بررسی بیگانگی اجتماعی در بین دبیران دبیرستانهای متوسطه شهر تبریز
محورهای موضوعی : جامعه شناسیمحمود علمی 1 , ابوالفضل هاشمزاده 2
1 - استادیار جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز.
2 - - کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
کلید واژه: تبریز, بیگانگیاجتماعی, بیقدرتی, بیهنجاری, انزوایاجتماعی, دبیران,
چکیده مقاله :
هدف از انجام این تحقیق بررسی بیگانگی اجتماعی دبیران دبیرستانهای شهر تبریز بود. روش تحقیق، پیمایش بود. جامعه آماری دبیران زن و مرد دبیرستانهای شهر تبریز درسال تحصیلی 91-1390 به تعداد 13247 بودند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 373 نفر برآوردگردید و نمونه به شیوه طبقهای متناسب با حجم نمونه انتخاب گردید. گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه استاندارد بیگانگی اجتماعی ملوین سیمن و پرسشنامه محقق ساخته، انجام گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روشهایآماری t و r پیرسون استفاده شده است. نتایج نشان داده که بیگانگی اجتماعی برابر 62/46 با انحراف معیار 42/16 به دست آمده که در حد متوسط بوده است. با استفاده ازآزمون t نتایج نشان داد که بیگانگی اجتماعی بر اساس جنست دبیران معنیدار نبود. ولی با وضعیت تاهل معنیدار بود و دبیران مجرد بیگانهتر از دبیران متاهل بودند. هم چنین بیگانگی با مدرک تحصیلی و سابقه تدریس دبیران نیز معنیدار به دست آمد و دبیران با مدرک تحصیلی پایین بیگانهتر از دبیران با تحصیلات پایین بودند و دبیران با سابقه تدریس پایین بیگانگی اجتماعی بالایی داشتند. اما بیگانگی اجتماعی بر اساس وضعیت شغلی معنیدار به دست نیامده است.
The purpose of this study is to examine the social alienation of high school teachers in Tabriz. Research method is survey and statistical population of male and female high school teachers were 13247 in 1390-91 educational year. The proportional stratified sample was selected and Sample size of 373 was assessed using Cochran's formula. Data collected using standard questionnaire of social alienation of Mlvynsymn and researcher-made questionnaire. In order to analyze data statistical methods of t and r Pearson are used. Results indicated that social alienation of 62/46 with the SD of 42/16 has been achieved in the medium. The results showed that social alienation based on marital status were significant the single teachers were more alienated. Also the relationship between alienation and academic certificate and teaching precedence was significant. But social alienation based on the job situation was not significant.
احمدی، ح. (1384). جامعهشناسی انحرافات. تهران: انتشارات سمت.
دولان، ش و رندال، اس، ش. (1381). مدیریت امور کارکنان و منابع انسانی. ترجمه: م، طوسی و م، صائبی. تهران: مرکز انتشارات مدیریت دولتی.
رستمیهوارق. (1380). بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر بیگانگی از کار و رضایت شغلی کارگردانان و تهیهکنندگان شبکههای اول و دوم سیمای جمهوری اسلامیایران.
ساروخانی، ب. (1382). روشهای تحقیق در علوم اجتماعی. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. تهران: جلد دوم.
شارون، ج. (1386). ده پرسش از دیدگاه جامعهشناسی. ترجمه: م، صبوری. تهران: نی.
علا، ع. (1371). مدیریت بهرهوری و شیوه بهبود آن. تهران: قلم.
فروم، ا. (1360). جامعه سالم. ترجمه: ا، تبریزی. انتشارات بهجت.
محبعلی. (1373). زندگیکاریبهتر،عاملیدرافزایشبهرهوری. فصلنامة مطالعات مدیریت، شمارهی 13 و 14.
محسنی تبریزی، ع. (1370). بیگانگی. نامه علوم اجتماعی، جلد 2، شماره 2. انتشارات دانشگاه تهران.
محسنی تبریزی، ع. (1373). بیگانگی اجتماعی، فرهنگی و سیاسی. کلمه، شماره 13، ص 29-27.
مورهد و همکاران. (1374). رفتار سازمانی. ترجمه: س، م، الوانی و دیگری. تهران: انتشارات مروارید.
میرسپاسی، ن. (1386). مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار. تهران: انتشارات میر.
Johnsrud, P.K. (2003). Faculty members morale and their intention to leave. Journal of Organization Development and Change, Vol. 10, 9. P: 136.
Seeman, M. (1959). On the meaning of alienation. ASR, 24, 783-791.