بررسی رابطه هویت قومی و تجانس فرهنگی با از خود بیگانگی دانشجویان*
محورهای موضوعی : جامعه شناسیعلیرضا قاسمی 1 , سعید آریاپوران 2
1 - گروه علوم تربیتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه- ایران.
2 -
کلید واژه: هویت قومی, دانشجویان, از خود بیگانگی, تجانس فرهنگی,
چکیده مقاله :
هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه هویت قومی وتجانس فرهنگی با ازخود بیگانگی دانشجویان دانشگاه بوده است. به همین منظور 400 نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه به روش طبقه ای انتخاب شده اند و مقیاس هویت قومی، مقیاس تجانس فرهنگی و مقیاس از خود بیگانگی را به صورت انفرادی تکمیل نمودند. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که بین هویت قومی، جستجوی هویت قومی و تعلق و تعهد قومی با از خود بیگانگی رابطه منفی و معنی دار وجود دارد. هم چنین نتایج نشان داد که بین تجانس فرهنگی با بی هنجاری و احساس انزوا رابطه منفی و معنیدار وجود دارد. اما بین تجانس فرهنگی و ازخود بیگانگی رابطه معنی دار بدست نیامد. براساس نتایج رگرسیون چند متغیری، هویت قومی به صورت منفی قوی ترین متغیر برای پیش بینی از خود بیگانگی دانشجویان بوده است (05/0<p). نتایج آزمون T مستقل نشان دادکه بین میانگین هویت قومی و تجانس فرهنگی در دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنی دار وجود ندارد. هم چنین نشان داده شد که میانگین بی هنجاری در دانشجویان دختر و میانگین ناتوانی واحساس انزوا دردانشجویان پسربیشتر بوده است. اما بین میانگین ازخود بیگانگی در دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنی داری وجود ندارد.
The purpose of this study was to examine the relationship between ethnic identity and cultural congruity and self-alienation in university student. The research method of this study was correlation. In this research 400 female and male students from Azad university of Kermanshah were selected by stratified sampling and complete the ethnic identity, cultural congruity and alienation scales. Results of Pierson correlation indicate that there is a negative correlation between ethnic identity and its dimensions with alienation. Also results show that there is a negative correlation between cultural congruity and normlessness and seclusion; but, there is no meaningful correlation between cultural congruity and alienation (p<0.05). According to regression correlation, ethnic identity has been the highest variable for predicting the alienation in university students. The Results of t-test indicated that the mean of inability and seclusion in male students was higher than female (p<0.05); but there is no meaningful difference between male and female students in alienation and normlessness.
ابوالقاسمی، ع؛ و دیگری. (1385). آزمونهای روانشناختی. اردبیل: انتشارات باغ رضوان.
اصغرینیاری، ی. (1386). بررسی رابطه سلسله مراتب ارزشها با از خود بیگانگی دانشجویان دانشگاه.گزارش پژوهشی دانشگاه محقق اردبیلی.
بشیرى، ا، ا. (1382). از خود بیگانگی. ماهنامه معرفت. سال چهاردهم، شماره 91.
کشاورزی، م، ع. (1387). بررسی رابطه جهتگیری مذهبی با هویت قومی در میان دانشجویان.گزارش پژوهشی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه.
Cabrera, N. L. & Padilla, A. M. (2004). Entering and succeeding in the “Culture of College”: The story of two Mexican heritage students. Hispanic Journal of Behavioral Sciences. 26 (2), P.p. 152-170.
Gloria, A. M., Castellanos, J., & Orozco, V. (2005). Perceived educational barriers, cultural fit, coping responses, and psychological well-being of Latina undergraduates. Hispanic Journal of Behavioral Sciences. 27 (2), P.p. 161-183.
Gloria, A. M., Castellanos, J., Lopez, A. G., & Rosales, R. (2005). An examination of academic nonpersistence decisions of Latino undergraduates. Hispanic Journal of Behavioral Sciences. 27 (2), P.p. 202-223.
Gloria, A.M., & Robinson Kurpius, S. E. R. (1996).The validation of the Cultural Congruity Scale and the University Environment Scale with Chicano/a students. Hispanic Journal of Behavioral Sciences. 18 (4), P.p. 533-549.
Graham, S., & Hudley, C. (2005). Race and ethnicity in the study of motivation and competence. In A. J. Elliot & C. S. Dweck (Eds.), Handbook of Competence and Motivation, New York: Guilford Press. P.p. 392-413.
Holleran, L. K., & Waller, M. A. (2003). Sources of resilience among Chicano/a youth: Forging identities in the borderlands. Child and Adolescent Social Work Journal. 20 (5), P.p. 335-350.
Ontai-Grzebik, L. L., & Raffaelli, M. (2004). Individual and social influences on ethnic identity among Latino young adults. Journal of Adolescent Research. 19 (5), P.p. 559-575.
Orozco, V. (2007). Ethnic Identity, Perceived Social Support, Coping Strategies, University Environment, Cultural Congruity, and Resilience of Latina/o College Students. Presented in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Doctor of Philosophy in the Graduate School of The Ohio State University. The Ohio State University.
Phinney, J. S. (1992). The Multigroup Ethnic Identity Measure: A new scale for use with diverse groups. Journal of Adolescent Research. 7 (2), P.p. 156-176.
Phinney, J. S., Baldelomar, O., & Romero-Alfaro, I. (2005). Conceptualization and measurement of ethnic identity development: Exploration, commitment, and ethnic identity statuses. Manuscript submitted for publication.
Quintana, S. M., Vogel, M. C., & Ybarra, V. C. (1991). Meta-analysis of Latino students’ adjustment in higher education. Hispanic Journal of Behavioral Sciences. 13 (2), P.p. 155-168.
Rotheram, M., & Phinney, J. (1987). Ethnic behavior patterns as an aspect of identity. In Children’s ethnic socialization: Pluralism and development. Newbury Park,CA: Sage.
Rotheram, M., & Phinney, J. (1987). Ethnic behavior patterns as an aspect of identity. In Children’s ethnic socialization: Pluralism and development. Newbury Park,CA: Sage.
Torres, V. (2003). Influences on ethnic identity development of Latino college students in the first two years of college. Journal of College Student Development. 44 (4), P.p. 532-547.
Vasquez, M. J. T. (1982). Confronting barriers to the participation of Mexican- American women in higher education. Hispanic Journal of Behavioral Sciences. 4 (2), P.p. 147-165.