بررسی رابطه پذیرش اجتماعی با مهارتهای اجتماعی بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شبستر
محورهای موضوعی : جامعه شناسی
1 - دانشگاه آزاد اسلمی واحد تبریز
کلید واژه: مهارتهای اجتماعی, پذیرش اجتماعی, رشته تحصیلی, شبستر, اطمینان به خود,
چکیده مقاله :
این تحقیق با هدف بررسی رابطه مهارت های اجتماعی با پذیرش اجتماعی دربین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شبستر و هم چنین تبیین آن از طریق عوامل گوناگون انجام شده است. هدف اصلی شناخت میزان پذیرش اجتماعی در بین دانشجویان و نیز مقایسه آن بر اساس عواملی از قبیل جنسیت و رشته تحصیلی در کنار بررسی رابطه آن با مهارت های اجتماعی بود. علاوه بر آن، تبیین ارتباط آن با استفاده از مدل رگرسیونی به منظور تبیین هرچه بیشتر نیز مدنظر بود. روش تحقیق ازنوع همبستگی بود. با استفاده از پرسشنامه پذیرش اجتماعی کراون– مارلو و پرسشنامه محقق ساخته برای اندازه گیری سایر متغیرها نظیر مهارت های اجتماعی طراحی شده بود، اطلاعات از گروه نمونه 400 نفری که با روش تصادفی– طبقهای از بین دانشجویان انتخاب شده بودند، گردآوری شد. نتیجه ها که با استفاده از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون، آنالیزواریانس و آزمون تفاوت میانگین انجام شده، نشان دادکه پذیرش اجتماعی درحد نسبتاً بالائی است. این میزان دربین دانشجویان دختر وپسر متفاوت نیست. هم چنین رشته تحصیلی تفاوتهای بارزی را نشان می دهد. مهارت های اجتماعی مناسب دانشجویان، مهم ترین عامل مرتبط با پذیرش اجتماعی آنان است.
This study examined the relationship between social acceptance and social skills among students of Islamic Azad University of Shabestar. The main objective of the study is understanding the social acceptance rate among students and comparingthem based on factors such as gender, their majors and age and also examining its relationship with social skills.The research method is correlation of social acceptance ofCrown-Marlow and the data was collected by researcher-made questionnaire that include some items for measuring related factors such as gender, social skills and other variables. The sample size includes 400studentswho werechosenby classified– random sampling method. Correlationcoefficients, T-test and analysis of variance were used to analyze the data .The results show that, the social acceptance is at highest percentage. Also, there is no significant difference between genders,but there is significant difference between studying majors. Appropriate skills are the most important factors associated withsocial acceptance.
اسلامی علیآبادی، م. (1374). بررسینیمرخرفتاریتحصیلیدانشآموزانطردشدهازطرفهمسالانو مقایسه آن با دانشآموزانعادی (شناختویژگیها). پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ص 160.
براتوند، م. (1376).بررسیرابطهسادهوچندمتغیریمقبولیتگروهیوعزت نفسباپیشرفتتحصیلیو سازگاری فردیاجتماعیدانشآموزانسالسومراهنماییشهر اهواز. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسیتربیتی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه شهید چمران اهواز، ص 80.
تقیزاده، م، ا. (1379). بادبیآرامنوجوانی (باتأکیدبر تربیتوخودپنداری).اصفهان: انتشارات یکتا.
ثمری، ع، ا؛ و دیگری. (1384). مطالعه اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر استرس خانوادگی و پذیرش اجتماعی. فصلنامه اصول بهداشت روانی. سال هفتم، شمارههای 26- 25، صص 55 -47.
خادمی، م؛ و دیگری. (1392). اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری و مطالعه در ارتقای خودپنداره دانشآموزان دارای اضطراب امتحان. مجلهروانشناسیمدرسه. بهار، دوره 2، شماره 1، صص 80-62.
حسنزاده کلاته، ز. (1390). بررسی تاثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر افزایش محبوبیت در کودکان پیشدبستانی. دانشکده علوم تربیتى و روانشناسى. دانشگاه فردوسی مشهد، ص 46.
شاهمحمدی، ح؛ و دیگران. (1389). بررسی رابطه بین پذیرش اجتماعی با بهداشتروانی دانشآموزان دبیرستانهای شهر تبریز. اولین همایش کشوری دانشجویی عوامل اجتماعی موثر بر سلامت. صص 75-63.
شریفی، ا. (1376).بررسیرابطهارضاءنیازهایعاطفیباسازگاریفردیاجتماعیوعملکردتحصیلیپسران سالسومراهنماییشهرستاناهواز. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
طبائیان، ر. (1386). تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر افزایش مهارت های اجتماعی و بهبود روابط با همگنان درکودکان پسر مبتلا به اختلال کمبود توجه بیش فعالی مقطع ابتدائی. دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، صص 89-11.
ﻏﻀﻨﻔﺮی، ﻓ؛ و دیگران. (1386). ﺑﺮرﺳﻲ راﻫﺒﺮدﻫﺎی ﻣﻘﺎﺑﻠﻪای و ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﻲ در ﺳﺎﻛﻨﻴﻦ ﺷﻬﺮ ﺧﺮمآﺑﺎد. اﺻﻮل ﺑﻬﺪاﺷﺖ رواﻧﻲ. ﺳﺎل دﻫﻢ، ﺷﻤﺎره 37، صص 47- 15.
کوثری، م. (1382). آنومی اجتماعی و اعتیاد به مواد مخدر. فصلنامه علمی پژوهشی سؤء مصرف مواد. سال دوم، شماره 5، ص 74.
مساواتیان، آ. (1373). تأثیر آموزش ویژه بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دیرآموز کلاس اول مدارس ناحیه یک شیراز در سال تحصیلی 73-1372 (گزارش تحقیق). شیراز، اداره کل آموزش و پرورش استان فارس، صص 43-29.
نوابخش، م؛ و دیگری. (1378). میزان تاثیر خشونت والدین بر گرایش فرزندان به اعتیاد. فصلنامه علمی پژوهشی. پژوهشنامه علوم اجتماعی. سال دوم، شماره 4 . ص 63.
ﻫﻮرن، ﺑ،؛ و دیگران. (1376). ﻣﺸﺎوره ﺑﺎ ﭘﺪران و ﻣﺎدران ﮐﻮدﮐﺎن اﺳﺘﺜﻨﺎﯾﯽ. ﺗﺮﺟﻤﻪ: ﻣ، ﺣ، ﻧﻈﺮیﻧﮋاد. ﻣﺸﻬﺪ: ﻣﺆﺳﺴﻪ ﭼﺎپ و اﻧﺘﺸﺎرات آﺳﺘﺎن ﻗﺪس رﺿﻮی.
یارمحمدیان، م، ح؛ و دیگران. (1384). بررسی رابطه بین دوستیهای دوجانبه، پذیرش همسالان، خودپنداره و سازگاری اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی شهر اصفهان. اصولبهداشتروانی. سال هفتم، شمارههای 26 و 25، صص 55-47.
Adams, C. R,. Hoover, L. C,. Arnett, D. B & Thompson, L,. D. (2000). Socialacceptabilitis role in an expanded rational expectations model of intention to consume an innovative meat product in a restaurant setting. Journal of Hospitality and Tourism Research, 24, (2), P.p: 252-262.
Berndt, T., J. K., keef. (1995). Friends influence on adolescense, adjustment to school. Child Development. vol 66, N6, P.p: 1312-1329.
Eriksson, L. J,. Garvill and A. M,. Nordlund. (2006). Acceptability of travel demand management measures: The importance of problem awareness, personal norm, freedom, and fairness. J. Environ.Psychol. 26, P.p: 15-26.
Gottlieb, B. W. Gottlieb, J. Berkell, D. & Levy, L. (1986). Sociometric status and solitary. play of LD boys and girls. Journal of Learning Disabilities. 19, P.p: 619- 622.
Gresham, F. & Elliot, s. (1990). Social skills rating system manual. Cirele pine, MN: American Guidance service.
Gronne, J. A. and H. inderbitzen- pisaruk. (1992). popularity and friendship. An investigation of their on effects on self- esteems. Biennial Meeting of the society for Research in child development. (cited in Eric. Abstr. ED 350519), P.p: 24-36. http://www.Askeric. 0rg/cgibin [accessed 23 may 2001].
Johnson, A. K. (2000). The peer effect on academic achievement a mong public elementary school students. http: //www. Heritage. Org/library/cda /cd a00. 06 htm/: [accessed 22 July 2001].
Kavale, K. A. & Forness, S R. (1996). Social skill deficits and learning disabilities: A meta-analysis. Journal of Learning Disabilities. 29, P.p: 226-237. Retrieved on November 7, 2001, from EBSCOhost, Academic Search Elite
Keyes, C,. M. and Shapiro, A. (2004). Social Well-being IN The U.S. ADescriptive Epidemology, Orville Brim.
Keyes, C. L,. M. (1998). Social well– being. Social Psychology Quarterly. 2, P.p:121-140.
Ladd, Gary W. J,. B. Kockenderfer and C. C. Coleman. (1998). Classroom peer acceptance, friendship, and victimization: Distinct relational systems that contribute uniquery to children's school adjustment. Child development. December, vol 68, N 6, P.p: 1181-1196.
Miller, Edythe S. (2003). Evolution and stasis. The institutional economics of David Hamilton.Journal of Economic Issues. 37, P.p:51-63.
Sapp, S. G & Harrod, W. J. (1989). Social acceptability and intentions to eat beef. An expansion of the Fishbein- Ajzen model using reference group theory. Rural Sociology. 54 (3), P.p: 420-438.
Schade, J. & Schlag, B. (2003). Acceptability of urban transport pricing strategies. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour. 6 (1), P.p: 45-61.
Schuitema Geertje, (2010). PRICELESS POLICIES Factors influencing the acceptability of transport pricing policies. unpublished doctoral dissertation, Groningen University.
Stanley, SM, Markman H, J. (2003). Facts about marital distress and divorce. Denver: University of Denver. 23.
Trapani, C. (1990). Transition goals for adolescents with learning disabilities. Boston, MA: A college Hill Publication Little, Brown and Company. 92.
Vander Wal JS. Eating and body image concerns among average-weight and obese African American and Hispanic girls. Eat Behav. 2004; 5 (2), P.p: 181-187.
Vaughn, S. Hogan, A. Hagger, D. & Kouzekanani, K. (1992). Self- Concept and Peer Acceptance in Students With Learning Disabilities: A Four to Five-Year Prospective Study. Journal of Educational Psychology. 84, 1, P.p: 43-50.
Vrschuren, K. (1996). the internal working model of self, attachment, and competence in five years old. Journal of child development. vol 67, N 5, P.p: 2493-2511.