بررسی رابطه بین عدالت سازمانی و سرمایه اجتماعی در شرکت مخابرات شهرستان میانه
محورهای موضوعی : جامعه شناسی
1 - 1- گروه مدیریت بازرگانی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان،ایران.
2 - کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر در سال 1391 با هدف بررسی رابطه ی بین عدالت سازمانی و سرمایه ی اجتماعی در شرکت مخابرات شهرستان میانه صورت گرفته است که یک سال به طول انجامید. دراین پژوهش، عدالت سازمانی در سه بعد (عدالت توزیعی، عدالت رویه ای و عدالت مراوده ای) بعنوان یکی از عوامل مهم زمینه ساز در ایجاد سرمایه ی اجتماعی، و سرمایه ی اجتماعی در سه بعد (اعتماد، مشارکت در امور و توانایی برقراری روابط اجتماعی) موردمطالعه قرارگرفته است. جامعه ی آماری عبارت است ازکلیه کارکنان شرکت مخابرات شهرستان میانه که مجموعاَ 200 نفر می باشد که از بین این جامعه، تعداد 132 نفر بعنوان نمونه براساس فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب گردیدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، دو پرسشنامه ی عدالت سازمانی وسرمایه ی اجتماعی بوده است که جهت اطمینان ازپایایی آن ازضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید که پایایی آن، مورد تأیید قرار گرفته و اعتبار آن نیز به شکل صوری تأیید گردیده است. برای تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. بر اساس یافته های پژوهش، بین عدالت سازمانی و سرمایه ی اجتماعی رابطه ی مثبت و معناداری وجود دارد. واژگان کلیدی:عدالت سازمانی، عدالت توزیعی، عدالت رویه ای، عدالت مراوده ای و سرمایه اجتماعی.
This study was conducted to examine the relationship between organizational justice and social capital in the Telecommunication Company of Mianeh in 1391 that lasted one year. In this study, organizational justice as one of the major factors underlying the creation of social capital, has been studied in three dimensions (distributive justice, procedural justice and interactional justice), and also, social capital has been studied in three dimensions (confidence, participation in the affairs, and the ability of social relations). The population consists of all the employees in Telecommunication Company of Mianeh that are totally 200 people. Among this population, 132 people were selected by random sampling technique and the Cochran formula. Data collection tools were two questionnaires of organizational justice and social capital, and Cronbach's alpha coefficient was used to ensure its reliability that is (its reliability) verified and also, its validity verified formally. Descriptive and inferential statistics were used to analyze the data. Based on these findings, there is a significant and positive relationship between organizational justice and social capital.
احمدی، س؛ و دیگری. (1390). بررسی ارتقاء سرمایه اجتماعی بر بهبود عملکرد سازمان. مجلهی مدیریت دولتی. دورهی سوم، شمارهی شش.
افجه، ع؛ و دیگری. (1390). الگوی اثرگذاری سرمایه اجتماعی بر عملکرد سازمان: شرکتهای تابع گروه صنعتی ایران خودرو. پژوهش های مدیریت منابع انسانی. دورهی اول، شمارهی دوم.
برومند، م؛ و دیگران. (1389). رابطه بین عدالت سازمانی و سبک مدیریت تعارض. دو ماهنامه توسعه انسانی پلیس. سال هفتم، شمارهی سی و دو.
پورسلطانی، ح؛ و دیگران. (1390).ارتباط بین ادراک از عدالت با رضایت شغلی در کارکنان پژوهشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. پژوهشهای مدیریت ورزشی و علوم حرکتی. سال اول، شمارهی اول.
کریتنر، ر؛ و دیگری. (1390).مدیریت رفتار سازمانی. ترجمه: ع، فرهنگی و دیگری. انتشارات پیام پویا.
گنجی، م؛ و دیگری. (1389). رابطه گونههای دینداری و سرمایه اجتماعی. جامعهشناسی کاربردی. سال بیست و دوم، شماره پیاپی چهل و دو، شماره دوم.
معمارزاده، غ؛ و دیگری. (1388). طراحی الگوی عدالت سازمانی اثربخش برای سازمانهای دولتی ایران. مجله پژوهشهای مدیریت. شمارهی هشتاد و دو.
نیکومرام، ه؛ و دیگران. (1387).سرمایه اجتماعی.تهران، چاپ اول.
هاشمی، ش. (1389). مدیریت سرمایه اجتماعی زمینه بروز نوآوریها و ارائه الگویی برای اندازهگیری آن. پایلوت آموزش و پرورش منطقه یک. اولین کنفرانس بینالمللی مدیریت، نوآوری و کارآفرینی.
Baliamoune- Luts, M. (20011). Trust- Based Social Capital, Institutions, and Development. The Journal of Socio-Economics. V. 40, No. 4.
Chuang, Y. C. & Chuang, K. Y. (2008). Gender Differences in Relationships between Social Capital and Individual Smoking and Drinking Behavior in Taiwan. Social Science & Medicine.V. 67, No. 8.
De Coninck, J. B. (2010). The Effect of Organizational Justice, Perceived Organizational Support, and Perceived Supervisor Support On Marketing Employees Level of Trust. Journal of Business Research. V. 63,No. 12.
Elamin Abdallah, M. & Alomaim, N. (2011). Does Organizational Justice Influence Job Satisfaction and Self-Perceived Performance in Saudi Arabia Work Environment?. International Management Review. V. 7, No. 1.
Eriksson, M. & Ng, N. & Weinehall, L. & Emmelin, M. (2011). The Importance of Gender and Conceptualization for Understanding the Association between Collective Social Capital and Health: A Multilevel Analysis from Northern Sweden. Social Science & Medicine. V. 73.
Farndale, E. &Hope- Hiley. V. & Kelliher. C. (2011). High commitment performance management: the roles of justice and trust. V. 40, No. 1.
Holmberg, K. & EK, S. & Widen- Wulff, G. (2010). Social Capital in Second Life. Emerald Article. Vol. 34 No.2
Leow, K. L. & Kok, Wei, K. (2009). Organizational Commitment: The Study of Organizational Justice and Leader Member Exchange (LMX) Among Auditors in Malaysia. International Journal of Business and Information.V. 4, No. 2.
Nabatchi, t. & Lisa, B. B. & David, H. G. (2007). Organizational Justice and Workplace Mediation: a Six- Factor Model. International Journal of Conflict Management. V. 18, No. 2.
O’Connell, D. & McCallum, sh. (2009). Social Capital and Leadership Development: Building Stronger Leadership Through Enhanced Rerational Skills. V, 30.
Saul, I. & Arjang A. (2009). Social Capital Sustainable Development of Organizations Operating. Emerald Article. Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy. V. 3.
Williamson, K. & Williams, K. J. (2011). Organizational Justice, Trust and Perceptions of Fairness in the Implementation of Agenda for Change. Radiography. V. 17.