کیفیتگرایی کارکنان و نقش آن در ارتقاء کیفیت خدمات آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب
محورهای موضوعی : جامعه شناسیرحیم عبدالهفام 1 , داود ابراهیمپور 2
1 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب. گروه آموزش ابتدایی. بناب – ایران.
2 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز. گروه علوم اجتماعی. تبریز- ایران.
کلید واژه: کیفیت خدمات, ارتقای کیفیت, کیفیت گرایی, کیفیت خدمات آموزشی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با عنوان بررسی کیفیتگرایی کارکنان و نقش آن در ارتقای کیفیت خدمات آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب اجرا شده است. فرضیه های تحقیق شامل کیفیت گرایی کارکنان که مولفه های آن عبارتند از: مشتریگرایی، خلاقیت و نوآوری، نگرش دائمی به وضع مطلوب، اهمیت دادن به وضع ظاهری، صبوری و شکیبایی کارکنان، گروهگرایی و هدفگرایی و رابطه آن با ارتقای کیفیت خدمات آموزشی تدوین گردیده است. جامعه آماری این تحقیق کارکنان دانشجویان دانشگاه آزاد واحد بناب در سال تحصیلی 90-89 می باشد. با توجه به نتایج تحقیق حاضر با توجه به این که ضریب B در آزمون رگرسیون این فرضیه ها 434 % میباشد، می توان گفت که حدود 43 درصد تغییرات متغیر وابسته توسط تغییرات در متغیرهای مستقل مورد بررسی تبیین می گردد. همه فرضیه های تحقیق با آزمون های مربوطه و با خطای 05/ 0و سطح اطمینان 95% از نظر معنی داری آماری مورد تأیید قرار گرفتند.
This study has been conducted on the basis of the quality-orientation ofstaff and its role in promoting the quality of educational services in IslamicAzad University of Bonab branch. The variables of this study are customerfocus, innovation, steady approach to the ideal situation, the importance ofappearances, employee’s patience and fortitude, group-orientation and goalorientationand its relation to the quality of educational services. The samplepopulation of this study is students and staff of Islamic Azad University ofBonab branch in 89-90 educational year. According to the results the coefficientB in regression test of the hypotheses in this study 434%, so it can be said thatabout 43% of the changes in dependent variable is explained by the changes independent variables. All research hypotheses with related tests and with .05error of measurement and 95% confidence level are confirmed statisticallysignificant.
احمدی، ع. (1381). بهبود مدیریت کیفیت دبیرستانهای شهر اصفهان. تحقیق. اصفهان.
اخوان، م. (1381). ارزیابی اثربخشی سیستمهای مدیریت کیفیت مبتنی بر سری استانداردهای ISO9000 در ایران با تمرکز بر فرآیندهای تجاری و عملیاتی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.
تیموری نژاد،ح و دیگری. ( 1384). منابع انسانی با کیفیت. تهران: ماهنامه تدبیر، شماره 160، صص 29-26.
تورانی، ح. (1382). کیفیت بخشی آموزش و پرورش دوره ابتدایی با رویکرد مدیریت کیفیت جامع. رساله دکترا. تهران.
حجتی، م. (1380). بررسی میزان اثربخشی مفاهیم اساسی مدیریت کیفیت جامع(TQM) بر نگرش مدیریتی سازمانهای دارای گواهی نامه ISO 9000. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علم و صنعت ایران. تهران
خانی، م.(1374). بررسی عوامل مؤثر در کامیابی و ناکامی نظام مدیریت کیفیت جامع. طرح تحقیقی. تهران.
خورشیدی، ع. (1379). مدیریت کیفیت جامع در مراکز آموزش عالی ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد. تهران
رضایی، م. (1383). بررسی تأثیر مدیریت کیفیت جامع بر رضایت شغلی، تعهد سازمانی و انگیزه پیشرفت کارکنان. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید باهنر کرمان.
ریاحی، ب. (1385). جوائز کیفیت، مدلهای برتری جویی و سر آمدی. تهران: مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی.
علیلو، ر. (1387). بررسی رابطه هوش سازمانی مدیران و اثربخشی سازمانی. پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب.
قورچیان، ن و دیگری. (1379). شاخصهای عملکردی در ارتقای کیفی مدیریت نظام آموزش عالی. تهران: فراشناختی اندیشه. ماهنامه مدیریت مدرسه. دوره ششم، سال اول. تهران: انتشارات وزارت آموزش و پرورش.
Azhashemi.Masiud and Sammuel K.M.Ho, (1991). Achieving service Excellence:a new Japanese approach versus the European framework, managing service Quality, vol 19 NUM 1.
orsini, R.J. (1999). The dictionary of psychology Brunnery Mazel. Ann Arbor, MI.
Domartin, A. (2000). the excellence model. Quality world.
Garol George & et al, (2003). Implementing the EFQM excellence model: local authority.managerial Auditing Journal, vol. 18,(http:// www.EFQM.org).
http:// www.SID.ir
Hurest, R. Middel. (1995). Leadership, Qualits and Institutional Effectiveness: Higher Education Quality.vol.4, n3,p.p:267-285
Luthans, F. Organization Behavior. N. Y. Mc Grow-Hill; 1992:156-252
Paul Spenley. (2001). Step change total quality: Chapman &Hal :Third Edition.
Samuel K.M.HO. (1999). TQM and strategic change, strategic change strat. Change, 8, pp.79-80.
Saravia P.M and Darosa M.J.P, (2001). An EFQM Model self-assessment project covering Portuguese schools, proceedings of the world congress for total Quality Management. Vol. 1.
Selber, K. & Streeter, C. (2000). A customer-oriented model for managing quality in human services. Administration in social work, 24(2) , 1-14.