، روش تحقیق پیمایشی می باشد. جامعه آماری کلیه معلمان دوره ابتدایی شهرستان اردبیل (1957 نفر) می باشد و طبق فرمول کوکران برای جامعه نامحدود، حجم نمونه 321 نفر برآورد گردید. گفتنی است، روش نمونه گیری از نوع تصادفی ساده بود. برای جمع آوری اطلاعات از دو نوع پرسش نامه استاندارد و محقق ساخته استفاده شد. پرسشنامه سلامت اجتماعی (کییز) و عوامل اجتماعی مرتبط با سلامت اجتماعی (محقق ساخته) که مقدار ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 776/ 0و 834/0 به دست آمده است که حاکی از پایایی سوال ها می باشد. برای خلاصه کردن داده ها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد و...) استفاده شد و در بخش آمار استنباطی برای بررسی روابط بین متغیرها از ضریب همبستگی پیرسون، هم چنین از تحلیل واریانس و تی مستقل استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که بین سلامت اجتماعی معلمان تفاوت معناداری وجود دارد. بین متغیرهای بیگانگی اجتماعی، اعتماد اجتماعی، تعهداجتماعی، مسئولیت پذیری و احساس امنیت محیط شهری با سلامت اجتماعی معلمان رابطه معناداری وجود دارد، ولی بین سن، تعداد فرزندان و میزان درآمد با سلامت اجتماعی معلمان رابطه معناداری وجود ندارد. هم چنین بین جنسیت و میزان سلامت اجتماعی معلمان تفاوت معناداری وجود ندارد. از طرفی بین سلامت اجتماعی معلمان بر حسب تحصیلات تفاوت معناداری وجود دارد.
The aim of this study was to evaluate social factors associated with social health of teachers. The goal of this study was applied and the research method was descriptive and correlation one; so in terms of data collection method it is a survey research method. The population of all primary school teachers in the city of Ardabil was 1975 people and according to Cochran formula for infinite population, the sample size was estimated 321 people. The sampling method was simple random. Both standard and self-made questionnaire were used for collecting data. Social health questionnaire (Keyes) and social factors associated with public health (self-made) in which the Cronbach's alpha coefficient obtained 0/776 and 0/834 respectively that were indicative of the reliability of questions. To summarize the data, the descriptive statistics (frequency, percentage, mean, standard deviation …) was used and also inferential statistics was used for examining the relationship between variables (the Pearson correlation coefficient, as well as analysis of variance and independent T-test). The results indicated that, there is a significant difference between social health of teachers. And also there is a significant relationship between variables of social alienation, social trust, social commitment, responsibility, sense of security in the urban environment and social health of teachers, but there is no significant relation between age, number of children, income and social health of teachers. Also there is no significant difference between gender and social health of teachers. On the other hand, there is a significant difference between social health of teachers in terms of education.
احدپور، ا. (1387). میزان رضایت معلمان از کادر اداری در مناطق و نواحی استان اردبیل.
ایمان، م؛ و دیگری. (1388). بررسی رابطه بین رضایت اجتماعی و هویت ملی با تعهد اجتماعی جوانان شهر شیراز. جامعهشناسی کاربردی. شماره 34، صص 174-155.
ایمان، م؛ و دیگری. (1389). بررسی و تبیین رابطه بین مسئولیت اجتماعی و سرمایه اجتماعی در بین جوانان شهر شیراز. جامعهشناسی کاربردی. شماره 37، صص 42-19.
پورماجد، م. (1390). بررسیمکانیسماثرتدین برسلامت، (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تبریز). پایاننامه کارشناسیارشد، رشته جامعهشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز.
خیراللهپور، ا. (1383). بررسی عوامل اجتماعی موثر بر سلامت روانی با تاکید بر سرمایه اجتماعی، (مطالعه موردیدانشجویان دانشگاه شهید بهشتی). پایاننامه کارشناسیارشد.
زکی، م. (1388). بیگانگی اجتماعی جوانان، (مورد مطالعه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه اصفهان). پژوهش جوانان، فرهنگ و جامعه. شماره 3، صص 51-25.
سام آرام، ع. (1388). بررسی رابطه سلامت اجتماعی و امنیت اجتماعی با تاکید بر رهیافت پلیس محور. فصلنامه علمی– پژوهشی انتظامی اجتماعی. شماره اول، صص 29-9 .
سجادی، ح؛ و دیگری. (1384). شاخصهای سلامت اجتماعی. مجله سیاسی- اقتصادی. دوره 19، شماره 304.
شربتیان، م. (1391). تاملی بر پیوند معنایی مولفههای سرمایه اجتماعی و میزان بهرهمندی از سلامت اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور مشهد. فصلنامه جامعهشناسی مطالعات جوانان. شماره 5.
صبوری، س. (1390). بررسی میزان سلامت اجتماعی در بین کارمندان آموزش و پرورش شهر تهران. پایاننامه کارشناسی علوماجتماعی، دانشگاه پیام نور تهران.
عبداللهتبار، ه؛ و دیگری. (1387). بررسی سلامت اجتماعی دانشجویان. فصلنامهعلمی پژوهشی رفاه اجتماعی. شماره 31و30، صص 189-171.
فروم، ا. (1360). جامعه سالم . ترجمه: ا، تبریزی. تهران: انتشارات کتابخانه بهجت.
قریشی، ف. (1388). بررسی نقش عوامل فرهنگی، اجتماعی مرتبط بر شکلگیری اعتماد اجتماعی شهروندان تبریز. جامعهشناسی کاربردی. شماره 36، صص 102-75.
کوزر، ل. (1387). زندگی و اندیشه بزرگان جامعهشناسی. ترجمه: م، ثلاثی. تهران: انتشارات علمی.
مرندی، س. (1385). عوامل اجتماعی سلامت در کتاب جامع بهداشت عمومی. تهران: وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، معاونت تحقیقات و فنآوری، کمیته رایانه طب و بهداشت. چاپ دوم.
نیازی، م؛ و دیگری. (1390). بررسی رابطه بین اعتماد اجتماعی و احساس امنیت اجتماعی در بین زنان مناطق شمال و مناطق جنوب شهر تهران. فصلنامه مطالعات شهری دانشگاه آزاد دهاقان. سال اول، شماره اول، صص 178-147.
نیکورز، ط. (1389). بررسیرابطه سرمایه اجتماعی با میزانسلامت اجتماعی دانشجویان دانشگاه شهید باهنرکرمان. پایاننامه کارشناسیارشد، رشته جامعهشناسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان.
هزارجریبی، ج؛ و دیگری. (1391). تحلیل رابطه سرمایه اجتماعی و سلامت روانی اجتماعی. فصلنامه علوماجتماعی. شماره 59.
Blanco, A. & diaz, D. (2007). social order and mental health: a social well-bing approach, autonomy university of Madrid. psychology in spain. v. 11(5).
Keyes, Corey Lee, M. (1998). social well-being. social Psychology. Quarterly vol. 61, N. 2, pp 121-190
Larson, J. (1996). the measurement of social well-being. social Indicators Research. 28, pp 285-296.