رابطه بین سطوح عملکرد ورزشی کشتیگیران و هویت فردی و اجتماعی آنان
محورهای موضوعی : جامعه شناسیایوب بنینصرت 1 , باقر حسینپور 2 , امیر قیامیراد 3 , حبیب محمدپور 4
1 - کارشناس ارشد تربیت بدنی و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز- ایران.
2 - دکترای جامعهشناسی و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجانغربی، ارومیه- ایران.
3 - دکترای بیومکانیک ورزشی و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز- ایران (نویسنده مسئول).
4 - دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز- ایران.
کلید واژه: هویت اجتماعی, سطح عملکرد ورزشی, هویت فردی, کشتی,
چکیده مقاله :
ورزش از روزگاران کهن با اهدافی نظیر سرگرمی و یا مسابقه وجود داشته است اما به معنای جدید آن مصادف با توسعه صنعتی جوامع پدیدار شده است. از نظر جامعهشناختی، ورزش با این که در وهله اول به اهداف بلاواسطهای چون رقابت، تفریح و مهارت و در کل نشاط و سرزندگی جامعه مرتبط میشود، اما به واقع مسائل اجتماعی بسیار فراتری با آن پیوند خورده است. یکی ازابعاد مهم زندگی اجتماعی که مستقیماً تحت تاثیر رفتار ورزشی افراد دچار تغییر میگردد، هویت ورزشکاران است. بسیاری از تحقیقات نشان میدهندکه ورزشکاران درمقایسه بادیگران برخوردار ازویژگیهای هویتی متفاوتی هستند. درتحقیق حاضر سعی شده تاتغییرات هویتی ورزشکاران نه درمقایسه با غیر ورزشکاران، بلکه دربین خود ورزشکاران و در طول فعالیت ورزشی ایشان مورد مطالعه قرار گیرد. بنابراین سه گروه کشتیگیر بالغ بر 362 نفر به عنوان نمونه انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاکی از آن بود که میانگین متغیرهای حس رقابتجویی، اعتماد به نفس، و تعلق گروهی با توجه به سطح عملکرد ورزشی کشتیگیران اختلاف معنیداری پیدا میکرد. هم چنین هویت غالب در سطوح بالاتر از نوع اجتماعی و در سطوح پائینتر فردی بود. نهایتاً در سطوح بالاتر ورزشی همگنی بیشتری بین هویت فردی و اجتماعی مشاهده گردید.
Sport has been historically exercised with purposes of contest or entertainment in different countries, but in new and professional form it coincides with industrial developments. Sociologically, sport is related to the aspects such as contest, entertainment, skills, and joy in the first place, but in fact it deals with wide variety of social issues. Identity, as one of the most important dimensions of athletic character is highly affected by sportive behaviors. Most literature shows that sportsmen have different identities in comparison to none-sportsmen, but here in this research the main idea has established around the identical changes happen during the developments of individuals’ sportive life. In this study three groups of 362 Iranian wrestlers participated. According to the results there were significant differences between three groups due to their competence feeling, self-esteem, and group dependency averages. Additionally, the dominant identity in higher levels was social and in low levels was individual. Finally, in higher levels more homogeneity was observed between individual and social identities.
حبیبی، ع؛ و دیگری. (1389). جفتشدنویژگیشخصیتیرقابتجوییونوعمحیطتمرینیدریادگیرییکمهارت ورزشی. مجله رشد و یادگیری حرکتی- ورزشی. شماره 117.
روسک، ج. (1355). مقدمهای بر جامعهشناسی. ترجمه: ب، نبوی و دیگری. انتشارات فروردین. چاپ دوم.
کشتیدار، م؛ و دیگری. (1389). نقش هدفگرائی و هویت اخلاقی در پیشبینی کارکردهای اخلاقی مثبت و منفی در فوتبال. مجله مدیریت ورزشی. شماره هفتم.
عبداللهیان، ح. (1381). فوتبال و کشف علایم تغییرات فرهنگی. نامه علوم اجتماعی. شماره 19.
شجیع، ر؛ و دیگری. (1385). مقایسه سبک هویت (اطلاعاتمدار، هنجاری، و سر در گم) دانشجویان پسر ورزشکار و غیر ورزشکار دانشگاه فردوسی مشهد و ارتباط آن با میزان تعهد در آنان. چکیده مقالات هفتمین همایش ملی تربیت بدنی و علوم ورزشی. دانشگاه تبریز.
جنکینز، ر. (1381). هویت اجتماعی. ترجمه: ت، یاراحمدی. تهران: نشر شیرازه.
Agyemang, K.; and colleagues. (2010). An Exploratory Study of Black Male College Athletes’ Perceptions on Race and Athlete Activism, International Review for the Sociology of Sport. V. 45.
Brewer, B.; and colleagues. (1993). Athletic identity: Hercules’ muscles or Achilles’ heel?. International Journal of Sport Psychology. V. 24.
Chimot, C.; and colleagues. (2010). Becoming a Man While Playing a Female Sport: The Construction of Masculine Identity in Boys Donig Rhythmic Gymnastics. International Review for the Sociology of Sport. V. 45.
Coalter, F. (2005). The Social Benefits of Sport: an Overview to Inform the Community Planning Process. Sport Scotland Research Report. V. 98.
Collinson, J. A. (2006). ‘Working Out’ Identity: Distance Runners and the Management of Disrupted Identity. University of Exeter: School of Sport and Health Sciences.
Daniel, L. W.; and colleagues. (2007). The Positive Relationship Between Sport Team Identification and Belief in the Trustworthiness of Others. North American Journal of Psychology. V. 9.
Davies, B.; and colleagues. (1992). The gender trap: a feminist poststructuralist analysisof primary school children’s talk about gender. Journal of Curriculum Studies. V. 24 (1).
Groves, M.; and colleagues. (2008). Exercise Dependence, Self-esteem and Identity Reinforcement: A Comparison of Three Universities in the United Kingdom. Sport in Society. V. 11 (1).
Jeffery, M. J.; and colleagues. (1995). Athletic identity and sport orientation of adolescent swimmers with disabilities. Adapted Physical Activity Quarterly. V. 12 (2).
Kennett, C. (2005). Sport, immigration and multiculturality [online article]. Barcelona: Centre d’Estudis Olímpics UAB.
Leary, M. R.; and colleagues. (2005). Self and Identity. Guilford Press.
Ryska, T. A. (2002). The Effects of the Athletic Identity and Motivation Goals on Global Competence Preceptions of Student-Athletes. Journal of Child Study. V. 32.
Sanchez, D. M. (2008). The Social Construction of Gender Identity Amongst Mountaineers. European Journal for Sport and Society. V. 5 (2).
Shilling, C. (1991). Educating the Body: Physical Capital and the Production of Social Inequalities. Sociology. V. 25 (4).
Snow, D. A.; and colleagues. (1995). The problem of identity construction among the homeless, in: N. J. Hermann & L. T. Reynolds (Eds). Symbolic Interaction: An Introduction to Social Psychology. New York: General Hall, Inc.
Cieslak, T. J. II. (2004). Describing and Measuring the Athletic Identity Construct: Scale Development and Validation. Ph.D Dissertation; The Ohio State University.