جامعهشناسی مؤلفههای اقتصاد مقاومتی برای طراحی در برنامه درسی آموزش و پرورش ایران
محورهای موضوعی : جامعه شناسینرگس کشتیآرای 1 , مصطفی عمادزاده 2 , ابوالفضل یزدانی 3
1 - دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اصفهان- ایران.
2 - دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اصفهان- ایران.
3 - دانشجوی دکترای برنامهریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اصفهان- ایران (نویسنده مسئول).
کلید واژه: جامعهشناسی, آموزش و پرورش, اقتصاد مقاومتی, برنامه درسی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش، اعتباربخشی برنامه درسی مبتنی بر مؤلفه های اقتصاد مقاومتی برای آموزش و پرورش ایران میباشد که با روش کیفی (سنتزپژوهی) انجام شده است. حوزه پژوهش کلیه مقالات و متون مرتبط با مولفههای اقتصاد مقاومتی بوده که از بانکهای اطلاعات علمی الکترونیک دریافت و با روش نمونه گیری هدف مند انتخاب شدند. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات، کدگذاری باز، محوری و جایگزینی بود. یافتهها در مرحله اول نشان میدهد، مؤلفههای اصلاح الگوی مصرف، تکیه برظرفیتهای داخلی، دانش محوری، فسادستیزی، تامین امنیت اقلام راهبردی و خودکفایی، مردم محوری اقتصاد مقاومتی جهت بسترسازی آموزش در برنامههای درسی در آموزش و پرورش مناسب میباشند. در مرحله دوم، هریک از مؤلفههای شناسایی شده، با بهره گیری از روش سنتزپژوهی، تبیین شدند که مفاهیم و زیر مؤلفههای هریک از مؤلفههای اساسی اقتصاد مقاومتی در قالب جداول ارائه شده است. در مرحله سوم با استفاده از روش ضریب روایی محتوا، مؤلفههایی که قابلیت بسترسازی در نظام آموزشی را دارند مورد شناسایی قرارگرفت. با توجه مفاهیم و زیر مؤلفههای مرتبط با برنامه درسی استخراج شده، پیشنهاد میگردد، در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در آموزش و پروش، برنامه درسی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی طراحی گردد.
The purpose of this study is to validate a curriculum based oncomponents of resistance economy for education in Iran, which was doneby qualitative method (synthesis research). The field of research is allarticles and texts related to the components of resistance economics, whichis obtained from electronic databases and selected by purposeful sampling.The information analysis method was open coding, axial and replacement.Findings at the first stage indicated that, components of reforming thepattern of consumption, relying on internal capacities, securing strategicitems and self-sufficiency, the people-centered resilience of the economyare appropriate for setting curriculum in education. One of the identifiedcomponents, using the synthesis method, was explained in such a way thatthe concepts and subcomponents of each of the basic components ofresistance economy are presented in the form of tables. At the third stage,using the content validity coefficient method, the components that wereable to integrate into the educational system were identified. With regardto the concepts and sub-components associated with the extractedcurriculum, it is suggested that a resilient economy based on curriculum bedesigned in order to achieve the objectives of the resistance economy ineducation.
اصغری، محمود. (1392). تربیت دینی و تأثیر آن بر اقتصاد مقاومتی، پژوهشهای اجتماعی اسلامی. دوره 19، شمارة 4: صص 160-137.
پیغامی، عادل؛ و تورانی، حیدر. (1390). نقش برنامه درسی اقتصاد در برنامه تعلیم و تربیت رسمی و عمومی دنیا، ارائه یک برنامه عمل برای یک برنامه درسی مغفول، فصلنامه نوآوری های آموزشی. شماره 37.
پیغامی، عادل؛ سمیعینسب، مصطفی و سلیمانی، یاسر. (1395). جستارهایی در اقتصاد مقاومتی: مدل مفهومی مقاومسازی اقتصادی مبتنی بر ادبیات متعارف در تطبیق با اندیشه مقام معظم رهبری. تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع).
ترابزاده جهرمی، محمدصادق؛ سجادیه، سیدعلیرضا و سمیعینسب، مصطفی. (1392). بررسی ابعاد مولفههای اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در اندیشه حضرت آیتا.. خامنهای، فصلنامه علمی– پژوهشی مطالعات انقلاب اسلامی. دوره 2، شماره 32.
تیرگر، آرام؛ و آقالری، زهرا. (1394). بررسی برونداد علمی مجالت علوم انسانی در خصوص اقتصاد مقاومتی، مجله علمسنجی کاسپین. دوره 2، شماره 2، صص 23-16.
حاتمی. (1396). نقش تدابیر امام خامنهای در اعتلای، اقتصاد مقاومتی با تأکید بر ضرورت خرید اجناس ایرانی.اولین کنگره بینالمللی پژوهشهای علوم میان رشتهای در شهرسازی و معماری.
حسین زاده بحرینی، محمدحسین. (1392). اقتصاد مقاومتی راهکاری برای توسعه، مجله مشکوه. شماره 118.
خلیلی، حسام الدین. (1391). مقاومت اقتصادی در پرتو اقتصاد مقاومتی، فصلنامه کارآگاه. دوره 5، شماره 20.
خزایی، حامد. (1396). اقتصاد مقاومتی از منظر امام خامنهای. کنفرانس ملی پژوهشهای نوین در مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی.
دری نوگورانی، حسین؛ و صالح اصفهانی، اصغر. (1392). اقتصاد مقاومتی در جمهوری اسلامی ایران تحلیل مبنایی و برخی اصول راهنمایی کاربردی. تهران: انتشارات راه فردا.
رحمانپور، محمد؛ حسنپور، عصمت و نصراصفهانی، احمدرضا. (1395). بررسی برنامه درسی ملی در ارتباط با مؤلفههای اقتصاد مقاومتی از دیدگاه صاحبنظران، مطالعات ملی. شماره 65.
سیدی، بتول؛ درتاج، فریبرز و جلایی، سیدعبدالمجید. (1390). بررسی پیامها و مفاهیم اقتصادی در کتابهای درسی دوره ابتدایی، فصلنامه پژوهشهای اقتصادی ایران. دوره 16، شماره 49، صص 69-35.
سیف، اله مراد. (1391). الگوی پیشنهادی اقتصاد مقاومتی جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه آفاق امنیت. دوره 5، شماره 16.
عربنژاد، حسین. (1391). از جهاد اقتصادی تا اقتصاد مقاومتی، فصلنامه مکاتب و اندیشه. دوره 12، شماره 45.
عصاریاننژاد، حسین. (1386). چالشها و الزامات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در برتری منطقهای در آسیای جنوب غربی، فصلنامه نگرش راهبردی. شماره 87.
عمادزاده، مصطفی. (1382). اصول اقتصاد آموزش و پرورش. اصفهان: انتشارات جهاد دانشگاهی.
فخری، امامجمعه. (1389). سنجش دانش اقتصادی دانشآموزان، مجله رشد آموزش علوم اجتماعی. شماره 49.
فروتن، طلعت. (1391). اقتصاد دانش بنیان راهکاری برای میل به اقتصاد مقاومتی، ماهنامه امواج دانش. دوره 1، شماره 1، صص 15-12.
کشتیآرای، نرگس. (1387). طراحی و اعتباربخشی الگوی برنامه درسی تجربه شده در آموزش عالی مبتنی بر رویکرد پدیدارشناسی – فمینیستی. رساله دکتری، دانشگاه خوراسگان اصفهان.
محمدیمقدم، یوسف؛ ذوالفقاری، حسین؛ علیپور، میثم و رسولیان، پریسا. (1392). بررسی رابطه اقتصاد مقاومتی، گرایش کارآفرینانه و مدیریت دانش، فصلنامه مدیریت سازمانهای دولتی. دوره 1، شماره 2، 120-108.
مهرمحمّدی، محمود. (1392). برنامه درسی: نظرگاهها، رویکردها و چشماندازها. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
میرمعزی، سیدحسین. (1391). اقتصاد مقاومتی و ملزومات آن با تأکید بر دیدگاه مقام معظم رهبری، مجله اقتصاد اسلامی. شماره 47.
Briguglio, L. & Stephen, P. (2011). Growth and Resilience in East Asia and the Impact of the Global Recession. Available at: http://www. um. edu. Mt.
Glatthorn, A., A. (1994). Developing a quality curriculum. Virginia: Association for Supervision and Curriculum Development.
Goodlad, J. (1979). Curriculum inquiry: The study of curriculum practice.New York: McGraw- Hill.
Ornstein A. C., & Hunkins, F., P. (2009). Curriculum foundations, principles and issues.(5th ed), Boston: Allyn and Bacon.
Posner, G., J. (1995). Analyzing the curriculum. (2nd Ed.), Cornell University, New York: Mc Graw- Hill Inc, (P.p: 10-12).
Rose, A. (2008). Defining and Measuring Economic Resilience to Disasters, Disasters Prevention and Management. 13, (4): Available at:http://insct.syr
Sundać, D., and Krmpotić, I. F. (2011). Knowledge economy factors and the development of knowledge-based economy, Croatia Economic Survey. 13 (1): P.p: 105-141.
Walker, D., F. (1990). Fundamentals of curriculum. Fort Worth: Harcourt Brace College.
Zinalabedini, P. & Dehghanpour, H. (2014). Investigation the Media's Role in Achieving theVision, and Strategy of Resistance Economy Mission, Iranain journal of business and economics.univercity Tehran, Volume 1, issues 3.
_||_